Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 746 ggr
L.A.E
0

Bränna med kort varsel

När allt blir bråttom och man måste  bränna på natten och vakta ugnen.För den  kan ju gå sönder(gammal).Har sovit två timmar och håller på nu att glaserar för ved ugnen. Glasyren vill inte torka så det blir till att hålla sakerna över ved spisen.Regn ute ved ugnen 60 meter bort,Det får bli paraply och sakerna på brickor i morgon söndag. Man kanske blir så duktig att man kan servera på nobelmiddagenSkrattande. Om allt ska klaffa måste jag nog bränna vedugnen sent på söndagen och vara färdig måndag morgon vid kl 03.00-04.00. På onsdag åker Annika med  sakerna till Stockholm.

Hur gör ni när allt ska göras på en gång med kort varsel ???

LeWE
0

Ja, det kan va stressigt till jul speciellt. Jag har julmarknad i morgon har städat och fixat två dagar nu för att få det i ordning. Först ska man ju tillverka det som ska va med sen måste man också se till att det är snyggt uppställt och fint i butiken, tar mer tid än man kan tro, jag tror jag har flyttat omkring grejer hundratals gånger innan jag blev nöjd!! Känner mig ganska trött men ska lägga mig tidigt så jag är pigg imorgon.

Hubert
0

Har aldrig arbete helt som keramiker men i min yrkeskarriär så kunde de vara en hel del och då brukade jag tända ett ljus, dricka en kopp grönt the och andas djupt och tänka på fokus, vad är nödvändigt och vad kan jag tabort. En tjugo minuters sovpaus. Sen är det bara att köra igen för det blir inte gjort av sig själv, tyvärr….pausen gör att hjärnan laddar om när den får vila en ack så liten stund. Men inget sätt att rekomendera som dagslivsföring då det tär.

abbis
0

Ja det är skitstressigt nu ..öppet alla dagar fram till jul..skyltat om i 4 skyltfönster varav ett som jag har på andra sidan stan på gågatan..ugnen går vartannat dygn nu..tagit fram nya julprodukter samt en hyttstake  specialdesignad för Nora..Tur jag har en arbetsvilllig sambo som jobbar i butiken och som inte bryr sig om 8 timmars regeln..fick hem 3  tvåmeters pallar med inredning i torsdags så butiken ser ut som beirut..men imorgon kl 12 är det julskyltning och då ska jag väl helst ha bakat 100 lussebullar oxå som skall bjudas till vårt julkaffe..pust o stön..men f---n va kul det är..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/