cebx ljusröda blev brun
Provbrände cebex ljusröda i natt och öppnade med spänning ugnen. Vilken besvikelse! Alla mina prover och tomteluvan som jag offrade var bruna!
Ni som har provat: vad har jag gjort för fel? Jag bränner normalt på 1260 men körde den här ugnen på 1200 för att minska risken för rinningar.
Kan den vara för tunn? Jag tycker mig se röda skiftningar där glasyren ligger som tjockast. Ändå tyckte jag att jag blandade glasyren extremt tjock. Dock hade glasyren inte runnit alls.
Någon som vet?
Ulle
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulle det är nog som du misstänker att den varit för tunn. Det skall ligga ett "äckligt" tjockt lager. Har också misslyckats med den, men när man lärt sig hur den funkar så blir det riktigt bra. Ge inte upp.
Köp Seemans röda. den blir garanterat röd .

#2 Vanja, har Seeman en röd stengodsglasyr? jag hittar bara röd lergodsglasyr på deras hemsida…

Om cebex röda är för tätt satt blir det dålig syretillgång till glasyren och den blir brun/genomskinlig. Även om den ligger för tunnt.

#4 Jag satte ugnen väldigt glest men däremot kanske jag inte skulle ha täppt till hålet i ugnen som jag brukar när det går över 300 C?
#1 Jag tyckte att den var äckligt tjock men jag får väl fläska på ytterligare. Det allra märkligaste var att när jag plockade ur ugnen i morse då den stod på 100 C var alla proverna fult mörkbruna. Sen efter några timmar när jag gick ut i verkstan igen hade det kommit fram - ytterst lite, men ändå - röda skiftningar. Mysko…
#2 Jag hittar också bara röd lergodsglasyr hos seeman. Kanske blir det till sist att man får köra med den…
Hur som helst, tack för era svar. Jag ska kämpa vidare så får vi se hur det går.
Lars Tärn har snygga röda också. Jag har sett dom brända och dom var mycket snyggt röda. Jag har gett upp med min Cebex röda glasyr, jag får den inte heller att funka. Jag har glaserat tunna lager, tjocka lager, extremt tjocka lager, tätt och otätt satt ugn, jag har bränt med pluggar i och utan pluggar ( tom med locket på glänt en gång och till exakta käglor som angivs, ooch allt jag får är bajsbrunt / brunsvart eller lite rött på kanterna på faten…Jag har gett upp försöken för just nu, någon gång när julsuget drabbar mej står jag väl där igen och rör i spannen och hoppas igen…, tills jag öppnar ugnen igen och svär ve och förbannelser över skiten igen…:(

Jag har brännt cebex mörkröda så den blivit jättefin, men man måste ha tjockt, gärna dubbla lager, och pluggarna ute, helst bara rött i hela ugnen. Tyvärr rinner den ju alltid så den är inte direkt lämplig att ha förutom innuti skålar. Mina tomtar har ett extra stöd i bakkant på grund av rinnande glasyr 
Ursäkta jag skrev fel var jag köpte röd och orange glasyr. Den finn att köpa på KERAMIKEXPERTERNA. Säg bara röd och orange så vet de. DEt är för stengods och den är blank.. Riktigt riktigt snygg!!! Mycket knallig orange och klarröd (lulröd)

Vanja: Cebex och keramikexperterna är samma företag.
Ulle: kör du med koner eller kör du efter displayen?
Jag har idag tömt min första glasyrbränning i min ugn. 
Där hade jag bla cebex ljusröda. Jag tycker den funkar bra på insidan av gods samt på "platta" saker, har den ganska tjockt. Men man måste röra upp glasyren precis innan man glaserar, när jag har varit lite lat och glaserat tex två skålar utan att röra emellan har det inte blivit bra. När godset är varmt är den mera mörk- brunsvart/mörkröd men den blev riktigt fin sen när den kallnat. Jag bränner 1250 utan utjämning (utan koner).

Glömde säga det att jag också har kollat in Lars Tärns röda och de ser nästan precis ut som Cebex förutom att de inte drar mot brunt. Vad jag vet så har han kollat dom i flera olika temp också.

Cebex röda måste vara en av de mest återkommande trådarna på det här forumet.
http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=deda1a01-0b7a-4eec-8bf8-194a0b5ab544
Nästan alla har alltid samma problem med den.
#9 Visst kom på det efteråt.När jag brännt har det varit klrt julröd utan dragning åt något annat.
Visst mera Cebex rööööööööd!
ZZaga nu har jag läst tråden som du skrev om. Intressant.Jag har inte heller den glas. annat än inuti skålar, eftersom den rinner. Men mina blir klara utan annat. Finns det bilder på Lars tärns röda.
Hur kommer det sig att bara vissa har dessa glasyrer? Är det lite halvhemliga recept som inte alla har kommit på? Frågar en novis.Otroligt bra att de finns. Förr fick man ju använda dem med kadmium i. Ingen höjdare. Även om färgerna blev riktigt klara.Vad är det man kommit på eftersom dessa nya ej är giftiga?? Berätta ni som vet? Tack!

Jag tror inte Lars har något foto på sin. Men den ser precis lika dan ut *lovar*:)
Jag vet inte riktigt varför inte alla kör röda. Dyra kanske? Nej det är inget hemligt med dom. Man tar en bra basglasyr (som tydligen bör smälta ut runt en 1250 g) sen tjongar man i en jäkla massa röd fk.
Den röda fk:n är ju frittad den med så den är ju inte mer giftig än fk:n i deras glasyr än hos en man blandar hemma.

#9 zzaga, jag har aldrig kört med koner. Litar blint på automatiken… har heller inte haft några som helst glasyrproblem tidigare.
Det lutar väl att jag får köpa hem lite koner för att få koll på läget i ugnen. Eller, ta bort lite vatten ur den ljusröda, bita ihop och försöka igen.

