Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 1145 ggr
Soffanjarl
0

Pluggar i eller av?

Jag håller precis på att köra en liten torkbränning av min ugn som inte har använts på typ ett år. Detta är första gången jag har startat ugnen så den har alltså inte använts sedan förra ägaren hade den. Tanken är att starta min första skröj imorgon o jag har fått med en massa olika pluggar till ugnen som både är hela o vissa som är öppna med ett hål i ena änden. När ska jag använda dessa vid tex en skröjbränning. Utan plugg till en början har jag förstått men när ska de i? Ska det va de hela eller de med hål i? Jag har ingen bottenventil i min ugn men har ventilationshål på sidorna o i locket 😊 Tacksam för svar! /Sofie

Bo§e
0

Kan du lägga ut en bild på ugnen, och dess pluggar…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Soffanjarl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Denna kommentar har tagits bort.
Soffanjarl
0

Min ugn har ingen bottenventil utan har ist ett lager isolerull i botten som det sedan ligger sättplatta på

Bo§e
0

Hur ser pluggarna med hål ut….?

Soffanjarl
0

Så ser pluggarna ut

Soffanjarl
0

Det verkar inte som att bilderna går iväg?🤔 Den på ugnen gick bra men sen har jag testat flera gånger

Soffanjarl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Bo§e
0

Ja, de där känner jag igen…!   Pluggen med hål i  är tänkt att användas om man vill "reducera" ventilationen något…..men hålet är ändå ganska stort.   Om man vill få mindre strömning kan man stoppa in en bit keramisk ull eller en lerkula  i pluggen och förminska öppningen.     

För övrigt,  se den här tråden:  https://keramik.ifokus.se/discussions/5e8c886a8e0e746952006829-tilluftsspjallet?discussions-1       som visar ungefär hur man kan tänka kring detta med pluggar….