Keramik iFokus

Keramik

Läst 396 ggr
Hannabenedikta
0

Hur får jag till sten imitation?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Någon som har en idé hur jag får till denna sten look? Vilken lera? Glasyr?

Tack

Bo§e
0

Ett sätt vore att utgå från en gråvit lera, och mixa en matt färglös glasyr med neutralgrå färgkropp. Glasera hela föremålet, och borsta/gnugga sedan bort glasyr på önskat sätt före glasyrbränningen.

Neutralgrå färg är "svår" att åstadkomma med "råa" oxider och salter, och därför nämner jag den neutralgrå färgkroppen som en enklare väg att gå….

Ja, det finns säkert fler sätt…..🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-03-01 15:12 av Bo§e
bjorn.lindberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Håller med Bosse, svårt att få till en grå färg i glasyrer. Prova en gråbrännande lera, kolla efter en transparent glasyr som smälter vid den käglan du bränner till. Om vi antar att du bränner till kägla 10 kan vi börja med Leach 4321, som vi kallar glasyr A:

Kalifältspat 40
Kvarts 30
Krita 20
Kaolin 10

Sen gör du en glasyr B som har ungf. 0.3 mol mer Aluminium, e.g:

Kalifältspat 36
Kvarts 19
Krita 18
Kaolin 27

Nu kan du göra en line-blend mellan glasyr A och B (jag antar att du vet hur man gör en line-blend, om inte säg till så går vi igenom det också).

Iden är den att om du börjar med nåt som smälter bra, glasyr A, och sen tar den glasyren stegvis mot nåt som inte smälter bra, glasyr B, så kommer du eventuellt hitta nånting på vägen som ser bra ut. Eftersom du har för mycket aluminium i glasyr B så kommer inte allt aluminium att kunna lösas i din glasyr och bilda "kristaller" med kvarts. Det resterande aluminiumet kommer flyta runt i det transparenta och se vitt ut. Det är den lätt förenklade beskrivningen av vad som händer men den borde duga för tillfället.

På samma sätt som vi har en glasyr B med för mycket Aluminium kan man göra en glasyr som har för mycket Kvarts, e.g. glasyr C:

Kalifältspat 28
Kvarts 50
Krita 15
Kaolin 7

Denna glasyren har ungf. 2.3 mol för mycket Kvarts istället. Här gör du på samma sätt, du gör en line-blend mellan A och C och kollar om nånting ser bra ut. Glasyren fungerar på ungf. samma sätt som glasyr B, den har mer Kvarts än vad som kan ingå i glasyrens "kristall"-struktur och resterande Kvarts kommer flyta runt och se vit ut.

Du kan naturligtvis prova andra varianter på glasyren och göra line-blend mellan glasyr B och C, osv osv.

Denna metoden med line-blends kräver en del jobb men man kan använda den för att hitta snygga glasyrer som inte är "korrekta". Korrekta glasyrer håller sin inom ramen för vad som anses funktionellt gångbart, e.g. hård blank yta utan defekter, crazing, crawling osv. Jag använder denna metoden för att hitta igen ask-glasyrer som funkade med en viss omgång aska men inte funkar med nästa omgång aska (pga. små skillnader i askans kemi). Eftersom jag inte har nån analys på askan och definitivt inte tänker betala för en så gör jag en line-blend tills det ser tillräckligt bra ut. Bilden är ett exempel på en mugg glaserad med en ask-glasyr som har för mycket Aluminium.

Bo§e
0

I stället för att gå via en glasyr, skulle man också kunna mixa leror.
En lera med uttalat "stengrå" färg är WMS 2002GG eller WMS2005GG (olika chamottestorlek).
Man skulle kunna knåda den tillsammans med en ljusare gråvit lera så att man får en marmoreringseffekt.

ler
0

En strukturengobe med glasyr ovanpå ser det ut som.

Ulla
0

#0: Naturen är oöverträffad. Tänk om man bara kunde överföra allt det vackra till något man själv gör. Suck!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
1

Jag såg en gång exempel på hur man engoberat föremålen i två skikt, med engober i olika nyanser. Den underliggande leran blev den tredje nyansen.
När allt torkat, sandblästrades föremålen på ett sätt så att en mycket levande och nyansrik yta skapades. Själva ytstrukturen blev också spännande, och faktiskt stenliknande, om man vill….

Kräver förstås kompressor och blästerpistol, och att man gör detta utomhus (!) om man inte har ett blästerskåp…..
(Det krävs dock inte särskilt högt tryck, eftersom den obrända skärven är så lättbearbetad)

Men kanske ett uppslag för den som är experimentsugen….. 🙂

• Redigerat 2021-03-04 11:03 av Bo§e