Keramik iFokus

Keramik

Läst 362 ggr
noan12
0

Sprutskåp med glasyr återvinning

Har hört talas om ett sprutglasyrskåp med återvinning av glasyr genom att vatten samlar upp glasyren. Är det någon som har erfarenhet av det? Vem säljer dessa skåp?

ler
1

Om man använder samma glasyr i större mängder kan det vara en fördel, men om man bara sprutar enstaka föremål blir det för besvärligt att göra rent varje gång man skiftar glasyr. Finns olika varianter av sådana skåp, jag tror det fanns en svensk variant om jag minns riktigt, men det vet Bosse helt säkert.

NenneAhl
0
Bo§e
0

#1: Instämmer…att återvinna en glasyr i taget vid varje glasyrbyte är knappast realistiskt, även om om det teoretiskt är möjligt….det blir alldeles för arbetskrävande för så liten vinst.
Men om man jobbar mycket och länge med en enda glasyr blir det förstås annorlunda.

Jo, det fanns ett svensktillverkat vattenridåskåp, som tillverkades i Lidköping. Kent Eriksson var involverad i den produktionen. Men detta är länge sedan, och jag tvivlar på att projektet fortfarande är aktivt…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Jasså det var nytt för mig att Kent var med till det, det talade han aldrig om. Vi var goda vänner och besökte varandra här i Köpenhamn och jag var en hel del hos honom, han hade en väldigt fin verkstad i anslutning till det fina huset utanför Lidköping, det är en som jag verkligen saknar, och inte minst allt keramik prat vi hade.

Bo§e
0

Det första "skåpet" såg jag i de gamla, vackert belägna lokalerna ute vid Vänern .
Jag har för mig att man anlitade en lokal verkstadsfirma för själva tillverkningen, men jag vet inte om PKI-skolan (som namnet var då), eller Kents eget företag var huvudman för försäljningen, och jag vet heller inte hur många sprutskåp som såldes.
Det var dock ett ganska stort skåp, som jag minns det.

ler
0

Då tror jag att jag sett det, han hade i varje fall ett skåp som var stort i sin verkstad.

Bo§e
0

I Höganäs-verkstaden hade jag tillgång till ett vattenridåskåp av fabrikat Moldow. Det hade ingen egentlig vattenridå, utan luften med glasyrdimman leddes ner, och fick svepa strax över en vattenyta. Hela skåpets botten var en liten "bassäng" med vatten. En automatisk nivåvakt såg till att luftspalten över vattenytan alltid var densamma.

Efter vattenseparationen leddes luften uppåt igen, och passerade en serie med "hyllor" som fungerade som fällor för det damm som inte hade fångats av vattnet….

Det här var en stor pjäs, ungefär som två telefonkiosker, och alltsammans drevs av en jättefläkt uppe på hustaket….. Då och då fick "bassängen" tömmas från sedimenterad glasyr, och det var alltid spännande att testa och se vad för "mix" som hade uppstått….fast för det mesta blev resultatet förstås urtråkigt….😊

• Redigerat 2020-09-25 20:15 av Bo§e
ler
1

Ja då är det nog inte den varianten man väljer till sin lilla verkstad. Funkade den då tillfredsställande? Vad var det för verkstad?

Bo§e
0

Ja, prislappen på ett sådant skåp, och även storleken ligger definitivt bortom resurserna (och bortom det vettiga) för de flesta keramiker. Ja, det fungerade ok, om än inte fulländat. Frontöppningen var så stor att vi fick blockera en del av den för att undvika att damm virvlade ut längs öppningens ytterkanter….vilket det ändå gjorde till viss del… Jag vill nog säga att det var onödigt stort.

Verkstaden: 1980 köpte Höganäs Keramik det nedlagda glasbruket Strömbergshyttan i Småland, och startade en försäljning där, samtidigt som man också byggde upp en hantverksmässig keramikverkstad i de gamla fabrikslokalerna, där småserier och unika saker skulle tillverkas för Höganäs Keramik. Jag var med och startade den verkstaden.

• Redigerat 2020-09-26 01:02 av Bo§e
[rolnor]
0

Har för mej att vi haft en tråd med en person som byggt ett sånt skåp själv, är nog inte så svårt. Krävs en vattenpump och sen lite plåt detaljer. Är man inte tekniskt kunnig så behövs en ritning.

Här är den tråden; https://keramik.ifokus.se/discussion/1448277/sprutbox-utsug

• Redigerat 2020-09-26 15:54 av [rolnor]
NenneAhl
2

Vi gjorde en liten film idag när jag glaserade. Den finns på vårat instagram konto. Länk till filmen. https://instagram.com/p/CFmbSJjDAWe/ Hoppas länken fungerar annars heter kontot krukmakerila

Finns många finneser med det här hemmabygget. Motordriven kavalett, automatisk rengöring av kavaletten mellan varje sprutning, liten öppning = ingen luft smiter ut från skåpet, enkelt att göra rent. Sprutpistolerna med slangmatning är lätta att jobba med behöver inte fyllas på så ofta och går att vrida hur som helst.
Ska se om jag kan göra mer film om det. (Och en film om min drejsug. )

• Redigerat 2020-09-26 18:58 av NenneAhl
ler
0

Fantastiskt fint det där.

NenneAhl
0

#12: Tack och inte dyrt byggt av delvis återvunnet materiel. Tex pump från gammal tvättmaskin.

Bo§e
0

#11: Ser ju väldigt bra ut….! 👍