Keramik iFokus

Keramik

Etikettoff-topic
Läst 1986 ggr
lotta2
0

Hemma hos er

Hur ser det ut hemma hos er i fråga om keramikgrejer alltså ? Har ni bara era  egna tillverkade saker överallt eller inget alls av er själva? Blandning av Ikea och misslyckade saker? Eller hela serier av era egna alster och hyllorna fulla?

Själv har jag muggar etc som blev mer än sekunda i mitt skåp som jag ändå inte vill slänga.  Samt några muggar som barnen roade sej med att dekorera med dekaler i övermått…Men mest förundrad blir vänner som kommer på besök och kikar runt? "Har du ingen egen keramik hemma" säger dom ofta… Hur har ni det?

(jag är inte senil, jag vet att vi haft frågan uppe för länge sen, men nu är det så många fler medlemmar  att det vore kul att höra igen…)

poja
0

Vi har bara defekta saker i våra skåp. En dag sa min man : Kan du inte göra fina muggar till oss. Men det är som med bagarens och skomakarens barn. Utan både bullar och skor.

Lilja
0

Bara misslyckade saker i mina skåp också. Fast jag unnade mig och familjen ett stort fint prima fat nu till jul. Går och tittar på det och funderar om jag ska sälja det ändå… jag har också en del av andra keramiker så alla tror att det är mina saker.

Bruzapetra
0

Här är det sekunda grejer som gäller, sånt jag sorterar ut. Fast mycket av det jag gjort själv… Men jag har tänkt många gånger att jag vill ha en hel uppsättning av allt, för jag tycker om att använda det jag gör.

pyromanen
0

massor av eget, men enbart udda och sekunda men som ändå har "något" som gör att jag velat ha kvar sakerna istället för att de hamnat i gropen i skogen.  Blandat med ärvt "kongeligt danskt porslin", plastmuggar och loppisfynd…. m a o en salig röra.

Dolomit60
0

Min aldra första pjäs har jag på skrivbordet, med gem i ! Det är en liten stopröd/kobotlå skål, med kadmium såväl som bly i, tioæverkad i femtonårsåldern nån gång. (Jag anade ju inte att det skulle bli så här då…..) den är två fingrar tjock, och fyra fingrar hög, är precis centrerad, och har ett tummhål i mitten.

Väldigt myvcket liger annars i källaren. Annars står tjejens, och min keramik från olika tdsepoker högt och lågt härhemma; Rakufat på (hemmasnickrade) soffbordet, vaser i förnstren, flaskor med egenhändigt kryddat brännvin på kökshyllan, severingsfat i köksskåpoet, tjejens skulpturkruka på TV:n, saftkanna på köksbordet etc.

Det är även annat hantverk, av egen produktion, som glas, trä , näver mm.

Och så har jag hantverk som kompisar, och lärare, kurwsledare osv. har gjort. Och till den nya lägneheten har jag börjat köpa på mig svenskt, och danskt saltglaserat industrigods.

I verkstaden har jag alltid haft eget, och loppisinköpt keramik. färdigt och halvfärdigt. det är dels en slags skisser, och dels något som jag visar fram ,i undervisningen, som exempel på olika tekniker.

Vanja-K
0

#1 Det var bra skrivet!!!!Skrattande

LenaStina
0

Har gjort en massa tomtar nu till jul, satte en på hyllan hemma och sa till min man "Den här kan vi ha själva", då sa han…

"Jaha, och vad är det för fel på den?"

Och visst var det fel på denGenerad, som det också är på alla muggar, skålar, kannor, fat med mera som står i skåpet hemma.

abbis
0

Jag har en hel del sekunda och udda i skåpen..sambon har fått lite okeygrejor i present oxå..Sambon hade med sig en vinservis i boet när han flyttade in för 5 år sen som jag gjort på 70 talet…ha ha ha ..Jag har faktiskt en del skulpturer står som jag gjort i lgh då jag inte har hjärta att packa ner dom..Dom ska förresten få vara med imorgon på ett eld och ljusspel i trädgården i samband med julmarknaden…SEN har jag faktiskt ett skrytskåp med glasdörrrar i vardagsrummet med keramik från kollegor och  keramik från resor jag gjort..Jag köper en del keramik faktiskt..Har bla en skulptur i 7 delar av Astrid Anderberg från Bornholm..mycket stolt över den*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

rakuLotta
0

Jag älskar att köpa keramik från andra…och att få. Synd bara att nu när man håller på själv så säger folk ibland…åh,,såg en jättesnygg kanna som jag tänkte köpa till dig men tänkte att det vill du nog inte ha…du kan ju göra själv.

