Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränninglerorråvaror
Läst 699 ggr
Ulla
1

Stengodsleror och vattenabsorbtion.

Förut lärde jag mig att stengodsleror är vattentäta efter bränning eftersom de sintrar. Med tiden har jag förstått att de ändå kan absorbera litet vatten. Det är väl så litet att det inte har någon praktisk betydelse? En gång hade jag i alla fall en svart stengodslera som släppte igenom så mycket fukt, att när man la ett papper under en vattenfylld oglaserad vas så blev pappret fuktigt efter ett tag.

Det jag undrar över är om det händer något med leran efter sintringen så att godset blir mer eller mindre vattenabsorberande om man bränner till olika temperaturer? En del bränner ju stengods till kägla 6 och andra går så högt som till kägla 10. Eller beror olikheterna bara på innehållet i leran, tex chamotte.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-01-29 21:58 av Ulla
ler
3

Det blir ofta större absorption vid ökad temperatur, bildandet av kristobalit kan vara skurken. Sprickbildningar i den fria kvartsen.

Trolmen
2

#0: även om skärven absorberar väldigt "lite" vatten kan det ha praktisk betydelse, tex om man tänker att keramiken ska vara utomhus i vårat klimat.

usd
1

Har för mig att tätsintrad lera ska inte ta upp mer än 2 % vatten.
Du kan testa själv.
Väg en bränd bit av din lera.
Lägg den (avsvalnad) i vatten låt den dra.
Ta upp och torka av med lätt hand. Väg leran igen.
Nu kan du räkna ut hur många procent leran suger upp vatten.
Plättlätt😊

Ulla
1

2%
Jag har en lera som jag är litet osäker på. Den ska jag nog testa på ditt sätt. Tack för tipset.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
1

#2: Det kan också ha praktisk betydelse när en vas fått stå ett tag på en dyr teakmöbel…..😬

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
4

Ja, att stengodsleror generellt och per automatik alltid är "vattentäta", är en ganska utbredd missuppfattning. De har som regel någon eller några procent porositet, med få undantag.

En annan missuppfattning är att att stengodsleror "alltid" blir tätare ju mer man "maxar upp" temperaturen.
I stort sett alla stengodsleror har en vändpunkt, där den inte blir tätare, eller t.o.m. blir mer porös om man höjer temperaturen däröver.
Det gäller särskilt järnhaltiga leror.

Runt kägla 6 - 7, och kanske 8, är de flesta stengodsleror som tätast, men det finns förstås variationer…..

Om man läser specifikationerna för leror, står där ofta: Water absorption X % at 1200°C eller liknande, men inte heller det är någon exakt vetenskap, eftersom lertillverkaren inte kan veta värmearbetets karaktär hos alla ugnar ute i världen…

Får väl också tillägga att chamotteinblandning förstås ökar vattenabsorptionen hos vilken lera som helst…..

• Redigerat 2021-10-27 23:12 av Bo§e
ler
4

En lera som ett exempel på vattenransonering, stengods 762
1000 grader 10,1 %
1100 grader 2,3 %
1200 grader 0,4 %
1300 grader 4,4 %
Finns många exempel så det skall man fråga leverantören efter tekniskt datablad, och så kan det vara en fördel att se på avkylningskurvan, avkyl inte för snabbt.

Bo§e
1

#7: Ja, här ser man att den leran är tätast kring 1200°C, och att den blir allt mindre tät vid temperaturer däröver….

Man skall m.a.o. inte ta för givet att det alltid lönar sig att "brassa på" för att få det "tätt"…
Det blir ju tydligt belyst här.

• Redigerat 2021-10-28 10:50 av Bo§e
ler
0

Det blev visst vattenransonering i min text, det var ju inte det jag skrev men man bestämmer inte allt.