Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 1143 ggr
martineek
0

Fixa en lerstudio i present till min fru...

Hej!

Har planer på att fixa en lerstudio i present till min fru (och övriga i familjen då vi alla älskar att skapa!) 

Behöver en massa tips på instegsgrejer till vettigt pris (ugn, drejskiva m.m.)
Köpa nytt eller begagnat? 

Ja…alla tips är av intresse!!

Tack på förhand!

[rolnor]
0

Vad kul! Det första är om det finns el till ugn, hur många ampere, finns 3-fas?. Vill ni jobba med lergods eller stengods?

martineek
0

Hej! 

Tack för snabbt svar! =)

Elcentralen finns i samma rum så el löser vi oavsett om det är 16 amp eller 3-fas. Elektrikern får lösa det beroende på vad vi hittar för grejer! =)

Det är nog lergods som är aktuellt tror jag…

[rolnor]
0

Bra! Går det ordna ventilation? Man vill gärna ha en kåpa över ugnen med en liten fläkt.

martineek
0

Absolut. Det är i den oinredda källaren i huset  jag har tänkt att ha detta, med egen ingång och bra ventilation över lag.  Där har jag min verkstad med massa andra maskiner som cnc-fräs och 3D-printers m.m….

Bo§e
0

Är det tänkt att bli en överraskningspresent…?   Klura då först ut om det är stengods eller lergods som skall jobbas med, eftersom det avgör om du skall välja en ugn med hög relativ effekt (Watt / liter) eller inte.  Gäller det enbart lergods, kan du slappna av och välja ugn mer fritt……

"Don't Panic" (Douglas Adams)

martineek
0

Nja…överaskning vet jag inte…tänkte att hon ska få "planen" i julklapp. =)

Nu är jag mest ute spanar för att få ett grepp om vad som behövs och vad kalaset kan tänkas gå på…

Hon går på en massa ABF-kurser  i keramik och har hittills jobbat bara i lera…

BirLinnea
1

Kul med egen verkstad! Här är en länk till en tråd på forumet om stengods/lergods. Hoppas länken funkar, sök på lergods stengods annars:

https://keramik.ifokus.se/discussions/4d716a3ab9cb46222d076f99-lergods-stengods

Största skillnaden, som jag förstår det, är att stengodslera går att bränna vid högre temperatur utan att den smälter och att den sintrar, blir typ "vattentät" efter den andra bränningen (glasyrbränningen), även utan glasyr. För saker gjorda av lergodslera måste man glasera för att det ska bli vattentätt. (Jämför med blomkrukor av lergods som suger upp vatten.)

Har gått många kurser i keramik på ABF. Vi hade både stengodslera och lergodslera men jag har bara använt stengods eftersom jag gillar att göra bruksföremål i stengods. 

Om det vore jag hade jag skaffat en ugn som går att bränna stengods i, men det är ju en smaksak.  :)   En sån är väl dyrare och det går mer el när man bränner förstås.

martineek
0

Ja…det hade varit riktigt kul om jag kan lösa detta! 

Tack för länken…mycket nyttig info där!

[rolnor]
0

Du får kolla runt på priser, Cebex, sintring keramik, seeman, Uterm. Låter som ni har förutsättningar få till bra ateljé.

[rolnor]
0

Osäker på sintrings keramik, kanske förväxlar med annat företag.

martineek
0

Tackar…iser att  jag måste  begära in lite priser!
Hur ser det ut på begagnatmarknaden?

[rolnor]
0

Ibland finns det ugnar och drejskivor beg. men inte alltid. Blocket kan vara värt kolla.

yderland
0

Hej! Jag gissar att det är stengods de jobbat med på Abf - kursen…det är vanligast… / Hälsningar Marie 😊

yderland
0
Bo§e
0

#13:    Det gissar jag också…..   (även om det rimligen finns undantag…)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

martineek
0

Ok…tack för alla svar…de har varit till stor hjälp!!

Kommer ni på något mer nyttigt att tänka på så är det bara att skriva på!!

Hon kommer få planen i julklapp…(det är lika mycket julklapp till mig i och för sig då jag har en hel del jag vill testa att göra!) 😃

God jul på er!

Ulla
0

God Jul och lycka till med julklappsprojektet. Ni kommer garanterat att få många trevliga stunder där.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_