Gammal styrautomatik sps 4
Känner inte igen just den styrningen, men kontrollerna ser välbekanta ut. Jag tror att den är engelsk.
Dock svårt (omöjligt) att konstatera om det är en hel- eller halvautomatik.
Men på goda grunder gissar jag att den är halvautomatisk (ser inga tecken på något annat), vilket innebär att man får själv öka effekten från 50 till 100% (dvs från långsam till snabb uppgång) när det är dags.
Man får inte glömma att passa denna punkt och ställa om…!….risk för ugnsskador.
Om brytaren står i läge "cut off", bryts bränningen vid inställd topptemperatur.
Står brytaren i läge "soak", håller den kvar topptemperaturen tills man själv stänger av…..dvs man får "evig" utjämningstid om man glömmer att passa….se upp…!….risk för ugnsskador.
Den gröna givarkabeln skvallrar om att mätsystemet är "Typ K" (NiCrNi), och det är inte avsett för stengodsbränning.
Hoppas att du fick litet hjälp av detta 🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-02-20 21:44 av Bo§e
#1: Tack! Absolut gav det lite hjälp!
Jag har fått lite information innan och om jag förstått det rätt så ställer jag själv in effekten när jag startar bränningen, när temperaturen sedan nått upp till 600grader så slår den om till full effekt av sig självt och maxar upp till förinställd sluttemp. Om cut off är valt stänger den av och vid soak måste jag passa utjämningstiden precis som du skriver.
Både ugnen och automatiken ”ska vara” anpassade för stengods… Den gröna kabeln är en kompensationsledning, är det samma som du tänker på?
Jag startade upp allt idag för att köra en första skröj. Ställde den på 50% effekt. Automatiken visar inte temperaturer lägre än 200 grader utan det står 200 på displayen tills den aktuella temperaturen överstiger 200, som på bilden där den visar 267.
Jag blev lite nervös och stängde av allt eftersom displayen visade 267grader efter bara 45 minuter (redan efter 10min visade den 230). Om den den steg så fort på tre kvart så känns det som att något inte stämmer. Har också svårt att tänka mig att den gick upp över 200grader så fort, ugnen är på 150liter, men jag har väldigt lite erfarenhet av keramikugnar och det är ju ganska rejäl effekt i den.
#2: >> …visar inte lägre temperatur än 200°C….>>
Oj….här har nog gjorts ett misstag eller två, vid installationen….!
Troligen en förvirring mellan olika mätsystem.
Och då kan vi betrakta den gröna givarkabeln (kompensationskabeln) som en liten varningsflagga.
Ok, du har blivit informerad om att utrustningen klarar stengodsbränningar.
Om vi då förutsätter att styrpanelen är kompatibel med något av de vanliga mätsystem "Typ S" (Pt-Rh-Pt 10%) eller det närliggande mätsystemet "Typ R" (Pt-Rh-Pt 13%), och att man felaktigt monterat en givare och givarkabel av "Typ K" (Ni-Chr-Ni) händer följande:
En Typ K-givare lämnar vid rumstemperatur (kall ugn) ca 1 - 1,5 Millivolt. Den spänningen får ett "S" eller "R"-instrument att visa ca 200°C, med viss variation, beroende på rumstemperaturen och om kompensationskabeln är korrekt ansluten, osv….
Mycket tyder på att det är just detta som hänt…!…fel givare har installerats.
Och den gröna "K-kabeln" pekar ju också i den riktningen…den förekommer bara i "K-sammanhang"…
Vad du måste göra är att:
- identifiera givaren för att konsterara vilket mätsystem den tillhör.
- Och du måste förstås också identifiera vilket mätsystem instrumentet är kompatibelt med.
Det är viktigt att konstatera om instrumentet är S- eller R-kompatibelt, för att få korrekt temp.visning.
Och sedan skaffa en givare med tillhörande kompensationskabel, båda kompatibla med instrumentet. (Kompensationskabeln får förkortas, men INTE skarvas…!)
