Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 945 ggr
Paula31
8/11/20, 12:39 PM

Ugn placering i garage?

Jag har köpt en Kittec Eco 95l som ska stå i vårt kallgarage. I ena änden av garaget som är isolerat och uppvärmt finns min lilla keramikverkstad på 9 kvm. Resten av garaget som är oisolerat har träväggar och asfalt som golv, ca 24 kvm. Här hade jag tänkt gipsa väggarna i ett hörn och placera min ugn med en Östbergs fläkt på väggen och ev en kåpa över ugnen. MEN vi behöver även använda detta garage som förråd för verktyg, utemöbler mm. Nu börjar jag undra om det är en så smart idé att kombinera ugnsrum och förråd? Kan saker bli förstörda av damm från ugnen och värmen? Jag hade tänkt skärma av så att ugnen står på behörigt avstånd från det som ska förvaras. Är det Kanske bättre att jag bygger ett ugnsrum i kallgaraget med gipsväggar? Hur stort måste det i så fall vara? Räcker det att det finns någon meter att röra sig på runt hela ugnen om rummet är välventilerat? Förlåt, jag vet att dessa frågor besvarats i det oändliga innan, men jag blev lite osäker. Särskilt nu när sonen fick ärva 5 golfbagar fulla med klubbor efter grannen. De ska in i huset så småningom men det är inte omöjligt att de får stå i garaget ett tag 😊

Annons:
Paula31
8/11/20, 12:42 PM
#1

Just det. Det finns plats för ugnen i den lilla verkstaden också, men för har jag blivit avrådd att placera ugnen. Vad tycker ni?

ler
8/11/20, 7:59 PM
#2

Har du utluftning och håller en meters avstånd till ugnen så går det bra. Men undvik sulfater, så som bariumsulfat och även typ flusspat. Den mängd otrevligheter som finns i leran och normala glasyrer orkar fläkten att ventilera bort. Och bränn om natten när du själv slipper vara i verkstaden. Allt gott önskar jag dig med det hela.

Paula31
8/11/20, 11:13 PM
#3

Ler, dina rekommendationer antar jag avser om Jag bestämmer mig för att ha ugnen i den lilla verkstaden? Det hade varit lättast för mig faktiskt att slippa bära runt allt till garaget. Jag kommer bränna max två ugnar i månaden. Vad tänker du annars om att ha den ute i stora kallgaraget, kan saker bli förstörda om de förvaras i samma utrymme? Tack för lyckönskningarna, de behövs särskilt ikväll. Hittade ruttet virke under golvskivorna och samlar mig för att ta nya tag i morgon.

ler
8/11/20, 11:20 PM
#4

Enligt min mening kan du ha ugnen vart du vill. Själv har jag min lilla ugn i verkstaden/laboratoriet som bara är 6 kvadratmeter och det bränns riktigt ofta, jag kan inte se någon förändring på något i verkstaden. Och den är proppad med känsliga vågar och annat.

ler
8/11/20, 11:35 PM
#5

Man kan också ta hänsyn till vilken lera man använder, det är stor skillnad på hur rena dom är. Kanske lite överkurs men. Jag tänker att om du undgår dom kemikalier jag nämnt och har fläkt så går det.

Bo§e
8/12/20, 8:06 AM
#6

#2 och #5  handlar om att ventilera bort oönskade ämnen.    

Men  vi får inte glömma att även temperaturen kring ugnen är en viktig faktor.   Om temperaturen i ett litet utrymme tillåts stiga till 45-50°C eller mer,  är det risk för att mätvärdena förskjuts så att det leder till överbränning,  beroende på att referenspunkten inuti styrtavlan helt enkelt blir för varm.  Det här är inte alls ovanligt i små ugnsrum med otillräcklig ventilation.   (…och man vill gärna skylla på allt annat än den verkliga orsaken….det är mänskligt…)     Åtgärd:  Ännu effektivare ventilation, eller att flytta ugnen.  

Det är förstås mycket svårt att beräkna och förutsäga hur det blir,   men skaffa en billig "min-max-termometer" med minne, som t.ex. den här:   https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/termometrar-och-vaderstationer/digitala-termometrar/termometer-943112/#tab02        (finns många sorter)      Ställ den i ugnsrummet,  företrädesvis nära styrtavlan, så kan du avläsa hur varmt det blev som mest kring ugnen under en bränning.       Om det översteg 45-50°C måste du göra något åt den situationen  för att få en fullgod  och pålitlig funktion hos ugnen.

Annons:
Paula31
8/12/20, 12:51 PM
#7

#6 Ja, det har jag sett att du skrivit innan Bosse. Jag tänker att jag kan köra med öppna fönster utöver utsugsfläkt och kanske om det skulle bli för varmt så kan jag hänga in automatiken i kallgaraget när ugnen går. Vad säger du Bosse om jag väljer att sätta ugnen i kallgaraget, finns det risk att sportartiklar, skidor mm tar skada av de ämnen som kommer från ugnen vid bränning?

Upp till toppen
Annons: