Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1631 ggr
pluppan
0

Tegelbekymmer

Jag och mangobango tänkte flytta ihop i en egen saltugn och har nu hamnat i lite funderingar angående tegel. Jag förstår ju att det naturligtvis finns olika skolor om detta men jag tänkte höra om någon/helst några vill ventilera detta lite så att vi kan bestämma oss.

Vi hade tänkt bygga oss en ugn av typ fastfire ca ½ kubik, lika modell som pyromanen har.

Å ena sidan. På ritningar har jag sett att det ofta används ett högre hållfast tegel inne i ugnen. detta har tex pyromanen. Läste även inatt i boken Saltglazing och där står det att innerteglet bör ha Al-halt på minst 42% och ex bjuv sx har enbart 35%.

Å andra sidan. När jag var ner till zzaga i våras och spanade in hennes ugn (en burru-box) så har hon enbart en stentyp i hela ugnen typ Bjuv SX förutom valvet såklart. Detta har då fungerat bra i alla tider nere i höganäs ugnar och jag tror ju inte att vi kommer att använda vår ugn i 100år.

Spelar det någon roll om man inte har ett dyrare isolertegel typ porosil utan lägger ett lager till bjuv sx. Isolerar den sämre då?

Spelar det någon roll vad det är för ugnstyp vad det gäller tegelkvalité? Vilken kvalité borde vi välja?

Man vill ju inte vara dumsnål men vill heller inte betala flera tusen extra…..

LarsT
0

Har sagt det förr men kan säga det igen:

Billigaste sortens hårdtegel räcker länge. Det är bara om man ska bränna väldigt mycket och vet säkert att ugnsbygget kommer att fungera bränningsmässigt utan ombyggningar som det kan löna sig med "fintegel".

Skillnaden isoleringsmässigt är inte större än om veden är torr eller lite mindre torr, om brännaren är amatör eller proffs, om man stoppar i några pinnar till o.s.v. o.s.v. Jag har aldrig (haft råd) använt någon isoleringssten utanpå förutom valvet (fiberisolerat) och det har gått så bra ändå….

pyromanen
0

Om ni väljer bjuf sx så tänk med att ni måste ha gegga mellan stenarna för att få det tätt.  Alex är helt raka, går att enbart stapla. 

Visst måste det vara skildnad i vedåtgång om man isolerar ugnen eller inte.  Och skildnad på hur långsamt ugnen svalnar sedan, - ska ha betydelse för utvecklignen av vissa färger så vit jag förstått.  

Det är väldigt tydligt att stenens aluminiumhalt och glasyrbildningen i ugnen hänger ihop. Jag har ju ingen mångårig erfarenhet med redan efter några få bränningar syntes det jättetydlig skildnad.  Jag har altså Alex med drygt 40% i ugnsväggen. Sen har jag nån som heter victoria med drygt 50% al i valvet (för att alex-valvsten var slut, fick Victoria till samma pris) och det är jättetydlig skildnad på glasyrlagret på dessa två.  Vederlagsteglet har jag av en gjutmassa med drygt 60% al, och den är nästan helt oglaserat fortfarande efter 9 bränningar.

Det är kul att läsa olika böcker skrivna av erfarna ugnsbyggare och keramiker och se hur olika de tykcer.  Vissa, t.ex. Phill Rogers er helt för så hög aluminiumhalt som möjöigt och gillar inte alls lätta stenar medans t.ex. Nils Lou förespråkar lätta stenar även på insidan. Bara att själv bestäma sig….  :)

pluppan
0

tack för era åsikter och kunskaper! bestämma sig var det ja…..

pyromanen
0

För att förvirra det lite till…  Min sambo (som är utbildat energi och miljöingeniör) han håller med Lars T när det gäller isoleringsteglet på sidorna.  Sambon gissar att 95 % av energin försvinner upp genom skorstenen (tämligen lite ut genom väggarna), så ska man spara energi ska man hällre hitta på något smart sätt att ta vara på energin som fiser upp där …:)  en ny utmaning…. koppla skorstenen till en stor underjordisk accumulatortank.. :)

pyromanen
0

Kom på en sak till.  Det blir nog behagligare att vistas nära ugnen när den är isolerat.  Det går att hålla bara handen på ytan även när man är uppe i 1300 grader. Och det kanske har större betydelse med en fastfire än med en burrybox eftersom burryn eldas mer typ "fyll på en gång i kvarten" medans fastfire ugnen höver mindre pinnar betydligt oftare - jag bruker sitta på en stol framför brasan en stor del av tiden.