Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1249 ggr
AnnCharlotteW
2020-06-19 12:35

Rutil, koppar och krom till bruksgods

Hej,

Är det någon som vet om det  är trygt att använda små mengder av rutil, koppar och krom i glasyrer till bruksgods? Det är glasyr nr 40, 49 och 76-78 i glasyrbanken på glaseramera.se De ska användas på ljus lera, möjligtvis också på gulbränande lera.

Annons:
ler
2020-06-19 12:43
#1

Jag orkar inte leta efter dom recepten, svårt att hitta runt där. Men rutil behöver du inte vara orolig för, det är ju bara titandioxid som har lite järn i sig, så det är i princip samma sak som man också använder till att färga godis med.

botwid
2020-06-20 17:15
#2

Kopparoxid kan lösa ut blyföreningar, jag känner inte till de glasyrer du talar om här men beroende på vad det är för glasyrer, blanka/matta osv kan vissa oxider vara olämpliga för bruksgods. Krom är ju cancerframkallande som pulver och då mest farligt för keramikern. Vet inte hur de fungerar i bruks. Hör med Livsmedelsverket om du tänker dig bruksgods för försäljning. Rutil i blank glasyr bör inte vara någon fara. Använd dock mask och handskar när du blandar eller jobba i dragskåp.

[rolnor]
2020-06-21 13:34
#3

Var har du hört att kromoxid ger cancer? 6-värt krom är definitivt cancerrisk men det man använder som keramiker är den grön 3-värda väl?

ler
2020-06-21 13:46
#4

Det här har ju diskuterats många gånger här. Frågan är som alltid vad händer med krom som förångas vid högre temperatur? Jag gjorde en rapport samman med en överläkare på Bispebjerg hospital i Köpenhamn om just det att arbeta med keramik, focus låg på gravida kvinnor så gränsvärdena ser så klart annorlunda ut för vuxna än för foster. Men konklusionen blev i vart fall att krom är inte någon vitamin.

[rolnor]
2020-06-21 17:41
#5

Faktum är väl att krom ÄR vitamin, en viss mängd ska vi väl ha i kroppen för att fungera normalt även om det är små mängder?

ler
2020-06-21 17:53
#6

Jo men i vilken form? Undersökningen byggde på stort studium av missbildningar hos foster förorsakat av tungmetaller. Jag tror inte att vi behöver oroa oss för att vi har för små mängder tungmetaller i oss. Och klart att det var ett dumt sätt att uttrycka sig på, saknade bara ord, så blev det vitaminer som något bra och ångande krom är inte bra.

Annons:
[rolnor]
2020-06-21 22:25
#7

Det bör väl vara trevärt krom, svårt hitta nåt vettigt om det på nätet. Om det bildas sexvärt krom när man bränner glasyr är det ju katastrof givetvis. Är populärt nu med krom i hälsokost produkter när man sett enligt studier att diabetessjuka har lägre halter krom i blodet. Hur seriösa studierna är vet jag inte, förekommer mycket trams runt vad vi ska äta och inte äta. En sak jag tycker är viktig är om det verkligen förekommer risk för förgiftning eller om man vill utesluta varje tänkbar källa till intag av någon tungmetall, gravida är förstås ett specialfall och där ska man väl sträva efter minsta möjliga. Att dricka te ur en grön kopp tror jag personligen  inte ger fosterskador men jag har ju inte sett siffrarna på gränsvärden etc. så jag kanske skulle ändra uppfattning om jag visste mer.

ler
2020-06-21 22:38
#8

Ett foster har ett gränsvärde som är 50 000 gånger lägre än en vuxen person. Så det är olämpligt att vistas i ugnsrum under bränning om man är gravid. Det gränsvärdet gäller krom.

ler
2020-06-21 23:33
#9
[rolnor]
2020-06-22 11:35
#10

På lab gjorde vi så att dom som blev med barn fick sluta labba och göra pappersjobb på kontoret istället. Gravida ska nog inte jobba alls med keramik.

ler
2020-06-22 11:41
#11

Nej det skal dom nog inte, onödigt att ta risken.

ler
2020-06-24 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Konklusionen av undersökning av tungmetaller i glasyr/bränning blev att det är riskabelt för gravida men ej för vuxna personer, även om det ju heller inte skall ses som sunt. Men gränsvärdena för en vuxen är så oerhört mycket högre än för ett foster.

ler
2020-06-24 16:20
#13

Nu kom vi kanske bort från själva ämnet, men generellt sett så måste man få en analys från ett laboratorium för att vara säker. Det kan uppskattas vad risken är men det är egentligen inte nog. Så jag tycker att man skall undgå färger i bruksföremål, om man nu inte väljer sådant som får anses som ogiftiga om man nu kan kalla det så. Och dit hör inte krom och koppar.

