Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramikugnarugnreduktionsbränning
Läst 644 ggr
keramikaela
0

Kombinerad gas & el-ugn

Vad har ni för erfarenhet av kombinerad gas och elugn?
Jag har många frågor…
Kan man göra om en elugn till en el/gasugn?
Vad behöver göras i ugnen för den ombyggnaden?
Vilka sorts el-element ska man helst ha?
Behöver man se till så att det är ett drag i ugnen, hur ska det vara?
Vad använder man för gasaggregat? Var köper man ett sånt?
Hur köper och förvarar jag gasen? Hur stora gasbehållare är bra?
Hur mycket utrymme behövs runt ugnen?
Finns det ett större behov av fläkt/utsug där ugnen står?
Hur ska jag tänka när jag börjat bränna el och sen övergår till gasen, hur högt/lågt ställar man in gasen/riktar den?

Finns det någon info runt detta ämne någonstans? Litteratur eller på nätet?
Om man skulle bygga en helt ny ugn, finns det någon som känner till någon ritning?

Jag har alltid fått höra att elementen inte klarar av gasen, men när jag läser om folk som har lång egen erfarenhet runt detta verkar det inte stämma.

• Redigerat 2021-03-20 10:44 av keramikaela
Ulla
0

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av ev el/gasugn, men jag har varit väldigt sugen på sådan. Har sett att det går att bygga om en elugn. Det verkar inte ens särskilt svårt. Det hela rann dock ut i sanden bland annat pga platsbrist.

Håller tummarna för att du får svar på dina frågor. Följer med intresse.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

bjorn.lindberg
2

Hej innan vi börjar dissekera detta högintressanta projekt behöver jag säga att jag inte provat detta själv så ta allt med nypa salt.

Kolmonoxid som vi kommer behöva en hel del av är giftigt och kan utan problem ta livet av dig om du inte vet vad du sysslar med. Kolmonoxid är en silent killer som gör att du tyst somnar in och sen dör. Snackade med en tjej som bygger (byggde?) ubåtar på Kockums i Malmö. De installerar en tub med kolmonoxid på ubåtarna i fall allt är kört och besättningen sitter fast på havets botten bortom all räddning. Kolmonoxid är ett betydligt trevligare sätt att dö än koldioxid som gör att du får muskelspasmer och mår allmänt illa innan du dör, kolmonoxid gör att du somnar in och det var det. Läs på om kolmonoxid förgiftning och investera i ett kolmonoxidlarm.

Du vet säker redan det jag skriver här, men det kan vara intressant för andra att veta varför man vill göra detta. Iden är att du vill bränna en el-ugn men få till tillräckligt med reduktion för att resultaten skall i vart fall påminna om de du får i en gas-ugn. Vanligtvis får du ingen reduktion att tala om i en el-ugn eftersom det inte finns nån kolmonoxid att tala om (eller andra reduktions agenter, behöver inte vara just kolmonoxid).

Fördelarna med att använda kolmonoxid är bland annat att det är enkelt att tillverka. Du bränner någon kolväteförening (e.g. propan) med ofullständig förbränning och et-viola du har kolmonoxid som kan reducera ditt gods. Den andra är att kolmonoxid sprider sig i ugnen utan att du behöver just göra nåt mer än att designa ugnen så att det kan komma åt över allt. En downdraft design hade vart att föredra för att få maximal spridning men det gör designen / konverteringen av din el-ugn betydligt klyddigare så updraft får vara good enough tillsvidare, se nedan.

Den stora nackdelen med kolmonoxid är att det tar livet av dig i tillräckligt höga koncentrationer, vilket inte är speciellt höga alls så följande varning är lämplig: Du kan inte under några omständigheter tillåta dig att tillverka kolmonoxid i de mängder vi kommer behöva för att uppnå önskade resultat om du inte kan bli av med det sen. Det betyder att du i princip behöver bränna ugnen utomhus eller ha tillräcklig ventilation om du bränner inomhus. Hur mycket är tillräckligt inomhus? Ingen aning, kolla med ett profs. Du kan hyfsat enkelt räkna ut hur mycket kolmonoxid du tillverkar genom att väga tuben före och efter bränning. Utslaget på tid så vet du volymen per tidsenhet och ser till att du har säg 10-100 gånger det i genomströmning av lokalen för att vara på den säkra sidan. Men som sagt, snacka med ett profs på ventilation. Jag hade gjort det utomhus.

