Dela glädje
Måste bara få dela med mig av min glädje. Äntligen efter 1 1/2 års väntan kopplas ugnen i vår skola. Vår stora stengodsugn. Till alla mina elevers glädje. Varje vecka frågar de om den är klar.Sen började de gå till ledningen själva och tjata. Bra gjort!!!!
Sexorna hoppar högt av glädje. De ska med min hjälp göra stora fat i stengods. För att sedan säljas på lotteri. Allt för klasskassan.Gud vad kul!!! Sen är det bara att pracka på dem alla ideer. Men tänder på allt.

Grattis,förstår om du är glad 

Barn och ungdomar har en stor facination för den keramiska processen. Lera går hem i alla åldrar. Det första min dotters kamrater frågar när de kommer hem till hos ,är att får de göra lera. I mitt arbete med ungdomar faller även de "värsta busarna" föga efter en del lock och pock. De blir omåttligt stolta över sina alster. Vilket verktyg lera är!
Roligt! Barn kan vara väldigt drivande om de får chansen att ta fram sina drömmar.

i ugnen i skolan står nu 14 st figurer och svalnar, det är min skrivgrupp som har gjort sin karaktär som de skriver om i lera, vi skall ha en liten utställning nästa fredag med snö och tinder, mmmmm
Jobbar själv som estetlärare, är mentor för en 5-6:a. Vi har precis tömt en saltugn med ungarnas första alster, vilken höjdare! Jag förstår att du vill dela med dig…Utvecklingsmöjligeterna är ju enorma! Ha de…
He he, jag har 18 ljuslyktor från sonens dagis som står ute i saltugnen och svalnar. Är ju ingen lärare alls och det var första gången jag gav mig in på något sånt, men det gick jättefint, de tummade och och dekorerade och var så positiva allihopa :) de flesta ville mer efter värmeljuslyktan, så det blev en del smådjur också…
Grattis till ugnen Vanja!
Va häftigt att med saltugn! Detta är inte många ungar som får vara med om. Inte vuxna heller för den delen. Jag skulle också vilja vara med om en bränning i saltugn.
Ja, att arbeta med lera gillar nog de flesta.Det är ett oerhört pedagogiskt material att arbeta med. Det ger så mycket. De lär sig tålamod, att allt inte blir klart samma dag, ingen massproduktion, samarbete m.m. Framför allt ger det självkänsla. Att ha kunnat skapa något. En gång så gjorde två fyror en hel medeltidsstad av lera. Ligger väl någon bild kvar i mitt fotoalb. Jag kämpade i fem år med hjälp av andra för att vi skulle kunna få något bidrag till ugn. Tillslut så köpte vår skola och två förskolor en ugn tillsammans. Min dröm är att låta föräldra få komma till skolan någon em. för att jobba med lera. jag har varit med om att när en förälder kommer så tar de nästan över ungen jobb. Ha! Ha! många pappor frågar om vi kan ha keramik. Mycket kul och bra. Så man får väl se i framtiden.
#6 Hur gamla var dagisbarnen? Har också gjort det någon gång. Sen när de började skolan så kom de ihåg.De första de frågar är ; när får vi ha bild.Kul!
#4 Vilken kul Ide! kan du visa några bilder?
I våras var jag på en fritidsgård med drejskivan, dom som ville fick prova. Hur kul som helst att se hur intresserade tonårskillar var av att dreja! (ont om tjejer som råkade komma just den kvällen). Dom killarna hade nog helt andra planer för kvällen än drejning och hade ingen aning om hur kul det kan vara med lera! Det var verkligen en positiv upplevelse!
A.M.L
Grattis Vanja,,förstår verkligen att du och eleverna är spända och glada…alla barn är tydligen mer eller mindre intresserade av att jobba med lera och få prova att dreja..Vi hade "prova på lera" en kväll på fritidsgården..ca 30 barn som alla kavlade en lykta och alla fick prova att dreja..jag var helt slut..men jättkul..alla var så glada och intresserade.