Hur ser dina glasyrprover ut?
Ja, hur ser proverna ut och hur har du gjort dem? Har du en tanke bakom hur du gjort dem?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#1: Mina prover ser väldigt olika ut beroende på vad de ska vara till och när de är gjorda. Min förhoppning med frågan var att hitta det optimala glasyrprovet. 😀
Jag får väl visa några exempel på mina prover.
De små provskålarna är gjorda för att hänga på väggen i glasyrrummet och är till för kursverksamheten i Akalla By.
_
_
- Redigerat 2020-11-17 20:25 av Ulla
Jag undrar om det finns det optimala glasyrprovt, det är väl som du säger att det beror på vad dom skall användas till. Men dina glasyrprov kan nog inte bli mera perfekta då det ju också är full skala så kan det nog inte bli mera rättvist. Men själv så använder jag mig nästan uteslutande av dom små remsorna som jag pressar ut. Och så på tegelstenar så klart när det är till byggnader, kan även vara stengods plattor liksom dom som sitter på Tibble kyrka.
- Redigerat 2020-11-17 21:10 av ler
Om man gör många prover så kanske den här varianten är bra. Den har fördelen att man ser hur glasyren uppför sig på en lodrät yta. Har man en hänkelpress så kan man snabbt dra ut en lång profil som man delar upp i småbitar.
Just de här proverna gjorde jag under en glasyrkurs hos Anders Fredholm.
_
_
- Redigerat 2020-11-17 21:33 av Ulla
#2: Superfina, Ulla! Och så dekorativt det måste bli att ha dem uppsatta på en vägg.
Jag brukar göra cirkulära provbitar med mönster på halva, men det är nog klokt att göra lite böjda former egentligen.
Blev nyfiken på dels den lite blågrå matta glasyren, nr 3 fr vänster i rad 2 och de tre muggarna med blå/grå glasyr (de som står intill vasen). Vill du dela med dig av vilka glasyrer det är vore jag jättetacksam ;).
#5: Tyvärr har jag inte tillgång till dem just nu. De här glasyrerna finns i Akalla, och nu under coronan har jag knappt varit där alls. Eftersom jag flyttade för ett par år sedan så tycker jag att det är för långt att åka när jag ändå ska hålla avstånd. Under normala tider åker jag dit en gång i veckan. Resten av tiden finns jag i Norrtälje.
Jag gör också en del kavlade provbitar. Det är snabbt gjort om man inte ska ha så många. Brukar dra streck med järnoxid, kopparoxid och koboltoxid på proven för att se hur oxiderna reagerar ihop med glasyrerna. Ser ut som om jag glömt det på de här. Alla är också doppade två ggr på ena halvan.
_
_
- Redigerat 2020-11-17 22:02 av Ulla
Jag ställer mina små remsor i en eldfast Sten som jag sågar spår i så får jag plats med många och ser samtidigt hur det löper.
#7: Det verkar finnas hur många varianter som helst. Eftersom det är ditt jobb att ta fram glasyrer så har du nog hittat ett sätt som funkar bra.
_
_
Ja, jag tänker att det nog alltid är riktigt oavsett hur man gör, man hittar med tiden nya vägar att gå, men man gör väl så bra man kan och det är nog riktigt just då man gör det.
#10: Vilken bra ordning ni har på era prover. Jag är imponerad.
_
_
#11: Bra ordning ja ja , många bli imponerade men resten ligger i högar och i kartonger i en väldig oordning tyvärr.
Samma här, proven ligger i stora hinkar ute och blir vattenfyllda när det regnar och så fryser det om vintern. Men så ser jag ju hur bra dom klarar sig. Men egentligen borde jag bara kasta bort allt, tittar nästan aldrig på det. Det är enklare och snabbare att göra nya. Jag har aldrig riktigt systematiserat varken proven eller recept, jag har hyllmeter med A4 ark med noterade recept och tester. Så det är också för tidskrävande att hitta något där. Var man yngre och mera data kunnig så hade man väl från början haft ett smart datasystem?
