Keramik iFokus

Keramik

Etikett: fat
Läst 317 ggr
Evagro
0

Kan spänningar vara kvar i faten så de spricker.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I somras beställde en kund 12 fat av mig . Jag gjorde fjorton, två sprack i glasyrbränningen, men resten höll. Nu har kunden beställt nya fat, för att fyra av 12 har gått sönder. Jag undrar om det kan vara spänningar kvar i faten så det är ”mitt” fel att dom spricker efter ett par månaders användning?

Ulla
1

Tråkigt att det hände. Jag kan ha fel, men tror att det kan finnas spänningar i godset. Det är klart, kunden kan ha tappat några fat i golvet utan att tala om det, men annars borde de ju hålla. Är det stengods?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Evagro
0

#1: Tack för ditt svar. Kunden skyllde på sina barn, det är jag som funderar. Det är stengods som jag använt.

bjorn.lindberg
4

Ja det kan det, speciellt om det är tunna platta saker som tallrikar. Crazing eller sprickor i glasyren gör godset mindre hållbart. Sprickorna behöver inte komma med en gång, det kan ta ett tag innan de dyker upp.

https://digitalfire.com/glossary/crazing

Crazed ceramic glazes have a network of cracks. Understanding the causes is the most practical way to solve it. 95% of the time the solution is to adjust the thermal expansion of the glaze.
Evagro
0

#3: Tack för svar 🤍