Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3100 ggr
LenaStina
0

Lat eller smart???

Hej! Jag har en massa hinkar stående med torra lerbitar efter t ex beskickning. Har ingen riktig rutin på hur jag ska ta hand om det, och ibland undrar jag om det egentligen är lönsamt. Känns heller inte bra att bara slänga fin leran.

Ska man investera i en lerkran? Hur funkar den? Kostar väl skjortan?

Frågan är om jag är lat som inte återanvänder leran - eller är jag smart som istället använder tiden till att göra nya grejer?

/LenaStina

KeramikeniSkredsvik
0

Jag röstar på det sista alternativet - eftersom jag gör likadant själv.Cool

pyromanen
0

Jag tar hand om mitt spill, i alla fall än så länge :)  känns  bra att veta det när jag kasserar saker som inte blivit riktigt bra, att det kostar ju inget annat än lite knådning.  Har ingen kran men önskar mig en.  Häller vatten på en hink med torra bitar, låter det stå över natten och lägger upp det på gips tills det blir lagomt att knåda och sen knådar jag.

ijonsson
0

Slänger spillet… Prioriterar tiden till att producera istället. Tycker att det tar alltför mycket tid o ork att bearbeta leran då jag inte har någon lerkran, och tid är ju lika med pengar!

Bruzapetra
0

Vart slänger ni allt spill då? Har också en hel del spill men vet egentligen inte riktigt vart man ska slänga det som man inte vill återanvända..

susanne.k.wall
0

Nu när lerkranen inte fungerar gör jag mig av med en del och spar en del. Gör engober av min vanliga lera och då är torrt avdrejningskrull perfekt. Det jag gör av med lägger jag i ett dike som snart inte är ett dike, på tomten.

Har också grävt ner färdig keramik i trädgårn, alltså sånt som blev misslyckat o liknande, ligger också som utfyllnad.

Har en kompis som också grävde ner det hon inte var nöjd med, sen flyttade hon, sålde huset, nästa ägare skulle gräva nåt och hittade fin keramik som dom diskade och ställde upp på hyllor i köket.

ijonsson
0

Soptippen är ett bra alternativ.

abbis
0

Jag slänger spillet…. ingen ekonomi i att ta reda på det..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vavrakeramik
0

Har börjat slänga lite spill men är fortfarande ambivalent då det känns lite slösigt. Jag bor på landet så lite extra lera i naturen gör ju inget tycker jag.

susanne.k.wall
0

Jag försöker dreja så jag inte behöver beskicka så mycket. Göra formen direkt. Många saker av de jag gör beskickar jag aldrig. Nu kommer jag tjatandes med Ruthanne Tudball igen, men alltså det var en förmån att få se henne jobba. Hon beskickar knappt nånting. Och om hon använde sig av slingor, gjorde hon det när saken var nydrejad och stod på drejskivan.

LenaStina
0

Skönt att höra att det är fler än jag som slänger, men man känner lite dåligt samvete eftersom man vet att det går att återanvända.

Jag känner en keramiker som har räknat på kostnaden att ta hand om det och menar att det inte kan löna sig.

Även om man har en lerkran måste det väl vara en del jobb i alla fall…..eller hur funkar den när man utgår från torr lera?

susanne.k.wall
0

Det är inte så mycket jobb att ta hand om spill. Häll allt spill i en hink, när det är torrt slår man över vatten och låter det stå nåt dygn eller så. Sen är det bara att hälla bort överskottsvattnet och lägga leran helst på en gipsplatta. Porös spånskiva funkar också men gips är bäst. Sen är det bara att knåda upp den igen.

poja
0

Jag sparar varenda litet spån.

abbis
0

Det kanske är någon som vill ha mitt spill*L*

Tazen
0

Sparar åxå allt spill och återanvänder,ser det på nåt sätt som en del i prosesen och ett avbrott,få göra nåt annat,andra rörelser…

LeWE
0

Om man gjuter går det bra att använda spillet o göra gjutlera av. Jag gjorde det för några år den o den funkade bra. Det bästa är ju att ha en lerkran, tror inte jag skulle orka knåda allt om jag inte hade den.

Godsagare
0

Hittills har jag sparat spillet. Jag lägger först ett avrivet gammalt lakan i en ikea-back, sen spillet. När det torkat häller jag på vatten och dagen efter lyfter jag helt sonika upp tyget och leran direkt på en gipsplatta. Då behöver jag inte skura backen så mycket, inte heller städa gipsplattan heller.

