Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1329 ggr
Dolomit60
0

Amerikanska glasyringredienser

Signauten "vibeke" skrev för en tid sedan här i forumet och berikade oss med följande länk:

http://www.potterymaking.org/issues/2007-0910/willschran.pdf

Länken innehåller imellertid recept på Kristallglasyrer. I desa recept ingår en fritta vid namn "Ferro frit 31 110", och något kallat "GF 134"

Och nu går jag runt och funderar över om det  finns det någon som vet vad "Ferro frit 31 110" är för en fritta, eller var man får tag i den ? finns den i Sverige/Danmark ?

Och är det någon som över huvud taget vet vad "GF 134"är för något ?

Om någon sitter inne med svaret på dessa frågor, skulle det glädja mig mycket , om jag fick möligheten att ta del av det !

Om någon tycker sig ha sett denna fråga tidigare, så beror det på att jag skrev i samma tråd tidigare. Men eftersom tråden inte verkade så välbesökt, så skriver jag det som ett eget inlägg nu i stället. Hoppas det är OK,och att jag inte uppfattas som tjatig, och påstridig.

helenahenstedt
0

Med risk att han blir överutnyttjad: fråga Lars T, han verkar ha koll på det mesta! Har du provat att googla på termen, det kanske kan leda dig vidare?

Vanja-K
0

Slå på goggle. ferro frit 31110. Där hittade jag en hel del.

lotta2
0

Dolomit, Ska det inte vara ferro fritt 3110, den är ju mkt vanligt förekommande i kristallglasyrrecept? Isf säljer Cebex en fritta som är nästan samma plus 5 % extra kaolin, den funkade utmärkt i af till alla Kristallglasyrer som jag har testat,  trots den extra kaolintillsatsen. Numera håller jag inte på så mkt med dom glasyrerna, men jag tror dom har kvar frittan i sitt sortiment. Jag minns inte artikelnr på rak hand ( är hemma nu) , men Bosse vet så klart…:D

Dolomit60
0

Tack för svar !

Har kollat föreslagna källor och hittat både analyser, och leverantör ! (i USA)

Ska kolla Cebex, som du säger Lotta.

Det är möjligt att nämnda fritta är vanlig i kristallsammanhang, men jag har aldrig använt den.

Jag har använ "Fritta j", en lithiumhaltig fritta, och vanlig rakufritta. (Det går fö. säkert också, men det är ju inte säkert det blir samma resultat….)

Och jag hade mycket riktigt skrivit en etta för mycket. När den försvann blev sökresultaten betydligt fler…….Den andra var knepigare, men jag hittade det också.