Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3441 ggr
Danielsdotter
0

Sliter mitt hår...

Hej! En fråga till alla ni som har blivit duktiga på att dreja: hur lång tid tog det för er innan ni kände att ni behärskade drejtekniken. Jag är en glad amatör som har hållit på och drejat i sex år. Jag har gått kvällskurser i två år, och efter det har jag skaffat mig en drejskiva och en ugn. Ibland när jag sätter mig och drejar blir ex varje mugg jag drejar så som jag har tänkt mig, men det händer ofta också att bara hälften av alla grejor blir bra, eller så blir allting bara pannkaka. Jag längtar så tills att jag kan bestämma mig för att dreja något och det blir som jag har tänkt mig på första försöket. Hälsn. Lotta

avalon
0

Bra på första försöket blir det sällan när jag skall dreja en helt ny modell heller, det tar ett tag innan man hittar formen. Även fast man har klart för sig i  huvet hur det skall se ut så kan det ta lite tid innan det sitter i händerna.

ijonsson
0

Det är träning träning och åter träning som gäller! När jag lärde mej dreja skulle vi dreja cylindrar tills vi kunde det perfekt, sen fick vi gå vidare till andra grejer. Vi skulle alltid följa en färdig skiss för att lära sej att få det som man ville. För min del var det mycket bra skola. Dessutom sparade vi bara det som var riktigt bra, resten knådade vi ner igen…Det är bra tycker jag, att bara dreja för träningens skull och kassera grejerna efter det.

Så det är mitt tips - träna massor! / Iréne

Jessika
0

#2 Det är nog ett jättebra sätt att lära sig på, tyvärr låter det alderless för tråkigt. Jag som bara håller på med keramiken på fritiden känner inte att jag har tid att göra så. Jag vill att det ska bli någt med allt jag gör.

En annan sak om man gick på en intensiv drejkurs en vecka eller nåt sånt. Då skulle det nog vara bra att jobba som du skriver!

Vanja-K
0