Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 277 ggr
boberg.julia@gmail.com
0

Vem har byggt ugnen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har fått tag på en keramikugn som jag tror är att hemmabygge. Nu undrar jag vem det är som byggt den? Och om hen kan berätta mer om ugnen för mig!

Tar gärna emot tips också på hur jag går tillväga för att testa ugnen! Ska anlita en elektriker förstås att se över elen.

/julia

Bo§e
1

Ja, ugnen ser ut som ett hemmabygge, men tyvärr känner jag inte igen den.

Men en sak ser jag omedelbart, och det är den gröna kabeln, som indikerar att mätsystemet är av "Typ K" (Nickel-Krom-Nickel) , och det pekar mot att det är en lergodsugn.
Men det kan ju också vara så att givare och styrning är av "Typ S" (Platina-Rhodium 10%) , och att "någon" monterat fel kabel…..och det vore ju inte heller så lyckat….
Jag skickade dig nyss ett PM så att du kan få hjälp att reda ut hur det förhåller sig….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-11-20 10:36 av Bo§e
ler
1

Ja det gör det, men det ser ju någorlunda förnuftigt ut med elementen på steatit rör, och beklädningen har man visst också lagt en del energi på.

boberg.julia@gmail.com
1

#1: Hej Bosse!
Det låter ju inte helt lyckat, för det som inte framgår på bilden är att det är inristat "Typ S" där den gröna kabeln går in (givaren?).

Vad jag förstått är också elementen inte korrekt installerade.

Bo§e
2

Ja, då finns det m.a.o. en del att reda ut……men du fick ett par bra tips i PM:et, så det kommer nog att ordna sig till slut….
🙂

Bo§e
0

Funderar över ugnens ursprung och kunde inte låta bli att titta mer på ugnen.
Den har fiberlock, och kan därför inte vara "antik", även om den visst kan vara ganska gammal.
Bra med elementen på steatitrör.

Nu är jag inte tvärsäker, men mina funderingar går mot att den här ugnen kan komma från en mindre tillverkare som hette "Formhuset", i Värmland.
Men det är bara en spekulation som bygger på "vibbar", och inga hårda fakta.
Och det har ju egentligen ingen betydelse, eftersom den tillverkaren ändå inte finns längre….

Kanske någon vet mer och kan bekräfta, eller dementera….?

Hur som helst är det bäst att gå igenom all el och elektronik, samt dess inkoppling "från scratch", eftersom ingen vet vad ugnen varit med om genom åren.
Den ser dock inte jättemycket använd ut, men det bra skicket kan också bero på att den inte använts till stengods…..kanske den har levt sitt liv på ett dagis…? Många Formhuset-ugnar förekom i sådan miljö….

• Redigerat 2020-11-20 19:23 av Bo§e
Bagossa
0

Ett par tankar.

Jag har en gammal Ruben-Lind ugn och den känns som ett hemmabygge den med. En gammal ugn idag kan lätt framstå som ett hemmabygge med dagens tillverkningsmetoder. Ang kabeln till temp.givaren. Jag har ett hölje runt kablaget till min Typ-S som är vitt men med kablar inuti med färgkod. Det är svårt att se på din bild om det är höljet eller kabelns isolering som är grön.

https://www.thermocoupleinfo.com/thermocouple-color-codes.htm

boberg.julia@gmail.com
0

#6: Ah, mycket intressant! Tack!! ska verkligen titta närmare på kablarna.

Liknar din ugn denna tycker du? Kan det vara en Ruben Lind? Men isåfall borde det finas en plakett antar jag.

boberg.julia@gmail.com
0

#5: Tack för ledtråden! Det kan ju som sagt vara någon annan som har koll.

Ska verkligen göra en ordentlig genomgång av elen, både själv och med en elektriker.

Tack för din hjälp!

Bagossa
0

Det är lite likt men det kan jag inte säga. Stålprofiler och plåt är väl den gemensamma nämnaren. Din ugn ser ut att ha bättre passform än min. Ja du borde hitta en plakett någon stans synligt. Något som inte talar för Ruben-Lind är hur elementen är upphängda. Jag har bara sett en Ruben i verkligheten, men söker man på dem så kan iaf inte jag hitta någon som har element upphängda. Om någon elektriker ser över ugnen framöver skulle den kunna mäta upp effekten. Sen mäter du volymen så att du kan få en effekt/volym kvot. Då kan du få en till indikation på om den är avsedd för lergods.

Bo§e
0

#6: Om givarkabeln har ett vitt hölje, och innerkablarna är röd/orange och vit, är det troligen en "riktig" Typ S-kabel.
Då skall den vita kabeln alltid användas till minuspol.

Om innerkablarna har andra färger, kan det mycket väl vara en vanlig "lampsladd", och det ger ingen korrekt temperaturmätning.

Typ K
Om höljet är grönt, och innerkablarna är grön-röd eller grön-vit, är det en Typ K-kabel.
Grön-vit: Vit = minus
Grön-röd: Grön = minus

Typ S med grönt hölje
Det finns faktiskt Typ S-kabel med grönt hölje (förrädiskt), men då är innerkablarna svart-röd, svart-blå eller gul-grön.
Svart röd: Röd = minus
Svart-blå: Blå = minus
Gul-grön: Grön = minus

Det är mycket viktigt att den färg som anvisas till "minus", alltid används till minuspol.

Det här känner en "vanlig" elektriker sällan till, och det kan bli hur fel som helst om man inte är tillräckligt påläst.

• Redigerat 2020-11-21 13:58 av Bo§e
Bagossa
0

#10 Och där av länken till sidan som visar att det kan finnas olika varianter på hur det är färgkodat och vilka färger som är "plus" eller "minus".
Jag antar att du som har varit i branschen har sett både det ena och det andra.
En bra idé om man är osäker på sin temperatur-givare skulle kunna vara att ha en extern som man kan verifiera ugnens egna med.

Bo§e
0

Äsch, jag missade din länk…! 😲
Men då har vi gått igenom det ordentligt…..

Ja, ett referensinstrument är förstås bra att ha. Man får då sticka in dess givare, så att givarnas spetsar hamnar så nära varandra som möjligt, i ugnen. Temperaturen kan ju variera en del inuti ugnen.

Jovisst, under åren har jag stött på många underliga kopplingar, kabelval. och "genvägar"…allt gjort i "god tro"….
Sådana missar kan leda till ändlösa felsökningar….

• Redigerat 2020-11-21 14:58 av Bo§e