Keramik iFokus

Keramik

Etikettdrejskiva
Läst 664 ggr
Mumlin
0

Drejskiva

Hej!
Jag vill köpa en drejskiva. Den ska enbart användas på hobbynivå till att göra mindre skålar och muggar. (Min brännugn är liten)

Har kikat på de enklaste modellerna av Shimpo. RK 5, RK 5T och HSL junior.

Är de bra skivor eller är jag bara dumsnål om jag inte köper en dyrare variant.

bjorn.lindberg
1

Har inte provat nån av de skivorna, däremot har vi ett par Shimpo RK55 i verkstan som tyvärr är riktigt usla. De är supersvaga och deras lägsta hastighet är för hög. Hade inte rekommenderat dig att köpa en RK55 som är "bättre" än de skivorna som du listar.

Jag tycker du är dumsnål om du köper nån av de listade. Vet inte vad de kostar men Shimpo Whisper T är en kanonskiva och kostar ungf. 12000. Köper du en Shimpo Whisper T tror jag inte du kommer vilja köpa nåt större eller "bättre" på ett bra tag.

Mumlin
0

#1: Tack. Ja det känns ju dumt att köpa ngt som man blir besviken på och just whisper har ju väldigt positiva omdömen!

bjorn.lindberg
1

#2: Just Whisper känns som extremt bra värde för dina pengar och den används av proffs inte bara amatörer. Vill minnas att tex. Anne Mette Hjortshöj använder en.

Bo§e
1

Ja, även jag uppfattar "Whisper-familjen" ( "T" och "3E" ) som mycket prisvärd.

Och deras tystnad är verkligen "bedövande"…..så nära ljudlöst det går att komma.
Alla blir överraskade av den obefintliga ljudnivån vid första kontakten med de här maskinerna.

De jobbar så diskret att många glömmer att slå av strömmen efter arbetsdagens slut.
Men stäng av den….det känns onödigt att det ligger ström på elektroniken 24/7…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-02-22 15:28 av Bo§e