Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1580 ggr
evaz
0

Vilken ugn är bra?

Jag har börjat att titta på ugnar som skulle passa mig. Ännu så länge är keramiken en hobby för mig men jag har drejskiva och ska ställa iordning en verkstad, men vad ska jag välja för ugn?

Vad har ni för synpunkter? En bra ugn som inte kostar skjortan är ju att föredra förstås.

Bregotta
0

Hejsan Evaz! Kul att du skall skaffa ugn och fixa en verkstad!Kolla in tråden under! (vet inte hur man gör när man skall länka en tråd, men detta är ju ett sätt som funkar)!

Ulla
0

Jag länkar till den tråden. Det kan ju hända att de kommer ifrån varandra. Glad

Om du ska köpa ugn

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Dolomit60
0

Tycker det brukar vara svårt att hitta ugn, och att man ofta får ta vad som råkar finnas för tilfället, om man inte vill köpa nytt.

Det finns en massa små toppmatade stengodsugnar, som brukar vara billiga, och energisnåla. Kan man hitta en sådan begagnad är det ofta en bra lösning, tycker jag.

Jag har fortfarande en sådan. det kan vara en fördel med en enkel billig automatik till, om man inte vill passa ugnen hela tiden. själv har jag en kägelautomatik. (I den mån man nu kan kalla det för automatik - själv kallar jag det "en lustifikation" !)

Lustifikationer kan generellt inte rekomenderas, även om dom ofta besitter en kuriös charm.  Jag tycker ofta att dom har en eller annan avigsida, som förklarar varför inte just det blev standard.

Ibland säljs också stora stenchabrak som antagligen har kört se´n 50-talet. Dom kan ofta fås billigt. Men frakten kan komma att kosta lika mycket som ugnen själv, pklus att dom suger ström uat va bara h…e ! Kolla strömbörbruket, och tänk en extra gång innan du köper ugnen !

Men som sagt, ofta är det begränsat vad man har att välja på. Jag tycker det är smartast att köpa begagnat, om man inte har väldigt seriösa planer på storproduktion, som ska köra i många år. Hamnar man där en dag, så har man nog som regel behov av en helt annan ugn i alla fall. Den gamla ugnen kan man i så fall sälja. âr den inte helt intakt kan man åtminstånde sälja stenen. Eller också kan man ha den somreservugn.

evaz
0

Trevligt att höra från er som har mer erfarenhet än jag. Ulla du hade lagt till en länk som jag tyvärr inte kan öppna, vet ej varför? Jag ska gå in på "blocket.se" och leta också.

Ulla
0

Hehe, jag hade inte kollat länken. Nu ska den i alla fall fungera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

evaz
0

Nu fungerade länken. Tack för hjälpen.