Men jag har alltid älskat keramik och köper gärna på mig grejer utomlands. Har lite egna grejer hemma men de har en förmåga att försvinna iform av presenter. (till folk som sagt att de gärna vill ha eller köpa…vill inte ge bort och att det hamnar längst in i ett skåp…det ligger för mycket jobb bakom…man vill att det ska uppskattas)

troll
0

Hemma hos mig är det defekta saker. MEN jag tröttnade och tog en uppsättning med kaffemugger modell normalstorlek, - det är ju ingen bra reklam att bjuda på kaffe i defekta muggar, så jag tyckte att det var ok med lite l"yx".

Jag hade en kurs för någon vecka sen, mot slutet blev det lite tyst och .. ja.. det låg något i luften… och sen kom det -"Hur ser det ut i ditt kök? Har du bara vackra fina saker i skåpen eller…" Som sagt - defekt var det…

/Marie

Vavrakeramik
0

Saker jag gjort i skolan samt nyare andra sortering… Skönt att man ej är ensam om detta……….

mangobango
0

Jag har inget defekt i mina skåp. Sånt slår jag sönder. Jag vill inte se de grejorna alls och inte heller sälja. Det är härligt att slå sönder sånt jag är missnöjd med. Brukar passa på att få ut en del aggresioner då, om jag är arg på något.  

Och jag har från starten av min "karriär" valt att spara de bästa grejorna till mig själv. Mina skåp är fyllda med allt möjligt som jag gillar. Säljer inget av detta. Jag gillar att se mina saker och att använda dem när gästerna kommer.

Bruzapetra
0

Mangobango. det tycker jag var härligt att höra!!! Förstår inte varför man håller på en massa halvdant…. Jag arbetar ju med keramik för att jag själv älskar det och tycker det är vackert! Så drar man in sekunda, nej nu ska jag bättra mej!

helenahenstedt
0

Arvegods ocheget prima och från andra keramiker och loppisfynd. Härligt att använda egengjorda grejer, men nu har jag tröttnat på dem och vill göra nytt! Har inte rört lera på ett år, snyft…

susanne.k.wall
0

Har också mycket sekunda av mitt eget i skåpen. Köper också lite keramik faktiskt. Kan ofta vara gammal keramik, men även från en del utställningar. När jag bodde närmare Nykvarns Hantverk & Keramik utanför Enköping var jag ofta där och tittade på deras fina utställningar och ibland handlade jag något. Så har jag köpt muggar av kompisar, tycker det kan vara kul att fika ur en kompis mugg.

Men alla våra tallrikar är udda och jag har tänkt. nån gång ska jag göra fina tallrikar till oss…

lotta2
0

Jag har ju också en del sekunda, men ibland kan jag tycka att det är lite deprimerande att  bara se det lite felaktiga inne hos sej själv.  Vore ju mer kul att stolt kunna ställa fram det bästa, men så blir det sällan. Jag har också tänkt att göra tallrikar och skålar och muggar till skåpen. Någongång….

Men jag tycker också det är kul att köpa keramik av andra. Speciellt sådant som jag aldrig skulle kunna göra något liknande själv.

pluppan
0

Jag har litegrann av mitt eget men det är inte mycket (skandal egentligen) däremot har jag en del som jag har bytt med bland annat mangobango så fina temuggar har jag iallfall. Det är ett bra tips att byta lite sinsemellan.

Rozzy
0

Bara det bästa av mig och andra sekunda slänger jag direkt.

Jordemor
0

Hos mig trängs också sekunda egen producerade tex. koppar med andras jättevackra. Älskar att köpa koppar, muggar så fort jag träffar på en keramiker både i sverige och utomlands. Muggar och koppar är så tacksamt att köpa också för jag anväder dom så ofta och det är kul att kunna välja kopp efter sinnesstämning.

sagabus
0

sambon gillar inte mina grejer så jag har mina koppar med fat som jag dricker ur själv och sen har hönsen fått vackert fat till vatten och en koboltblå kruka med tallris i. jag gillar annars att köpa från hantverkare.

A.M.L.
0

Har en väldig blandning…eget och andras. Gammalt och nytt…Tar in och testar om jag gillar mina grejer i längden, ibland behövs det lite tid till att upptäcka fel och förtjänster.

A.M.L

EvaLeraMM
0

Min sambo klagade förra året på att vi bara hade udda saker hemma av mina egna grejer. Så jag tog en stor kartong, packade ner allt (kul att ha kvar så jag minns vad jag gjort under åren) slängde upp den på vinden och sen tog jag hem helt nytt. Kändes så otroligt lyxigt att ha tre skålar av samma, fyra muggar av samma osv. Sen har jag så klart en massa keramik av andra otroligt duktiga keramiker också och de föremålen glädjer mig nästan mer än mitt eget där hemma.