Bara lägga ett tygstycke till ovanpå och vända på rub och stubb för jämn torkning.

Det har varit enklast hittills för mig. Fast nog är jag sugen på att slippa det också… Men det dåliga samvetet säger att jag borde jobba ihop leran igen.

Å andra sidan tar det massa plats i min pytteverkstad…

Jag får ta ett tankevarv till när det gäller återvinning.

pyromanen
0

#16: tygmojen var ju jättesmart, den ska jag sno direkt, tackar så mycket!

totoro
0

skaffa lerkran om du har råd, det lönar sig.

jag har ingen, men tar ändå hand om mitt spill.

man har inte pengarna men man har energin.

anamma inte slit och släng konsumeramerasamhället.

drejardu dina alster så öva mer på att dreja så att beskikningen blir mindre antar jag.

Vavrakeramik
0

Jag har lerkran och tycker ändå att det är jobbigt att återvinna. Ibland glömmer jag på gipsskivorna och det blir för torrt tex -  då måste man ju börja om proceduren igen. Helsegt. I såna lägen funderar jag på att kasta oftare.

Nåt som jag kan bli vansinnig på när jag drejar i återvunnen lera är om det kommit i hårstrån, nåt chamottkorn, svamprest eller dyligt. Då kan ju det förstöra grejen om man har otur.

Säger som ABBI: Vill nån ha mitt spill så säg till!!!! Kanske nån hobbykeramiker som har mer tid än ekonomi i lerandet.

susanne.k.wall
0

Finn Lynggaard skriver i sin Keramisk Handbok att spillet blir t o m mer plastiskt än vad det var första gången. Är det nån som har erfarenhet av det?

LenaStina
0

#16 Väldigt smart idé med gammalt lakan. Tack för tipset. Måste jag testa.

#19 Det är ju detta jag har råkat ut för också att det hinner torka för mycket och man får börja om igen. Då ger man lätt upp.

Och likaså att den återvunna leran innehåller skräp som gör drejandet svårt. Även i det skedet tar det mer tid - och tid är ju pengar. Man kanske ska ha hårnät på sej när man knådar lera?Glad

susanne.k.wall
0

Ibland kan beskickningsspillet ha ett helt annat värde. För flera år sen, nån gång på 80-talet var jag med på en workshop som David Leach hade på Nykvarns Hantverk & Galleri. Då visade han hur han jobbade, bl a drejade han och sen beskickade. När det var fika så gick alla iväg utom en tjej och jag. Vi tog lite beskickningskrull som minne. Fick några vackra spiraler med hem och dom har jag skröjat och lagt i en liten ask…

Elorion
0

Leach….mmmm… nu blir jag lite avis!!!! Jag är egentligen för slö för att ta hand om mitt spill, men jag måste för ekonomins skull. Det där med tyget var en smart ide! Kanske får mindre spill när man blir lite duktigare, menjag är nog ganska självkritisk för hur prylarna ska se ut så det blir mycket släng… Men det är nog det värsta jag vet i verkstan… att återvinna!

poja
0

# 20 Vad lustigt att du säger det. Jag har alltid tyckt att det går mycket bättre att dreja med "slabbeleran" som jag kallar den.

Elorion
0

"Slabbleran" består ju av de finaste partiklarna i leran, så den blir mer "fin". Men slänger man hela drejade saker så är alla partiklarna kvar.

abbis
0

Et litet tips att ta vara spill…Jag klämmer ihop bollar av spill och gör djurkroppar av dessa…passar jättebra till bl.a får…

Jag får så enormt mycket spill så när jag får tid ska jag inhandla en barnbassång som är uppträdd på stålrör..Där tänker jag hälla spillet och fottrampa..jag tror dom har kvar lerdammen på gotland..Mín som idag 27 år badade i deras lerdamm när han va 2 år…det sägs vara bra om det ligger o mognar lite…

LeWE
0

Leran som jag återanvänder är verkligen jättebra förutom att det ibland är "saker" i den, tycker ofta det blir små blåsor eller nålstick! Håller med om att det är urtråkigt att ta hand om leran. Iden med lakanet har grott hos mig och nu fick jag en knuff att ta tag i det.. Tack för det!

