Riktigt runda kulor
Jag vill gör riktigt klotrunda kulor och undrar om det finns något bra sätt om man inte ska dreja?
Att rulla i handen och mot bordet, blir sådär.
Har även testat att rulla kulan i en rund skål, men det gav oxå en del platta sidor.
Nästa sak jag tänkte pröva är enligt den "afrikanska principen", i en länk som fanns här där de byggde klotrunda krukor med hjälp av en rund grop i marken. Kanske man kan göra en sån form??
Tips, någon??

Du kanske kan beskicka gjorda kulor i en chuck.
Gör en gipsform genom att gjuta av något klotformat i önskat storlek, t.ex. en plastboll.

Det beror ju lite på hur stora kulor du skall ha. Själv lärde jag mig på en kvällskurs att ta en klump lera forma till en boll, dela den mitt på, gröp ur och sätt ihop igen, smeta till fogen så kulan blir tät. Tag ett glas eller en burk som är lite mindre än kulan och lägg kulan på öppningnen. Sedan snurrar du kulan i öppningen åt olika håll och ganska länge. Lite trögt i början men allteftersom du slipat av lite går det lättare och lättare. När du är nöjd med resultatet slutar du och gör ett litet hål i kulan in till luftrummet i mitten (för bränningens skull). Snurrar du tillräckligt länge blir det jättefina jämna kulor! I mitt fotoalbum har jag två rakuklot som jag gjort på det sättet. Testa!

Det låter ju som en förträfflig metod. Har aldrig hört. Måste prova.

Vilken bra metod bregotta ska genast testa. Gör mina för hand och de blir runda bara genom att rulla dem mellan handflatorna sålänge man inte gjort lufthål i dem. Lufthålen får man ju inte glömma innan de torkat såklart.
Ska genast testas!
Läckra klot bregotta,,kul metod helt ny för mej..ska också testa den…

Det fungerar verkligen bra att rulla leran i ett glas. Tack för detta tips! Jag har blivit tillfrågad att göra ett vandringspris till en innebandyturnering, och blev jätteglad när jag fick nys om denna metod att rulla klot. Jag bifogar en bild på bollen jag gjorde i går. När den är färdig skall den sitta fast på en keramiksockel. /Lotta

Kul att ni tyckte tipset var användbart! Själv tycker jag att själva "rullandet" har nästan en terapeutisk verkan! 
#8 - vad fina de blev!
Ja, här är en tacksam till! 
Vad kul att rulla på detta sättet måste genast prova detta på mina klot.
#8 Jättefina!
Himla roligt! Nu har jag testat och gjort tre kulor i olika storlekar! Funkade jättebra!
/Sofia
Har oxå testat, med utmärkt resultat.
+++++ får detta tips av mig (fem plus av fem, alltså ;)

Danielsdotter, vilket roligt uppdrag att göra ett vandringspirs och jag ska prova glas tekniken så fort jag får jag bara hinner.

Genialt - tackar för tipset. Undrar om det fungerar med solida klot oxå?? Måste prova..