Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1157 ggr
L.A.E
0

porosil G 11

Var och hälsade på industri servis för stålugnar .  Pratade om   tegel och annat såg att de hade Höganäs Bjuv   G 11(G2), 1400 grader  hittar inte den i mina papper  och kommer inte ihåg om den är bra eller dålig  för vedugnar och annat ?     Fick reda på att Björneborg stålverk  inte var nöjda med kvalitén på stenen .

Ulla
0

Funderar du på att bygga ännu en ugn?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
0

Ja ,det är redan förbered för en  ugn till .   Blir en ugnspark på minst 4 olika ugnar  av varierad storlek .

Glidgjut
0

Hej Porosil är ett isolertegel. Finns i lite olika Grade, ex G2 Rekommenderar det inte i brännzon.

L.A.E
0

Har faktiskt även i en ved ugn  just i  brännzonen isolertegel och det fungerar utmärkt, klart att då är det mycket bra kvalitet på isolertegel också. Ugnen måste vara ca 13 år gammal nu.   Annars när man bygger är det hårdtegel i brännzonen som gäller.

Ulla
0

Oj, minst fyra. Är det bara storleken som skiljer ugnarna åt, eller är de avsedda för olika sorters bränningar?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
1

#5 Ulla   ,Det är helt olika typer på ugnar och bränningsteknik  .  Från glasyrer ,soda , Anagama liknade bränningar . Alla ugnar är så byggda att om jag vill kan jag bränna dom själva om vi inte har någon workshop på gång.