Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formbruksgods
Läst 637 ggr
Ulla
1

Hur ser dagens tallrikar ut?

Konstig fråga kanske. Det vet väl alla hur en tallrik ser ut. Formen på en tallrik brukar inte variera så mycket. Det är väl mest glasyr och färger som varierar. Ibland har det varit brunt som ansetts finast, ibland vitt, osv. Jag frågar för att nu verkar alla göra tallrikar som ser ut som små brickor. En flat botten och sedan en låg, rak kant runt om. Är det allmänt så det ser ut nu eller är det bara jag som råkat få det intrycket?

Jag har ingen bild som visar vad jag menar, men kanske någon annan har det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-03-11 18:28 av Ulla
Sindri
2

Jag tycker att Arabia Arctica är en väldigt bra modell.
https://arabia.fi/eng/products/arctica/plate-26cm?color=1181
Vi har haft den servisen i många år, men jag blev lite trött på den. Mest på grund av färgen tror jag. Jag vill helst ha helt vita tallrikar, kan tänka mig assiett i samma stil fast som en färgklick.
Jag gillar inte tallrikar som har ett brett brätte, där kan man ju inte lägga mat så det känns oekonomiskt på något sätt. (Ändå var det sådana tallrikar jag köpte när vi bytte servis!) Likaså är det viktigt för mig att tallriken är helt flat i botten, jag ogillar när sås rinner iväg år fel håll.

Ulla
0

#1: Förstår precis vad du menar med flat botten. Har tallrikar som buktar upp litet i mitten och det irriterar mig varje gång jag använder dem. Annars är de jättefina.

_
_

Sindri
0

#2: Ja, såna har jag i mitt semesterboende. 🤔

Ella Cavallin
0

#0: Det verkar vara på modet med sådana tallrikar. Jag har sett det på olika restauranger men tänker att det måste vara opraktiskt att bära flera stycken när man serverar och när man ska stapla dem. Fast visst kan det vara fint att servera mat i dem.

Ulla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den tallriksmodell som jag undrade om den är på modet just nu, är visst inte så ny som jag trodde. Jag hittade faktiskt såna (nästan) hemma hos mig själv. De låg undangömda och glömda i ett skåp. Kommer från min mans föräldrahem. Tallriken heter Pynta. Den har inget brätte utan iställlet en liten kant.

_
_

• Redigerat 2021-03-15 08:19 av Ulla
Paula31
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det är ju lite på modet nu med mer rustika former både på tallrikar och muggar :)

Ulla
0

#6: Just det. Den typen av tallrik är det jag tänker på. Fin glasyr! Kan se framför mig hur läcker maten kommer att se ut på den.

_
_