Keramik iFokus

Keramik

Läst 289 ggr
[rolnor]
1

Glasyren ”Red Brown"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en urna som jag bränt i elugn med redbrown som finns i glasyrsamlingen här på sajten, tycker den är intressant. Denna blir troligen bättre med långsammare avsvalning runt 1000°C.

Edit; Har kollat på undersidan på urnan och leran är dessvärre grå, lera F100 blir grå i REDUKTION så denna är förmodligen bränd i gas/el ugn. Men, glasyren är ganska roströd och det brukar den bli i oxidation så jag vet inte säkert.

• Redigerat 2020-10-10 15:14 av [rolnor]
Ulla
0

Vad lustigt! Jag satt just nu och tittade på det receptet i glasyrsamlingen. Egentligen var det en grå jag letade efter.

Jag såg att vi inte har någon bild på glasyren i samlingen. Har du något emot att din urna får vara med där som exempel? (Det ser nästan ut som små kristaller på ytan.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Du kan ta med den, givetvis men som sagt, rediúktionsbränd troligen.

Ulla
0

Oj, då får jag fundera ett tag till. Du har inget minne av hur den ser ut i oxidation?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Den kan variera en del men ibland snarlik denna, beror på hur den bräns tror jag. Ska säga att denna urna inte blev nåt mästerverk, lite klumpig.

[rolnor]
0

Här är en artikel om hur man ska bränna för att få maximalt med röd färg på såna här järnglasyrer, man ska kyla till 950°C och stanna där nån timme. Inte 1000°C som jag skrivit tidigare.
https://cone6pots.ning.com/forum/topics/iron-glazes-and-achieving-red-color-in-oxidation

loislane
0

#0: Superfin!

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

[rolnor]
1

Tack!