Svart järnoxid?
Skall jag ge ett någorlunda kort svar så är det beroende av hur mycket järnoxiden blir löst i glasyren som FeO, och då är det olika resultat beroende på glasyren. Fe3O4 ger mera järn än Fe2O3. FeO fungerar i motsättning till dom andra en flussande verkning. Sen beror det på ugnatmosfär och temperatur hur järnet kan omvandlas till olika oxidationsnivåer och kristallisering. Men på väldigt låg temperatur kan svart järnoxid ge just svarta färger, det kan den röda så klart också vid högre temperatur. Kortfattat så använder du något mindre mängd av den svarta eftersom du tillför mera järn.
#2: Tack, så mycket!
Då vet jag att jag har nytta av den hinken.
Men jag har en hink till, har du någon aning om vad jag kan använda Flagig magnetit till?
Har en säck med gul järnoxid, den har jag haft i en provglasyr, blev lite ljusare än den röda och svarta oxiden. Ska testa den nästa gång jag bränner Raku.
M v h Eva Sigge
Flagig magnetit, det beror på kornstorlek vad du kan använda det till. Är det någorlunda fint så kan du testa att ha det i glasyrerna, även om det är grövre så går det men det blir svårt att få det löst i glasyren, det kan förstås ge en effekt det också.
- Redigerat 2020-11-10 15:21 av ler
#4: Tack, så mycket, tror det är ganska fint.
M v h Eva Sigge