Turkos glasyr blir svart
Hej! Jag har blandat en egen glasyr utifrån ett av lynngaards recept. Glasyren blir turkosgrön på min vita lera men på min grå lera får glasyren svarta matta fläckar vilket jag inte riktigt vill ha. Leran är grå innehållande lava enligt förpackningen.
Vad beror dessa svarta matta fläckar på? Vad kan jag göra för att få en turkosgrön glasyr utan dessa svarta matta områden? Vill ha en glasyr som blir turkos mot den grå leran.
Jag undrar även om det fungerar att använda skålarna som bruksgods till mat osv? Eller kan det vara giftigt då glasyren inehåller koppar?
Glasyrreceptet är följande:
25g Natronfältspat
10g Kvarts
6g Zinkoxid
7,5g Krita
1,5g Kaolin
2-3% kopparoxid = 1-2,5g
Det vore jättebra om någon kunde hjälpa mig! Tacksam för svar!
/Andrea
Matta glasyrer med koppar är inte lämpligt att använda till bruksgods. Du kan prova att minska mängden koppar. Och så är det en fördel att det finns något litium i glasyren för att främja det turkosa.
Dessutom så undrar jag om det är ett fel i det du skrivit i receptet eller är det ett räknefel? 3% kopparoxid blir 1,5 och inte 2,5
#2: Tack för ditt svar! Jag skrev fel i inlägget :), mätte upp 1,5 g
Undrar vad det är i den svarta leran som gör att glasyren med koppar blir svart istället för turkos som på vit lera? Har du aldrig fått det svarta på vit lera, inte ens där glasyren ligger tjockt?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#4: Det är det jag undrar också! glasyren har blivit mörk mörk grön men aldrig svart på den vita leran. Proverna på den vita leran som gjordes från samma glasyrssats är ljusblå/ljusturkosa och inte alls mörka så det är bara på den grå leran som glasyren blir svart.
#5: alltså proverna har blivit mörk gröna men bara när jag har haft i ännu mer kopparoxid, dessa proverna var relativt ljusa på den vita leran.