Hej !!! Är ny här!!
Hej!
Vilket underbart forum jag hittade här! Trodde inte att det fanns…. något forum om keramik!!! Jag är just nu jätteglad!!! Underbart att ha hittat detta!!
Själv är jag nog lite av en amatör vad gäller lera. Håller mest på med stengods. Har en egen ugn och även en drjeskiva som jag aldrig använder eftersom jag mest gillar att göra 'flerformade' saker.
Har just läst om ättika.. att man kunde använda detta för att laga saker och som slickers!! Detta hade jag ingen aning om!!!!
Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig och lära mig lite om oxider.
Jag kan om järn och krom (och att blanda dessa två)…. och kobolt… och lite om kopparoxid. Men vad för något kan man göra mer med dessa? Vilka blandningar kan man göra och vad blir det för resultat? Då menar jag med stengodslera.
Finns det fler som är roliga att arbeta med?
Linda
LindaLunda

välkommen hit!!!!!!

Välkommen!!! Ja, det finns ju ett antal oxider som alla är roliga beroende på vad man söker för resultat. Nån speciell färg du önskar eller så? Det är ju ett ganska stort område.. Själv använder jag mig mest av koppar, tenn, mangan, järn, rutil.. Det finns för alla baker, smaker alltså:)
och zink och titan och aluminium och …..
Menar du i glasyr eller arbetar du med oxider oprörda i vatten?
(Välkommen förståsss!)

Hej och välkommen hit 
Tusen tack för välkomnandet!
Jag vill lära mig allt om effekterna av de olika oxiderna när man använder dem uppblandade i vatten.
I samband med stengods då förståss.
Linda
LindaLunda
välkommen hit
lena skrev en artikel här tidigare om oxidinfärgning i glasyrer. kanske kan vara nåt…
http://keramik.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=260d906b-c47a-47b1-b5db-561082b0dcb5
Välkommen hit! Om du vill se olika tekniker. Logga in på you tube.Sök på keramik eller liknande. massor med videofilmer.
Hej och välkommen! Som sagt, läs Lenas artikel, där står en hel del intressant.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Välkommen till ett jättebra forum!
Först och främst vill jag veta hur oxiderna blir i när man använder dem i vatten uppslammade. Finns det några bra knep man kan ha nytta av? Jag vet ingenting…… närapå.
Linda
LindaLunda

Välkommen!
Jag använder ytterst sällan glasyrer, men ibland oxider.
Enklast är det att blanda ut pulvret i lite vatten ( vissa oxider sjunker ner väldigt fort till botten..).
När jag penslat på det jag vill ha, sprutar jag kristallsoda/ vattenlösning på för att binda alltihop. Enklast går det med en vanlig blombevattnings-spruta med ställbart munstycke.
Billig och enkel variant av saltglasyr!
/Mika
Kristallsoda? Hur blir ytan av den? Spännande…
Men hur artar sig de olika oxiderna? Järn, krom, kobolt och koppar har jag koll på… men vad blir kombinationerna av dessa? Och övriga oxider? Vilka fäger/effekter ger de?
Utan glasyr…
Linda
LindaLunda

Bästa sättet är väl att testa. Jag använder ibland oxider under en transparent glasyr. Gör massor med prover på enbart en oxid, olika blandningar etc.