Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 1291 ggr
Tilde1
0

Krackeleringar i den transparenta glasyren??!!

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att säga vad jag gör för fel? Varför blir det krackeleringar i mitt guld när jag bränner det. Jag jobbar i lergods och glaserar med en transparent glasyr  i lergodsbränningen, innan jag lägger på guldet och bränner det i 800 grader.

Hoppas ni duktiga här kan säga vad jag gör för fel..

Mvh Tilde

Ulla
0

Hej Tilde!

Du har nog missat att du skrivit exakt samma fråga i två trådar. Jag tar bort den ena så att de svar som jag hoppas att du får samlas på ett ställe.

Själv kan jag tyvärr inte svara på din fråga Ledsen

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

helenahenstedt
0

Egentligen kan jag heller inte svara eftersom jag har så lite erfarenhet av lergods, men har hört att lergodsglasyrer alltid krackelerar, det är bara en fråga om hur mycket det syns. Och då kanske det syns bättre när guldet är pålagt… Men det kommer nog någon som är mer haj på lergods.

poja
0

Har ikväll talat med"porslinsdamerna" här på jobbet om ditt problem. De tror att du har kanske tagit för tjockt lager guld.

Vanja-K
0

Har arbetat mycket med lergods. Mycket, mycket sällan som jag varit med om krakeleringar med lergods. Har också bränt på både guld och silver. Både tjock och tunnt. Allt har blivit bra. Har du rätt temp. på skröj och högbränning?? Jag brukar bränna mitt omkring 750 gr.på guldet

lotta2
0

Håller med Vanja, jag har också bränt guldet lägre,  750 gr. Visserligen länge sedan men jag minns att : ju lägre temp på glasyrbränningen ju lägre temp på guldet.

Dessutom kan ju den faktiska tempen i ugnen vara  högre än vad man tror så om problemet kvarstår bränn med käglor för säkerhetskoll.

Hubert
0

Ja har också bränt en del guld och jag undrar om du har spätt ut ditt guld? Har du möjlighet att lägga in ett foto? Kan ju vara att din ugn bränner högre än intrumentet visar och hur är din kurva? Rakt upp i maxfart?/Louise

Vanja-K
0

Rätt #5 och 6  Ugnen en annan temp, än vad den visar.

Hubert
0

Ja för guldet är känsligt där uppe och börjar brinna upp! och det var det jag tänkte som orsak. Guld är ju annars det ämne som man kan svampa på och det ser helt ojämnt ut och sen flyter ihop snyggt och blankt.

Tilde1
0

Tack för era svar!!!!!

Jag har inte spätt ut guldet, jag lägger inte på det för tjockt, det måste vara den transparenta glasyren det hänger på, eftersom det är den som krackelerar, sen lägger sig guldet i krackeleringarna..

Jag penslar på den transparenta glasyren, kan det vara att den är för tjock? Men jag har provat att spä ut den också..?

Ja.., inte vet jag.

Tack i alla fall att ni tog er tid.

Tilde.

lotta2
0

Har du kollat tempen i ugnen då, Tilde?

Har du bränt en annan glasyr med guld på i samma bränning så du vet att det funkar med temperaturen, och att själva problemet är det transparenta glasyren?

Hubert
0

Men du har ju bränt glasyren först och sen guldet i en andra bränning och glasyren krackar inte brevid. Jag håller med Lotta2 att måla guld på en helt annan glasyr t ex vit så får vi se hur det går för dig. Lycka till!

Har du receptet på din glasyr, är det en ovanlig transparant?