L.A.E
0

Gör helt egen Porslinslera + annan och återanvänder allt .

vibeke
0

Återvinner min produktionslera. Andra leror som man haft mindre mängder av till ngt specialprojekt, det ids jag inte lägga tid på. En friskola på orten har fått hämta all sådan kasserad spillera de velat ha.

abbis
0

#28 lennart….har du någon slav till det då Flört

L.A.E
0

Hejsan  abbis.s …Vi har  två slavar =  två vacumkvarnar

L.A.E
0

I dag ska vi sätta vedugnen ute,när det är minus -5 grader .Så i morgon  vid kl.8.00 startar vi bräningen.Har blandat lite spolar vätska i platengoben så den inte fryser till.

pyromanen
0

L.A.E.: Detdär har jag funderat lite på hur det ska funka på vintern.  Jag brände i saltugnen förra veckan, men då var det 0-gradigt den dagen jag satte ugnen och så hade jag en fotogenlampa i eldboxen på natten. Men när det är riktig vinter, typ - 15 eller nåt då går det väl knappast att ens bära det råa godset från verkstan til ugnshuset? och det tar ju en hel dag att sätta också.  Mina fingrar höll på att trilla av i förra veckan och då var det 0-gradigt, hade en hink varmt vatten att doppa fingrarna i ibland, men det är ju nästan en hel dag man står stil och grejer.  Har ni satt ugn mitt i vintern ute också? (jag råbränner, så det är oskröjat gods som jag sätter.)

L.A.E
0

Idag får det ta hela dagen att sätta ugnen.Vantar på och av hela tiden + att värma sig  på vedspisen i torpet.När ugnen är färdig satt så för eldas det  så ugnen lite varm .

j-aan
0

Pyromanen

Jag brukar ställa in ett element i ugnen ett par dygn innan jag skall packa den om det är kallt ute. Sedan kan jag sitta i kortärmat och mysa i den varma ugnen. Medans mina medhjälpare utanför ugnen springer omkring i tjocka vinterkläder mössor och vantar.

Hubert
0

Jag gör engober på "krullet" för det är verkligen bra till det, slicker och sen blir det små tummade skålar för att testa nya glasyrer på av resten….sen åker resten om det blir något i soppsäcken!

[ReijmyreStengods]
0

Är det verkligen bara LeWe och jag som gjuter? Jag återanvänder varenda gram till gjutlera, det tar nästan ingen tid.  Naturligtvis orginal- och formarbete tid, men det brukar betala sig. Sen måste man ju förstås gilla tillverkningstekniken också…

pyromanen
0

#35, Tack J-aan! Vad smart!  Jag hade funderat på att elda lite i ugnen först, men då blir det ju så rökigt, med mindre man elder ett bra tag så stenen blir varm och sen låter det brinna ut helt… Element låter onekligen enklare!

(förlåt att jag stökade in med en fråga som inte hade med ämnet att göra!)

Åter till ämnet lerspil:  Jag tycker det känns rätt förmig att ta vara på matrialet. Kanske är korkat att ha "känns" som argument, mycket troligt att det inte alls är ekonomiskt om man räknar om all sin tid i pengar…. men det gör jag inte :)

LeWE
0

#37 Jag gjuter inte så mycket (var nog ett år sen sist) men det var väldigt bra att ta tillvara spillet till gjutlera, tycker nog den blev bättre än den jag har köpt, dessutom är det den leran man jobbar med annars så den funkar bra till glasyrerna man har.

lina87
0

Oh! jag vill ha ler-spill! Som fattig student tar jag vara på varenda liten lersmula. Det är som guld för mig :P

Vävra: Om det inte är förmycket jobb så vore det toppen om det kanske gick att fixa när vi alla evu. ses i februari i Gbg..

susanne.k.wall
0

Tänk jag har aldrig gjutit keramik, det är ännu ett outforskat område. Min lerkran är ur funktion så jag har fyllt ut ett dike på gården med mitt lerspill. Annars tar jag reda på det.

Nu läser jag om er som gjuter att det är jättebra gjutlera. Idag fick jag en förfrågan om att ev gjuta kända byggander i kommunen….det är bara att gå ut till diket då och gräva upp….

Nä, jag ska spara varenda liten beskickningskrull fr o m nu och tänka på det du skriver LeWe, att spillet är bättre än annan gjutlera.

mangobango
0

Jag har 25 kg gjutlera om ngn vill ha… använder den inte

pluppan
0

stopp mangobango! jag kanske ska prova lite, ge mig lite betänketid det är ju bara det att det är så mycket jag vill göra…….