Glasyren ”Red Brown"
Här är en urna som jag bränt i elugn med redbrown som finns i glasyrsamlingen här på sajten, tycker den är intressant. Denna blir troligen bättre med långsammare avsvalning runt 1000°C.
Edit; Har kollat på undersidan på urnan och leran är dessvärre grå, lera F100 blir grå i REDUKTION så denna är förmodligen bränd i gas/el ugn. Men, glasyren är ganska roströd och det brukar den bli i oxidation så jag vet inte säkert.
- Redigerat 2020-10-10 15:14 av [rolnor]
Vad lustigt! Jag satt just nu och tittade på det receptet i glasyrsamlingen. Egentligen var det en grå jag letade efter.
Jag såg att vi inte har någon bild på glasyren i samlingen. Har du något emot att din urna får vara med där som exempel? (Det ser nästan ut som små kristaller på ytan.)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Du kan ta med den, givetvis men som sagt, rediúktionsbränd troligen.
Oj, då får jag fundera ett tag till. Du har inget minne av hur den ser ut i oxidation?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Den kan variera en del men ibland snarlik denna, beror på hur den bräns tror jag. Ska säga att denna urna inte blev nåt mästerverk, lite klumpig.
Här är en artikel om hur man ska bränna för att få maximalt med röd färg på såna här järnglasyrer, man ska kyla till 950°C och stanna där nån timme. Inte 1000°C som jag skrivit tidigare.
https://cone6pots.ning.com/forum/topics/iron-glazes-and-achieving-red-color-in-oxidation
#0: Superfin!
Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane
Tack!