Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglaseringställmedel
Läst 368 ggr
maddeSign68
0

Glasyr och ställmedel ABM 3

Hjälp 🙏🥶!
Jag har för första gången blandat i ställmedel, ABM 3, från Cebex i en glasyr som fort sjunker till botten. Jag gjorde enligt anvisningen, såg till att ha rätt flyttal innan jag blandade i. Efter bara någon kvart så var glasyren väldigt mycket tjockare och nu har flyttalet förändrats 5 punkter…
Är det OK? Eller ska jag ha i mer vatten? Tacksam för svar :)

Bo§e
1

Provdoppa t.ex. en skärva först. Om glasyren då ligger alldeles för tjockt (vilket den troligen gör), tillsätt vatten och provdoppa igen osv, tills glasyren har "normal" tjocklek vid provdoppningen.
Mät då med flytvikten, skriv av siffran och spar den, så blir det lätt att blanda till glasyren i fortsättningen.
Och då skall du förstås mäta efter tillsatsen av ställmedel,

Att på det här sättet ta fram "egna" flytviktsvärden för sina glasyrer, har mycket större precision och värde än de värden som anges på förpackningen.
Först när man gör så, får man full nytta av sin flytvikt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-01-13 19:21 av Bo§e
maddeSign68
0

#1: Tack för snabbt svar! Jag har bara haft min keramikstudio i några månader och tillbringade visserligen en halvdag/vecka hos en keramiker under hela första halvåret för att just lära mig bränning och glasyrer.

Har gått på känsla som du skriver hela tiden, men ställmedel är helt nytt för mig. Jag fortsätter som jag gjort hittills, learning by doing :)