Ulle: ja, vissa saker måste man lära sig den hårda vägen… ;)
Det är ju inte helt ovanligt att ugnar visa så mycket som upp till 40 grader fel… och då kan ju resultatet bli där efter.

…en liten tanke ang. den berömda röda och oranga Cebex-glasyren… Jag tycker att den verkar påverkas väldigt mycket av vilken lera den ligger på. Är det bara ytepytte lite järn i leran, så blir glasyren brunaktig. Är det en helt vit lera (ex. cebex K-148), så blir den OK. Den oranga kan bli väldigt vacker om man har tur. Vi bränner i 1230 grader och inte tät packad ugn. Skickar med en bild som exempel. Det lustiga med just den oranga är att när den rinner och ligger tjockt längs ner så blir den antingen gul eller orange… (Mystiskt…)
Ja de här glasyrerna innebär en balansgång mellan tjocklek och temperatur - och de blir jättefina, om man har tålamod och lär sig dem. De smälter ut redan vid ortonkägla 4 (runt 1170°C), så spännvidden är väldigt stor.
För tunt = brunaktigt resultat, men samma sak händer också, om man bränner "onödigt" högt, i förhållande till tjockleken…
Bosse
Finns det någon "optimal" tjocklek för dessa glasyrerna, något flytviktstal för baumetern ex? Jag som dubbeldoppat ganska tjock glasyr får den fortfarande brunaktig.
Den "optimala tjockleken" varierar, beroende på temperatur och värmearbete, dvs den egna ugnens beteende. Därför är det svårt att ange något baume-tal.
Om man bränner lågt (kägla 4 eller så), har den en tendens att mörkna, och får då ett oxblodsliknande utseende, men brun skall den inte bli, om tjockleken är tillräcklig.
Bosse

Jag provade glasyren på K148, CS630, CS930 (?) och på Porslin. Precis som du säger så blev den brun, nästan genomskinlig och bubblig på CS630.
Det knepiga är att det var en sån inkonsekvens på "brunheten" resp "rödheten". Jag dubbeldoppade halva glasyrproverna men de röda skiftningarna kom lika mycket fram på enkeldoppade ställen. För min del tror jag att det beror på syretillgången i ugnen. Jag ska testa utan att täppa till hålet nästa gång.

Första gången jag använde Cebex röda blev den inte så röd som önskas tillförde då en aning mer ställmedel och var extra noga med att röra mellan doppningarna och fick ett fantastiskt resultat den rann inte ens. Idag köpte jag mörkröd istället som är samma glasyr fast en aning mörkare ska testbränna den. Har ny ugn nu så det kanske blir helt annat resultat återkommer med bilder.

#23 Hejsan Anki! Vilken temperatur brände du på? Hoppas att det funkar bra i din nya ugn nu då. //Ulle

Ja du Ulle jag är ju helt kass när det gäller det här med käglor och att labba med brännings temperaturer. Min ugn bränner i 1250 grader på förinställda programmet och det gjorde den förra ugnen också. Den jag har nu är större så vi får se om det skiljer. Vågar ju knappt testa efter att ha läst allt detta. Har precis börjat blanda egna glasyrer och hittills har det gått bra. Sätter en ugn imorgon med test på den röda så jag rapporterar när jag ser resultatet. Bosse håll tummarna att glasyren sköter sig.

jag lovade återkomma då jag brännt Cebex mörkröda och det har jag nu gjort. Färgen blev jättebra kanske lite mörk på vissa partier men däremot rann den för mycket. Har brännt i 1250 och ska nu testbränna i 1160 eller 1170 då den enligt Cebex ej ska rinna och ej ska bli för mörk. Tror ni den har stor betydelse om jag tar 1160 eller 1170?
Såg på mitt inägg "julröd glasyr" en bild på Lars Tärns röda och det var jättesnyggt. Hoppas ändå få bukt med Cebex glasyr vill inte ge upp. Återkommer.

hej Ulle och alla andra som kämpar på med Cebex ljusröda. Nu har jag brännt Cebex mörkröda glasyr(egentligen samma fast något mörkare). Jag sänkte min ugn till 1170 grader och fick kägla 5 att böja sig en aning så temperaturen ligger något över 1170. Viktigt iallafall att den inte överstiger 1200 grader!
Resultatet är fantastiskt tycker jag bra röd färg fina skiftningar där den ligger tjockt som i botten på skålen och rann inte en enda milimeter. Jag är nöjd! Så lycka till alla andra. Se min bild.

Det blev ju riktigt bra, Lilja. Hur tjockt glaserade du?

#27 Härligt Anki! Det finns hopp, alltså. Ska prova nästa bränning.
//Ulle

Jag glaserade "medeltjockt" det vill säga doppade långsamt men inte så det blev jättetjockt eller tog lång tid att torka. Enda stället där glasyren rann av är på skarpa kanter/övergångar som i mitt fall skålens kant. Jag tycker det är effektfullt och skapar intresse men det är ju en smaksak. På en mugg exempelvis vill man ju ha glasyr på kanten men å andra sidan vill iallfall jag ha muggar i glasyrer som är mer garanterat snälla för hälsan.

Jag har precis bränt ett prov med cebex ljusröda stengodsglasyr. Det blev jättebra. Bränner till 1255 grader. Lade på glasyren tjockt efter att ha läst tipsen här, så tack alla för det. Den är i.o.f. rinnig men den är väldigt röd o fin. Jag hade i ställmedel på flaska. (tror att jag köpt det på Cebex, eller så köpte jag det i Strängnäs för länge sen. Funkar bra med den glasyren i alla fall.)