Annons:
ler
2020-06-24 22:08
#14

#0 har du fått svar på din fråga?

botwid
2020-06-25 07:34
#15

Tack för gravid info, jag brukar avråda mina studerande att jobba med oxider när de är gravida. Leran är ju snäll. Alltid intressant med diskussionen om detta. Jag ska scanna in ”vackert men farligt” en gammal text om oxider och just hur stor mängd som är skadligt att få i sig som människa. Där står exempelvis att 5gram Fe2O3 slår ut alla inte organ om en intar den mängden i ett svep. Kan vara bra att tänka på även vid förvaring av ”pulver” . Järn är ju nödvändigt för oss men det betyder ju inte att det är ”nyttigt” i en keramikverkstad. Det är skillnad på tillgängligheten i spenat och järnoxid. Jag tänker att det går att använda det mesta om en håller en bra skyddsnivå. Bara händer i vatten, engobe eller glasyr med krom eller nickel ger vissa personer eksem och upprepad användning utan handskar är helt enkelt dåligt arbetsskydd. Det är inte någon värdering. Tänker att det är viktigt att vara rädd om sig på jobbet och i verkstan.

[rolnor]
2020-06-25 10:06
#16

5g järnoxid är väl ung. 1-2 teskedar och så mycket verkar förståss inte så bra.

AnnCharlotteW
2020-07-01 14:47
#17

Tack för svar. Jag får inte det till att sända iväg för att ta prover nu. Men om det är glasyrer jag landar på att använda mig av vidare förstår jag att det är det bästa och tryggaste. Båda glasyrerna har samma grundglasyr. 45 kalifeltspat, 20kvarts, 20krita,10kaolin,5tennoxid. Den turkisa är tillsatt 0,5kopparoxid och 3,5 Zirkonsilikat. Jag får tänka lite vidare på om jag ska våga använda mig av den. Men den med rutil kan jag kanske vara trygg nog på. Igen tack för svar.

AnnCharlotteW
2020-07-01 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18
AnnCharlotteW
2020-07-01 14:52
#19

En till fråga. Då jag inte hadde tillräckligt med rutil hemma fick jag låna av en kollega. Den jag fick är mycket rödare i färgen. Tror ni att de fungerar likt??

AnnCharlotteW
2020-07-01 14:53
#20
Annons:
AnnCharlotteW
2020-07-01 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21
Bo§e
2020-07-01 15:03
#22

De är nog inte helt utbytbara,  så det är bäst att du bränner jämförande prover innan det blir "skarpt läge"….

Sedan har vi också kornstorleken, som kan variera,  och även detta kan ge stora effektskillnader i en glasyr….

Som sagt…..testa först…!   🙂

ler
2020-07-01 15:03
#23

Den med rutil kan du utan tvekan vara trygg med. Du kan ju också fundera på att använda turkos färgkroppar

AnnCharlotteW
2020-07-01 15:05
#24

Ok, tack för svar!

ler
2020-07-01 15:07
#25

Nu ser jag den sista frågan. Håller med Bosse. Måste du prova. Jag har i mitt långa keramikliv aldrig sett rutil med den färgen, liknar mera vanlig röd järnoxid.

Bo§e
2020-07-01 15:09
#26

#25:  Har heller aldrig sett så röd rutil…..faktiskt så att man blir fundersam….

AnnCharlotteW
2020-07-01 15:58
#27

Så märkligt med rutilen… Är färgkroppar alltså trygga? Då kan jag kanske pröva det vidare. 😊

Annons:
ler
2020-07-01 16:09
#28

Dom är i varje fall mera stabila. Och det är ju sådana dom använder industriellt. Så ja jag tänker att det är ok

Upp till toppen
Annons: