Keramik iFokus

Keramik

Läst 259 ggr
Trolmen
0

någon som är bra på elugnar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bytte för 6 år sen element i elugnen samtidigt bytte jag bottenstenarna då de var rätt sönderbrända. I elugnen bränner jag mest skröj 960 grader.
Men även 1260 emellanåt. Häromdagen lyfte jag för första gången , sen elementbytet, på botten plattorna och såg att på ett område var bottenstenen
sönder brännd.
Någon som vet varför det blir såhär? Jag har ändå bottenplattorna på 3cm avstånd från elementen.

MiEkberg
2

#0: Det blir väldigt varmt helt enkelt, ungnsteglet blir uttröttat, mest kosmetiskt.
Skulle föreslå att du öka avståndet till bottenplattan några centimeter så att luften får lite större möjlighet att cirkulera upp i ugnen. 1260°C är en kraftfull temperatur nivå.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Trolmen
0

Jo jag förstår att det beror på hög värme men tycker att det är så lokalt.
Men jag kanske bara höjer bottenplattorna någon cm och kör på.

• Redigerat 2021-03-03 09:52 av Trolmen
Bo§e
1

Instämmer med #1.

Sedan frågan varför det hela börjat just i det området som syns på bilden…?
Jag utgår från att ugnsväggen som syns upptill på bilden är ugnens rygg.
I så fall befinner sig det överbrända området "längst bak längst ner", dvs det mest instängda området.
Och då känns det ju logiskt att överbränningen blir mest påtaglig just här, och stenskadorna här börjar synas först.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-03-03 09:57 av Bo§e
Trolmen
0

Ja det överbrända området ligger ju längst in längst in. Tycker bara att den andra stenen känns så opåverkad.

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är litet svårt att avgöra på bilden, men består dina distanser av långa bitar av sågade sillimanitplattor…?

I så fall består ju ugnsbotten av 2 "kammare" som enbart är öppna vid sidorna, och det kanske inte riktigt räcker, med tanke på den önskade cirkulationen.

Du skulle kunna förbättra miljön "därnere" genom att i stället använda mindre bitar som distanser. Rektangulära, eller kvadratiska som på denna litet slarviga skiss.
Placeringen beror på hur du föredrar att placera pelarna.
Cirkulationen kring bottenelementen skulle flerdubblas (!), jämfört med nuvarande lösning.

Dina "hellånga" distanser kan vara medskyldiga till problemet….eller rent av själva orsaken…

• Redigerat 2021-03-03 10:32 av Bo§e
Trolmen
0

Tack för tipset!
Distanserna är strimmor av kiselkarbidplattor jag valde detta då jag tänte att detta skule sprida belastningen mer. I den "gammla" botten låg stenar på det viset du förordar men då var bottenstenarna graft deformerade under distansstenarna.
Sedan är det ju så att ugnen är en ISO 500 vagnsugn och det utbrända området är mot dörren inte mot innerväggen. Undrar om man skulle kunna fördela effekt från mitten till kanterna?

Bo§e
1

Ok. ISO 500 innebär mycket sättmaterial och tunga sättningar, vilket man förstås måste ta hänsyn till.

Välj då inte de små kvadratiska bitarna som jag ritade, utan gör dem litet längre, rektangulära, så att de sprider tyngden bättre….men på ett sådant sätt att du ändå får ordentliga öppningar där det nu är helstängt.

Trolmen
0

Så får det bli! Tack för input.