Som vanligt skall man inte vara tvärsäker på någonting, men här pekar både siffror, grön kabel, och misstankar åt samma håll:
Fel komponenter har sannolikt installerats…!
Jag skickade dig nyss ett PM, så att du får den guidning som behövs genom det här….
- Redigerat 2021-02-21 10:46 av Bo§e
#3: Vad är anledning att man inte kan skarva kabeln?
#3: Det här med Kompensationskabeln har varit ju ett problem för olika länder har haft sina egna färg koder . Har det här hemma ,kabel vit, grön, svart, orange + någon mer . Långt tillbaka 1994 köpte vi material för egen tillverkning av givare "Typ S" (Pt-Rh-Pt 10%) hittade räkningen på 11500 kr . Grön kabel går bra, kan inte kopiera bilden på olika kablar men skickar en länk https://www.pentronic.se/broschyrer/
#4: Mättekniken med termoelement bygger på att systemet har två referenspunkter…..en i ugnen (givaren) och en på kretskortet i styrdosan. Dessa två punkter jämför varandra kontinuerligt och skapar därmed ett mätvärde.
Om man skarvar kompensationskabeln skapar man en tredje mätpunkt i kretsen…..en joker i leken, som vi inte vill ha där, och som spelar spratt med mätningen, eftersom denna skarv interagerar med mätningen i olika grad, beroende hur varmt det är just vid skarven, just då….
Värst är om skarven sitter nära ugnen och värms upp och kyls av……
Orsak: Om man skarvar med en "sockerbit" eller annan plint, för man in en främmande metall i systemet, som interagerar med mätningen.
Om man löder ihop kabeln, har vi även där en oönskad främmande metall i kretsen.
Om man stoppar båda kompkabelbitarna i samma hål i sockerbiten för att skapa direktkontakt mellan kabeländarna, blir det något bättre, men även här får man en störning från metallen i hylsan….bättre, men inte perfekt, och inte säkert…
Och så det värsta…om man skarvar en kompkabel med en "vanlig lampsladd" blir det förstås inte bra alls….
Därav tumregeln att aldrig skarva en kompensationskabel.
- Redigerat 2021-02-21 20:13 av Bo§e
#5: Nej, man kan inte kategoriskt säga att "grön kabel går bra", och tro att man är säker….. :-)
K-kabel har ofta grönt hölje, särskilt i litet äldre utrustningar.
Kablarna inuti det gröna höljet är då oftast RÖD (+) och GRÖN. Den här stöter man ofta på.
Men det finns också K-kablar med grönt hölje, vars innerkablar är GRÖN (+) och VIT.
Men…sedan finns det också S-kablar med grönt hölje, som kan lura en vid första anblick…!
En sort har grönt hölje, SVART (+) och RÖD innerkabel.
En annan sort har grönt hölje, BLÅ (+) och VIT innerkabel.
En tredje sort har grönt hölje, GRÖN (+) och GUL innerkabel.
Men aldrig röd och grön, för då ÄR det en K-kabel….😉
När jag ser en grön kompkabel på en äldre utrustning, misstänker jag spontant att det är en K-kabel…..men visst kan det vara en "grön S"…..men de är ju enkla att skilja åt genom innerkablarnas färger…..
Hur ser innerkablarna ut i currygurkas gröna kompkabel…?
- Redigerat 2021-02-21 20:15 av Bo§e
#6: OK, det låter rimligt, kabeln är samma bi-metal lösning som givaren antar jag? Typ K behöver en Nickel Krom sladd typ?
#8: Jag vet faktiskt inte vad de respektive kablarna är gjorda av……håller bara koll på färgerna… 🙂
Men jag är inte bergsäker på att det är så enkelt som du föreslår…… Tänk på att plus- och minuskablarna är olika….
- Redigerat 2021-02-21 20:55 av Bo§e