Keramik iFokus

Keramik

Läst 425 ggr
vanjal
3

Kantaltråd, bränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.
Kan jag använda kantaltråd som ben och sticka rakt igenom mina skalbaggar i stengods och bränna samtidigt för att slippa göra hål och montera efter bränningen?
Vilka grovlekar finns tråden i och var kan jag köpa den?
Går den i så fall även att forma efter bränning. 1260°

ler
0

Det är tråkigt nog en dålig idé. Leran krymper och tråden utvidgar sig så det kan gå galet. Bättre att göra hål och montera efteråt.

vanjal
0

Tack för ditt svat. Ja, jag misstänkte det. Men kanthaltråd var nåt nytt. Jag läste nånstans att den tål höga temperaturer och därav min fråga. Då får jag fortsätta som tidigare. Hål. Tvinna tråd. Montera.😁

• Redigerat 2020-10-07 23:04 av vanjal
ler
0

Ja det blir ju mera arbete men du slipper problem. När jag ser dina fina skalbaggar så undrar jag om du inte skulle göra dom av egyptisk pasta? Det kan brännas vid låg temperatur och det glaserar sig självt. Leta på egyptiska skarsbeer. Dom är väldigt vackra. Skulle du vilja ha recept så ge besked så ger jag dig en personlig besked.

vanjal
0

#3: Hej ler och tack för dina råd. Men jag fortsätter allt med mina stengodsbrända ’baggar som jag har gjort i ganska många år nu. Glaseringen är faktiskt nästan just det allra viktigaste för mig efter att jag gick en suverän kurs (,en hel vecka, endast två deltagare) för Victoria Pamlenyi . Alltsedan dess blandar jag mina glasyrer själv och har väldigt roligt när jag experimenterar med olika recept och ingredienser. Ibland blir det si ibland så…. Och ja visst är skarabéer vackra, och inspirerande , men det finns väldigt många svenska som också är otroligt vackra och fascinerande . Jag återkommer gärna och lär mig om det materialet som du tipsar om . Tack för ditt erbjudande.

• Redigerat 2020-10-09 09:56 av vanjal
Ulla
1

Söt skalbagge, Vanjal! Har du någon hemsida? Jag är jättenyfiken på att se det du gör?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

vanjal
0

#5: Hej Ulla.
Jag ser att jag missat att svara på din fråga när jag bad om råd för ganska länge sen. Förlåt min ouppmärksamhet. Ingen avisering ….
Jag har ingen hemsida eftersom jag inte är professionell på något vis men du kan hitta en del av mina grejer på ‘konst.se’

Jag fortsätter här då med en fråga till ( forts. Svar från dig på min på fråga idag om lagning av skröjat gods.)

Menar du med ’glaserat fast’ att du använt glasyr som en sorts lim? Det är precis så jag undrar om jag kan göra nämligen. Det är inte fråga om nån spricka i drejat utan en gripklo från en skulpterad ekoxe som har gått av. Det kommer nog inte att ha nån betydelse på utseendet om jag bara får fast biten som gått sönder.

Ulla
0

Ja, jag använde glasyren som lim. Det var en del på en skulptur som slagits av. Jag ställde den lösa delen på plats och såg till att den inte kunde ramla av när glasyren smälte. Det funkade bra. Man kunde knappt se att den varit trasig.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_