Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1819 ggr
feiner
0

Ugn fråga

Finns det någon bäst före när det gäller brännugnar, så gamla att de bör bytas ut? Funderar på att skaffa en brännugn och är osäker på om det är ok att köpa begagnad.

avalon
0

Det som behöver bytas är ju elementen, hur ofta beror på hur ofta man bränner. Sen kan ju automatiken bli sliten oxå, och omodern som allt annat tekniskt.

feiner
0

Har hittat en ugn från sjuttiotalet, känner inte igen märket och är osäker på vad jag ska titta på. Det känns som att köpa grisen i säcken när det gäller brännugn.

avalon
0

Det finns en tråd som handlar om vad man skall kolla på när man köper ugn, jag hittar den inte nu, men du kan väl kolla lite bland dom gamla trådarna. Eller nån annan kanske vet var den ligger ?

Hubert
0

Står det något alls på ugnen så kanske vi kan komma fram till vad det är ändå eller ett foto!

feiner
0

Har verkligen inte hittat något om detta märke. Fahrner heter den. Att inte hitta tillverkare eller leverantörar gör mig nervös om jag någon gång skulle behöva reservdelar.

lotta2
0

Dom ugnarna sålde Cebex / Keramikexperterna förr i tiden. Du kan säkert slå dom en signal och höra med dom om reservdelar mm, och få all info om ugnen om du har all info som står på skylten på ugnen. Lycka till.

bosse-cebex-gbg
0

Elementen, och även kontaktorn är ju förbrukningsvaror, ungefär som glödlampor eller däck, så de bör inte räknas in i ugnens "allmänna åldrande", även om ju ett elementbyte kan kosta litet…

Teglet kan i olyckliga fall åldras, genom tidigare "katastrofbränningar", som fått teglet att sintra/krympa en aning, och därmed bli mindre isolerande. En välskött ugn däremot, kan bli nästan hur gammal som helst, när det gäller teglet. 

Rost hittar man alltid på äldre och väl använda ugnar, men det behöver inte betyda särskilt mycket, annat än det kan störa ett estetiskt öga…

Elkablage kan bli väldigt "torra" och fnasiga med åren, och kan faktiskt utgöra en säkerhetsrisk, om man slarvat med underhållet.

Automatiker:  Gamla analoga (icke digitala) styrningar är inte lika åldersstabila som de digitala, men så länge de fungerar kan de ju göra nytta…men om en sådan börjar krångla skall man inte kosta på den ett öre….oftast är det början på en dyr och irriterande följetong…bättre att skaffa en digital på en gång för de pengarna.  Och vid köp av begagnad ugn, skall man värdera en analog styrning till noll. 

Hälsningar   Bosse

bosse-cebex-gbg
0

Jag missade först att det här var en Fahrner-ugn….och det går faktiskt fortfarande att få reservelement till dem. Kanske kan vara bra att veta.

Hälsningar   Bosse

feiner
0

Så underbara ni är, verkligen tack för hjälpen. Sedan jag hittade detta forum i våras så har en novis som jag verkligen lärt mig mycket så hoppas på en kreativ höst.

Den ugn jag kikat på hade en buktande vägg på insidan. Det kändes lite oroväckande. Sprickor fanns också men inga blanka stenar eller fnas. Elementen var ok.

sagabus
0

12 Kwatts ugn?

jag behöver hjälp med min ugn!

jag köpte den begagnad från Fritidsgården så jag har själv använt den flera ggr, nu hyr vi hus med 3-fas uttag och 16 ampere säkring.

skulle starta den idag men sladdhandsken passade ej så jag ska köpa ny sen. Men… hyresvärden sa att han ej visste om det gick att köra på säkringarna vi har eller om man måste trassla med elverket osv om att säkra upp.

han e en smula snål av sig så han sa att det bara är att köra en skruvmejsel i säkringshålet, (nej det ska jag verkligen inte göra! hönorna bor också där o det kan nog bli en jädra smäll)

så steg ett: köpa passande handske och kabel

2: e det bara att sätta igång sen och hoppas på det bästa?

3:läste ett bra inlägg om % när man bränner, om jag fattat rätt så när det ska skröjas så vresar jag inte på ratten på  100% utan den ska stå lägre?

e det för att godset inte ska bli varmt för snabbt eller?

snälla den som kan något om detta hjälp mig!

ugnen heter Naber o är en frontmatad industriugn, tuuung så in i he..te!  vill ogärna kasta ut den nu…

abbis
0

Dom sista 2 ugnarna jag köpte ingick digitala instrument..men eftersom jag redan hade ett digitalt instrument som verkar outslitbart så har jag 2 instrument som bara ligger ..till salu för hugade spekulanter

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lotta2
0

Abbi, vad är det för märke och modell?? *nyfiken*

abbis
0

Det är ett safefire 3000(cromatic) samt ett c19 naberterm…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/