Kavlingsbord/mangel?
Har hört nån gång att man kan göra om en gammal mangel till en kavlings"maskin". Nån som provat?

Nej inte ännu, men det ligger på "saker jag ska prova"-listan:D

Jag har hört en som använder mangel och får jämna platta fina sjok att använda i tex tryckformar odyl. Måste vara jättesmidigt istället för att kavla. Själv använder jag mig av två lika tjocka platta pinnar som jag lägger med lämpligt mellanrum och kavlar sedan ut leran. Faktiskt också ganska smidigt. När kaveln inte tar längre är det färdigt!
I Spillersboda finns en keramiker som heter Åsa nånting. Hon gör kakelplattor med hjälp av en gammal mangel som hon byggt om till kavlingsbord. Jag har sett rakubränt kakel som hon gjort. Så fiiint! (Jag tror det var hon som hade mangeln)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Har när vi rensat ett gammalt förråd hittat en gammal mangel som jag skulle vilja göra om till att kavla lera med. Nån som vet hur man gör om den?
Hade med en gammal mangel hem från Danmark i somras just med tanke på att använda den för mina kakel… men den har inte hunnit längre än till garaget… så jag lyssnar med spänning på svaren i tråden :)

Jag ska pina min plånbok och KÖPA ett! Det är så skönt att vara lat ibland. Men det vore spännande att se om nån knåpar ihop ett. Skulle det egentligen inte bara räcka med att sänka själva valsen till bordsnivå och sen kavla igenom leran mellan två tygstycken eller dylikt? Eller så smidigt kanske det inte är:))

Såg i nån tidning en liten behändig bordsvariant som jag skulle kunna tänka mig. Jag tycker de tar så stor plats. (sa hon som har en verkstad på 2x2 meter :( )
Brukar använda gråa plast rör för avlopp att kavla med ca 5cm eller mer i diameter.Bara att såga av i rätt längd 1meter eller mer. Vi har ett kavlingsbord som går på EL . Vi får se om kanske kommer att tillverka fler än dom två som finns.
Jag har köpt en gammal handvevad mangel på loppis som jag ska använda till att kavla lera. En kompis till mig har en liknande (fast större). Har tänkt göra en "ram" med tre sidor, fästa en vaxduk-avigan mot leran- mot "ramen". Vaxduken så stor så att den ligger dubbel med leran emellan. Ramen av ganska tunna ribbor och använda extra ribbor när jag ska kavla tjockare. Och till första manglingen av lersjoket.

#9 Ja, det är nog en sån handvevad mangel jag har. Grön? Låter vettigt om jag fattat dig rätt. Egentligen behöver man väl inte göra om mangeln? den går väl att ställa in på olika tjocklek.. eller.. tänker jag fel?

Jag har gjort det, tror att olika manglar ser lite olika ut, jag sänkte den nedre valsen till bordshöjd, det var inte svårt på min mangel. Men särskilt smidigt är det inte för mig, tror att det ska gå att få det rätt lättarbetat…
min lärare på kvällskursen hade oxå hört detta tips och köpt en. Vi testade och det funkade bra. Vi lade leran mellan två masonitskivor…men jag har tänkt att det kanske kunde va bättre med bara lakan eller nåt…det var lite trögt med två skivor emellan. vad tror ni?