Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1712 ggr
pyromanen
0

Lowtech slamavskiljare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Avloppet i min nya nästafärdiga verkstad är ett stort "hål" i golvet och frpn botten på hålet finns några meter rakt rör ut till närmaste dike. Inget som inte med gott samvete kan hamna i diken ska hanteras i nya verkstan! I botten på hålet ska det stå en hink och locket över ska ha galler i mitten över hinken. När hinken blir full rinner det över ut. Förhoppningsvis stannar det mesta lera i hinken som lätt kan lyftas upp för tömning. Tror ni det kommer funka?

Inkanyezi
0

Kruxet är väl närmast att leran också kommer att välla över när hinken är full, så att den inte skiljer av något slam.

Jag skulle kunna tänka mig att det kan funka att ha en hink som läcker i botten med någon slags filter, så att den aldrig blir full. Om den står en aning upphöjt och är perforerad i botten, med en bit filt, matta eller liknande i botten, så kan den fyllas, men vatten med mindre slam kommer att kunna rinna av, så att den på nytt kan ta emot slam när vattennivån har sjunkit.

Om man skulle tömma ut mer vatten än hinken kan ta emot så rinner det så klart över, men med mindre vattenmängder kommer det att finnas tid för slamsättning mot botten på hinken.

Men att den lätt skulle kunna lyftas upp? Om den är halvfull med lera är den knappast lätt, och en plasthink kanske inte håller för det?

pyromanen
0

Går ju att lägga till ett "led" till i slamavskiljningen genom att ha en högsmal hink i en lägre och bredare hink. Och man skulle kunna borre npgra små hål högt i hinkarna så att det långsamt läcker ut i övre delarna. Hmm… En halvfull med lera hink tycker jag inte är problem att lyfta och tror den håller. Har hanterat mycket återvinningslera i (fulla) plasthinkar utan att de gått sönder. Ska bli spännande att se hur det går 😊