Keramik iFokus

Keramik

Läst 740 ggr
kicki.lundback@gmail.com
1

Sugpropp till glasering

Hej. Någon som har tips på en sugpropp som fungerar bra när man glaserar. Har aldrig använt en, men sett filmsnuttar, ser smidigt ut…

Susanne Sundström
3

Jag tror inte det fungerar något vidare alls.

Jag har inte själv provat men läst och hört om keramiker som testat dom. Det fungerar ganska bra på en väl glättat yta då fäster den bra, men kruxet är att skröjat gods sällan är så blankt att sugproppen fäster. Mitt råd är köp inte…

//Susanne Sundström

bjorn.lindberg
2

Jag har provat, funkar OK om man har en rimligt platt yta, botten på en mugg tex. För att det inte skall lossna direkt måste man vaxa bottnen med emulsionsvax. Muggen kommer poppa loss efter ett tag så man har typ 60 sekunder på sig att få det gjort. Jag tyckte det funkade för dåligt för att det vara värt besväret, jag drejar stengods och gillar ruffa ytor men jag kan tänka mig att det kan funka bättre med porslin som är lite mer kompakt.

Hur som helst, jag köpte en sån här vill jag minnas: https://www.halfords.com/motoring/paints-and-body-repair/fillers-and-preparation/laser-mini-dent-puller-208630.html antar att du kan kolla på biltema också.

Shop the latest Laser Mini Dent Puller online with Halfords UK. Click and collect available on all orders to any Halfords store.
andrea_karlsson
1

Jag testade på stengods, funkade tyvärr inte alls för mig

krukpia
2

Jag köpte sugproppar på Kjell och company. Fungerade på skröjat gods, MEN när jag doppade så glasyren kom åt sugproppen då släppte den, borde jag fattat :-)

dbform
1

#0: Har sett att den del använder magnet, kanske en idé? Tänker prova själv men inte kommit dit ännu!

nyburgaren
1

måste man ha sugkoppar och magneter för att glasera? Då har man kollat för mycket på youtube….. Tydligen ju krångligare desto bättre!!

Ulla
0

Men på youtube ser det ju superenkelt ut.😁 Frestande att testa om man har svaga nypor.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

SaPe
1

Kolla in instagramprofilen old forge creations. Finns på youtube oxå. Han använder en 'dent puller' för glasering och tipsar oxå om exakt vilken som fungerar bäst och hur man ska göra för att det ska funka. Slät botten och vax till att börja med. Men det är skillnad på olika sugproppar oxå. Jag köpte min på amazon. Den som old forge rekommenderar. Har funkat bra de gånger jag använt den.

Glaze
1

Jag har aldrig provat att glasera med hjälp av en sugpropp men det vore ju väldigt smidigt om man får det att fungera!
Det jag tycker är bäst att glasera med är antingen genom att bara hålla godset med min hand/händer eller med en glasyrtång. Jag kan tycka att det till och med kan vara vackert när man ser lite spår av fingrar. Men det beror naturligtvis på vilket "uttryck" man söker, det passar inte alltid. Men som sagt med händer och glasyrtång kommer man långt med.

kicki.lundback@gmail.com
0

#2: tack

jenast
0

Jag använde dammsugarslang. Hade en centraldammsugare och sög fast kopparna i botten o så glasera. Men gör det inte med en vanlig dammsugare som förorenar luften i glasyrrummet

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.