Mjölksyrningskruka
Nån som gör mjölksyrningskrukor? Håller på att provköra en kruka jag gjort. Vad är viktigt att tänka på med måtten för vattenlåsfunktionen/locket? Nån som vet nåt? Verkar som att min har svårt att "släppa ut luft". Vattnet sugs inåt i låset, om jag gläntar lite försiktigt kommer ett storblubb…..Har sett andra krukor som blubbar lugnt och i jämn fart…..
A.M.L
Jag gör såna. Viktigt att vattenlåset inte är för litet så det torkar ut snabbt. Man kan göra ett litet jack (ett fint alltså 😊) så bubblar det snällt eller föreslå kunden att lägga nån liten grej i diket under jäsningen så locket glappar lite (men med god marginal fortfarande är under vatten. Om det sugs upp vatten som du skriver tänker jag det är för tight, altså att diket ska vara bredare.
Kanske är diket/krukan för liten…..Rymmer c:a 3 liter. Krukorna är ju "normalt" större. Litet hål har jag gjort. Ska bli spännande att se resultatet om ett par dagar, då är laddningen klar:-).
A.M.L
Mina är oftast ca 2 liter, vilket förstås inte är nåt för surkålsentusiater, men jag tänker att 10-liters surkrukor finns att köpa fabrikstillvetkade så billigt att jag alldrig kan komma i närheten. Men för de som gör andra grönsaker i mindre portioner och tycker det är kul att ställa fram en fin kruka på bordet kan mina krukor passa. Och de funkar! Dikena däremot gjorde jag i början för små, så folk tyckte de torkade ut för snabbt. Så nu försöker jag göra så vattenlåset håller mer vatyen . Och förstås alltid så den inre kanten går högre upp än den uttre så man inte råker fylla in vatten i krukan när man fyller på diket i efterhand.
Var säljer du dina mjölksyrningskrukor pyromanen? Och var i landet håller du till?
#4 Finns i skogen 1,5 mil från Säffle, säljer i Not Quite butik i Fengersfors och hos Konsthantverkarna i Karlstad. Flest surkrukor har jag dock såld på matmarknader och via beställningar. Det finns utan tvekan marknad för fler sirkrukor. Har tackat nej till två större beställningar nyligen. Är ingen storproduktionsdrejare, är inte roat av att göra mycket av samma och mina armar orkar inte heller. Max 20 surkrukor i en bränning, resten vill jag göra annat. Så det kan vara ett bra tips för fler keramiker!
Dags att kolla innehållet i morgon. Spännande! Ska absolut göra fler när jag fått "diket" att fungera. Mystiskt bara att den verkar få undertryck emellanåt och sen fyllas på igen….? Det torkar alltså inte bort utan vattnet dras in å upp. Förhoppningsvis inte över innerkanten (som är högre).
A.M.L
Så gör även våra 10 literskärl, de har ingen skåra eller hål i locket utan vi brukar lyfta lite försiktig så det bubblar ut. Nästa gång skall jag prova att lägga emellan något.
Ok, då verkar det fungera som det ska😊!
A.M.L