Vad har hänt???
Då var första glaseringen gjord…….men vad kan ha hänt med den vita glasyren? glaserade även i andra färger och de blev hur bra som helst. Alla saker jag vitglaserade blev som på bilderna. Jag höll rätt grader som glasyren tåler, flyttalet var rätt, ska det kanske mera vatten i glasyren? Vad säger ni som varit med i gamet länge och har erfarenhet. Det är färdig glasyr från Cebex jag använt.
Tror du har rätt flyttal.. Men har du glaserat och bränt samma dag? Godset är inte torrt! Kan tänka mig dammigt gods som stått länge innan glasering får samma problem..Vill du bränna samma dag du har glaserat sätt ugnen på tork nåra timmar och innan bränning lufta ut innan du sätter på den..
Glaserade i lördags och startade ugnen söndag fm, det konstiga är att de andra färgerna blev hur bra som helst, skröjbrände helgen innan så det a inte stått och dammat igen………
Det ser ut som det är väldigt tjockt med glasyr - då kryper den.
/Sara
www.solhemskrukmakeri.se
Håller med #3, det ser väldigt tjockt ut. Godset kanske också var för blött och kokade under glasyren.
Håller med, tycker också det ser tjockt ut…….men enligt flyttalet skulle den vara så, kanske ska ta och blanda i mera vatten ändå, doppade precis lika länge som jag gjorde med de andra glasyrerna och de blev prima, får väl experimentera lite.
Redan efter glaseringen kan man vara uppmärksam. har man tunna föremål och dom tar lång tid för att torka…Innan man kan ta på dom…
Har du tillsatt bentonit som ställmedel..? För mycket bentonit kan ge precis sådana här symptom. Ingen bentonittillsats…?…i så fall, titta igen på de tidigare tipsen, dvs glasyrens tjocklek, dammigt skröjgods m.m.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag har tillsatt ABM 3 som ställmedel enligt anvisning 1 msk/kg glasyr, 5 kg glasyr och 5 msk ABM 3, om det skulle vara för mycket av ställmedel kan man "rädda" det på något vis då?
#7 Bosse Cebex Gbg
Kan det hända samma sak om man hällt i för mycket "kur 8" (som är köpt Cebex) i sin glasyr ? Jag har ju ingen aning om vad den innehåller. Men har själv en vit glasyr som knölar sig för mig - försöker lära mig :)
Samma här Tant Apelsin, har det funkat med andra färger för dig? det har det gjort hos mig. Är det Cebex vit du också har?
Visst är detta forum bra!!!!!

Ja, eftersom de som säljer keramik/glasyr mer och mer är folk som bara säljer och knappt vet vad det handlar om, man kan inte fråga om nånting, så är det vår smala lycka att det här forumet finns.
De Lapsus Resurgam
Vad är det för nr på era vita glasyren som inte fungerar?
Det är 1350 jag använt.
Ok Jag ,jobbade tidigare med 1302 och fick massa problem efter ett tag. Det kröp till slut fram att tillverkaren bytt ut någon ingrediens pga av ekonomiska skäl utan att upplysa om detta.Din skål påminner väldigt mycket om det jag råkade ut för, utseende mässigt.
Vissa glasyrer har problem att inte torka ut snabbt efterglasering. kan tänka mig ofrittade glasyrer har dessa problem.. en vitglasyr byggd tex på en fritt kanske en borfritta Exempelvis nu är det ett exempel här.. borfritta 70% Fältspat25 kaolin5% plus 8 tennoxid inte har samma problem.. man kan prova sig fram om man inte an räkna glasyrer
Behöver man klister och annat skit i glasyren så blir bara problemen värre.. lim har jag hört många använder och det väter bara glasyren ännu värre..
Ahaaa, #cupcake, jag sitter med S-GLASYR 1302 VIT BLANK, så fint att veta att det inte är bara är jag som har problem 🤪
Men det konstiga är att den var okej i början, så att det är som om den har "åldrats" o ändrat egenskaper, på typ 2 år. Det enda som har hänt är att jag har hällt i kur 8 eftersom den älskar att ligga som en stenhård betongklump i botten 😭
Jag har precis köpt "färdiga" glasyrer, behöver man ha i extra ställmedel i de? Det är verkligen en hel vetenskap det här med glasyrer, hehe.
Ja, det måste du så det inte lägger sig som en hård kaka på botten när det står. Så sa de på Cebex när jag köpte färdigt glasyrpulver, håller med en hel vetenskap…..men kul är det :)
Alla glasyrer behöver inte ställmedel utan går att röra upp utan problem. Men ibland kan man välja en glasyr som lägger sig som en sten i botten. Jag köpte en röd glasyr som var nästan omöjlig utan ställmedel.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_