#5: Ok! Tack ändå, Ulla!
#13: Oj det är nog en riktig skattkista som ligger i din pappershög, om det är så att det finns prover förankrade till recepten.
//Susanne Sundström
#10: Så snyggt och otroligt inspirerande!
//Susanne Sundström
#10: Wow! Finns det en färdig profil till hänkelpress som ser ut såhär? Jag har en rätt kass press köpt på Seemann i Sthlm.
#17: Profilen till min hänkelpress har jag gjort , om man inte har möjlighet så kan säkert en liten plåtverkstad hjälpa till att tillverka eller en som har en metallfräs som är bäst
#19: Jag har sett att Biltema säljer plastglas i olika storlekar. Tror du att de håller att göra profiler till hänkelpressen i? https://www.biltema.se/bygg/skivmaterial/plastglas/plastglas-2000030030
#20: Smart! Är det en ugnssten, typ porosil, som du gjort spåren i?
_
_
Ja det är en ugnssten, vet inte vilken kvalitet. Jag gör mina profiler till hänkelpressen av kopparplåt, lätt att arbeta med. Jag kan ha fel men jag misstänker att den där plexiglaset kan spricka om trycket blir för stort.
- Redigerat 2020-11-20 18:17 av ler
#10: Ryser av välbehag när jag ser så fina prover!
#19: Åh tjusig! Måste styra upp detta. Stort tack för bild!
#17: Jag har tillverkat egna "schabloner" till min hänkelpress. Dels med plastkort/kreditkort och även faktiskt egna i keramik. Om du gör i keramik måste de vara tjocka. Tips till plastkorten är att använda en schablon med stort runt hål som du lägger kortet på.
//Susanne Sundström
#18: Annars kan man dreja en stor ring (utan botten) med struktur på utsidan, öppna ringen innan den är läderhård och kapa i lagom bitar.
#26: Bra tips. Då kan man få en stående profil genom att dreja den. Snabbare än att först fixa en schablon till hänkelpressen, särskilt om man inte vill göra många prover åt gången. Men det blir nog inte lika snyggt som LAE:s samling.
_
_
#25: En schablon i plexiglas borde man också kunna stötta med en i metall med större hål i, om man redan har en sådan. Eller blir det för tjockt?🤔
_
_
Det spelar ingen roll om det blir lite tjockt.
#28: Ja så har jag också gjort! Det spelar ingen roll med tjockleken.
//Susanne Sundström
Jag har gjort några schabloner i plexiglas, vilket visserligen "gick bra"…..men jag var inte så förtjust i att jobba i det materialet, så jag återgick till metall.
Ca 2-3 mm aluminium fungerar bra tycker jag, och det är lättbearbetat. Kopparplåt, som Ler nämner (#22) tycker jag också känns bra att jobba med.
Men valet av material är en smaksak, och det beror nog också till en del på vilka verktyg man har., och vad man gillar att jobba med…
Man kan säga att alla material som står pall för trycket av leran fungerar. Och det avgörs också delvis av hur den tänkta profilen ser ut….
Funderar också på hur 3D-printning skulle fungera…?
Kanske går det utmärkt med printern laddad med rätt råmaterial…?
Då skulle schablontillverkning kunna bli oerhört enkel…!
Och, laserskärning är ju också en tanke……
Men, det kräver ju utrustning och litet CAD-kunnande…..kanske trots allt enklast och snabbast med ett skruvstycke, borr, och några filar….?
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2020-11-24 13:39 av Bo§e
#31: Jag trodde att det skulle vara lättare att arbeta i plast än i metall. Har hittills klarat mig med färdiga schabloner men skulle vilja göra tex LAE:s modell här uppe. Tycker det borde gå om inte materialet är för hårt.
Varför gillade du inte att jobba med plexiglas?
_
_