Recept på gold glaze
Nu MeWa och ni andra som är intresserade kommer recept på Gold glaze
MuO 70
Röd lera 30
Kopparoxid 10
Kon 7
Lägg på tjockt för att få det guldigt!!!!
Vad är MuO 7o? Röd lera, i pulver, eller frågar novis?
Hmm….kan det vara manganoxid MnO som menas…?
Molubden oxid 70 gram Kan köpas från stål grossister. Röd lera i pulver, det stämmer. Jag vet att det kan verka som ett litet projekt att fixa till denna sk glasyr, men om man gillar guld koppar och blanka järn nyanser så är det värt det!!
Låter intressant. Hur beter den sig, är den rinnig, är det nåt som mest lämpar sig på detaljer? Har du nån bild?
Jag är ju kass på det här med bränning, hur högt är kon7?

Moubden= Molybden? Vad jag kan hitta så finns det inget ämne som har förkortningen Mu, men molybden har förkortningen Mo. Är det det du menar?
Jag hittar heller inget som heter Molybden oxid utan bara ren Molybden.
Spännande! Har du möjligen ett fotografi?

OK, då fick man lära sig ytterligare ett ämne, Molybden.
…men att hitta en grossist som säljer detta verkar vara lite som att hitta en nål i en höstack…eller? Har försökt surfa runt lite, men hittar inget vettigt, dessutom vill man kanske inte ha flera tonn… Någon som har en återförsäljare/kontakt? Eller som kanske sitter på några kilo eller "tonn" och vill sälja lite?

Nackdelen är väl att den typen av "smala" råämnen dels säljs i så små mängder, dels att de kostar skjortan. Det finns ju färdiga glasyrer som fixar biffen om man gillar metalliska effekter och det blir bra mycket billigare för det mesta. Men visst kan det vara kul att blanda ihop sin alldeles egna guldglasyr. Molybdentrioxid ska inte vara nåt problem att fixa fram.
I vilken temperatur ska detta bärnnas?

#8 Lars, har du något bra tips på färdigblandad guldglasyr man kan köpa som blir snygg på stengods? Latmasken undrar. :o)

Om du vill vara lat kan du titta på hemsidan under Terracolor och nr 2142. Den är så guldig det går att få utan att använda riktigt guld. Det är en lergodstemperatursglasyr men det går att använda den på vilken lera som helst i princip, bara man bränner den till 1080-90 max. Latmasken slipper då betala hög elräkning dessutom… Villd du ha sintrat gods får du välja en lera som sintrar vid den tempen. Min heter nr 19, tät vid 1080 ca.
Vill du tvunget bränna högre har i varje fall jag inte sett någon glasyrfabrikant som fått till guldet. Än.

#11 Latmasken bugar och bockar :o)