Bygga keramikutrustning själv
Jag har förstått att en del av den utrustning keramiker typiskt använder kan kosta ganska mycket. Förekommer det att folk bygger exempelvis drejskivor eller brännugnar själva?
En drejskiva kan jag tänka mig består av själva tallriken (eller vad det kan heta), ett par kullager, en stålaxel, en elmotor, några motstånd, en strömbrytare (varför inte ett dödmansgrepp från en båt?), sladd, stickkontakt, en eller två remmar och trissor att använda som växel. Själva bordet borde man kunna göra av någon stadig gammal möbel. Lite förenklat. 🙂 Det borde inte vara så dyrt.
Tänker jag fel?
[Foto av Maggie Markel på Unsplash]
Ja det låter ju enkelt men det finns många problem med att göra en drejskiva själv, man behöver ju maskiner som normala människor inte har. Det skall vara vattentät och hur gör man skivan utan en enorm svarv och regleringen av hastigheten är ju heller inte så lätt att ordna. Själv har jag byggt flera elugnar men så har jag haft tillgång till verkstad för metall och har en utbildning som styr och regler tekniker som första utbildning, har man ingen aning om el och sådant så blir det nog svårt.
Ja, en drejskiva ska ju vara ergonomiskt vettig också, inte trivialt. Om man gillar utmaningar och har kunskap inom el och metallbearbetning och maskiner tillhands så kan det nog vara kul givetvis.
Jag har byggt ett par dieselugnar, detta är betydligt enklare men inte heller helt enkelt. Jag noterar din entusiasm och vill inte vara glädjedödare ska tilläggas!
Edit: en rakuugn kan du lätt bygga sjäv och man kan forma lera utan drejskiva.
- Redigerat 2020-10-26 23:37 av [rolnor]
Min allra första drejskiva hade min pappa byggt, men så var han också en riktig Åsa-Nisse. Det var så längesedan att jag inte kommer ihåg hur den var gjord. Det gick att dreja på den - hjälpligt. Jag kommer inte ihåg vad som var problemet, men jag har i alla fall kvar en liten skål som jag gjorde då.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Finns nog ritningar på spark-skivor?
Va kul att du funderar på att bygga själv. Det finns en del på nätet om elektriska ugnar men inte så mycket om drejskivor vad jag kan hitta. Just nu är det trendigt att bygga ugnar så därför finns det mera info där. Till och med hyffsat färdiga kit att köpa för den som letar. Men som har nämnts här ovan är det inte helt enkelt att bygga en ugn eller skiva. Det krävs verktyg som var för sig är mycket dyrare än att köpa den färdiga produkten. Ett enklare sätt skulle vara att kolla efter begagnat och renovera. Helt eller trasigt spelar ingen större roll om du ändå är villig att åta dig jobbet att tillverka från grunden.
Det finns på nätet data om kanthaltråd, vilken typ man skall välja om man nu kan räkna på effekt och så. Se på deras hemsida, jag tror det var där jag såg det. Annars så finns det en bra bok om ämnet ugnsbyggnad, Bernd Pfannkuche ofenbau, där finns det information om både elugnar och andra typer av ugnar. Också Kustjens bok om oxblod, Kristallglasyrer och celadon har också en verkligen fin ritning av en liten gasugn.
- Redigerat 2020-10-28 22:44 av ler