Etikettkeramikugnar
Läst 657 ggr
I.S
I.S 
2020-06-09, 21:13

Byta element keramikugn

Hej har keramik som hobby och köpte en ugn på Cebex för några år sedan . Behöver nu Byta element . Undrar om de brukar åka ut och reparera och vad kostar det på ett ungefär att Byta element ?

I.S
I.S 
2020-06-09, 21:14
ler
ler 
2020-06-09, 21:27

Är nog bäst att fråga dom som skall byta. Du skriver ju heller inte om det är en 10 liters ugn eller 300 liter eller vad? Och vilket fabrikat?

Bosse Cebex Gbg
2020-06-09, 21:49

Var bor du…?

I.S
I.S 
2020-06-09, 22:30

Jag bor strax utanför Ullared

Ingvar.B
2020-06-10, 10:34

Jag har skickat et PM till dig.

Tinaarne
2020-06-28, 00:28

Hej, jag lånar denna tråd om det går för sig I.S ? Det kommer en ugn i min ägo som behöver bytas element på. Toppmatad  Nabertherm, har inte full data tillhands just nu. Vem ska jag vända mig till? Är det bäst att kontakta Cebex där ugnen en gång i tiden kom ifrån? Behöver också eventuellt sättplattor m.m. till ugnen.

Bosse Cebex Gbg
2020-06-28, 05:04

Ja, den ser verkligen ut att behöva nya element…..     Titta på ugnens typskylt,  där typbeteckningen står, som du behöver veta  när du beställer element.     Nu ser jag inte exakt vilken typ det är, men om de nya elementen är numrerade,  kom ihåg att "1" skall placeras överst, osv nedåt…     

Beställ samtidigt ett par meter 1,5 mm lös kanthaltråd, som du behöver för att göra nya märlor av  (märlor som fäster elementen i teglet, på jämna avstånd).    Du kan i viss mån återanvända gamla märlor, men om de är "anfrätta" får du slipa bort det bruna, eller kassera dem….  

Ja, varför inte ringa Cebex, som en gång sålt ugnen…..

Tinaarne
2020-06-28, 08:20

Tack Bosse för det snabba svaret. Idag ska jag åka och kika på ugnen. Hur ligger prisläget (mellan tumme och pekfinger) på byte av element? Det sitter 6 slingor runt. Vill bara ha ett hum om prisläget. Har hört att det bara är dyrt, men det får man ta när slingorna hänger som lianer :-) i ugnen. Det blir Cebex kontakt på måndag.

Bosse Cebex Gbg
2020-06-28, 10:20

Troligen  innehåller ugnen 3 element.   Det beror förstås på vilken modell det är, men på bilden  ser den ut som en "Top 100"  (det måste du kolla),  och i så fall går varje slinga 2 varv runt ugnen.   Och då heter elementen "1-3" och "2",  och "1-3" skall då sitta på plats 1 och 3, dvs överst och underst, medan "2" följaktligen skall sitta i mitten….      Hur som helst är det viktigt att hålla koll på numreringen, och INTE riva bort etiketterna 😮 för tidigt…….

Har ingen som helst koll på dagspriserna.   Glöm inte den extra kanthaltråden till märlor.  Tjockleken är inte så kritisk….kan vara allt från "drygt 1 mm" upp till 2 mm….

Tinaarne
2020-06-28, 13:42

Tänk vad bra info du kommer med Bosse, tack. De som haft ugnen har råkat beställta fel slingor och satt in. Det är anledningen till alla hängande element. Jag ska vara uppmärksam så jag inte gör samma misstag. Som man säger: Man lär sig av sina misstag. Och då är det ju bra att man även gör det av andras misstag. :-)

Bosse Cebex Gbg
2020-06-28, 14:14

Ja, kolla typskylten, och beställ inget annat än vad som står där….!…och montera dem rätt….!  🙂

Upp till toppen