Gasen i en gas-ugn har två syften, det ena är att värma upp godset och det andra är att omvandla lite av ingående propan till kolmonoxid när du reducerar. Den mängd som behövs för att faktisk reducera godset är liten. Jag gissar att om du köper en gastub på 10 kilo kommer den att räcka till att antal bränningar. Majoriteten av gasen i gas-bränning går åt till att värma upp godset och ugnen.

I min uppfattning kan man definitiv göra om en el-ugn till en gas ugn. Det enda du egentligen (om man ignorerar sin egen personliga säkerhet) behöver göra är göra ett hål i botten på ugnen. Detta hålet behöver vara kanske stort som en femkrona. Under det hålet monterar man en gasbrännare. Denna brännare behöver inte vara speciellt stor, om du kollar på el-gas kombo ugnarna från Padelttherm så verkar det sitta en (inte flera) liten standard brännare från Rohde under ugnen och det är förmodligen mer är tillräckligt för att producera all kolmonoxid som behövs. Du kommer också behöva göra ett hål i toppen av ugnen för att det skall bli lite drag i ugnen, detta för att kolmonoxiden skall kunna passera genom ugnen och träffa allt gods.

Vilket el-element du behöver vet jag inte exakt. Jag vet att normala element av kanthal tråd kommer ta mer stryk än vanligt i reduktion. Frågan är hur snabbt och hur mycket du bryr dig. Som jag fattar det så är det rekommenderat att varva dina reduktionsbränningar mer oxiderande bränningar för att återoxidera elementen. Jag vet som sagt inte vilken livslängd dina standard / kanthal element kommer ha i reduktion, det kan vara en bränning eller 100. Jag har set lösningar där man använder stänger av kiselkarbid för att värma upp ugnen. Kiselkarbiden kommer hålla bättre under reduktion men eftersom det förmodligen blir hemmabygge så känns det som nåt man måste sätta sig och räkna på.

Hur ska jag tänka när jag börjat bränna el och sen övergår till gasen, hur högt/lågt ställar man in gasen/riktar den?

Det varierar förmodligen. Vad jag hade provat är att ställa in en kägla 010 och slå på gasen när den har bänt över, runt 850-900 C beroende på hur snabbt du ökar i temperatur. Du fortsätter att köra elen tills programmet är klart. Gasen går när du vill reducera, det beror på vilket program du vill köra. Vissa program har en kort reduktions period på vägen upp, andra genom hela programmet och ner igen till runt 800 C. Gasen är inte för att värma ugnen utan för att producera kolmonoxid. Du kommer behöva nån slags damper på utsuget för att ställa in hur mycket drag och reduktion du får, du vill ha en liten gul / grön låga. Behöver inte vara massor, svart rök är inte nödvändigt.

Hur som helst, om du gör detta utomhus och inte bryr dig fall elementen är borta efter en bränning så är det nog inte så svårt. Borra två hål och skaffa en enkel brännare från järnaffären.

Ta inte livet av dig :) och skicka bilder när du har nåt som är uppe och snurrar.

Bo§e
1

Instämmer i stort sett med vad som skrivs i #2.

För att åstadkomma syrereduktion i en elugn krävs inte mycket mer än två hål och en liten brännare.

Man får dock reducera med förstånd
Har sett några exempel på sådana här konstruktioner, där man tänkt att "mer eld och rök ger bättre reduktion", och brassat på rejält med gasen…..vilket skapat ett så stort överskott av obrända gaser att stora mängder kol (!) börjat byggas upp inne i ugnen.
Ungefär som spunnet socker, men svart…😐….
Detta kol har den mindre trevliga egenskapen att det är strömledande (!), vilket då ställt till med kortslutning mellan elementen, som då bränt av…..!
På en sådan här ugn kan man inte "läsa av lågan" på samma sätt som på en vedugn eller en ren gasugn….även en till synes liten låga vid utloppet indikerar att du har en fullt brukbar syrereduktion i ugnen.
Vrider man upp gasen mer, i hopp om ett "häftigare" resultat, riskerar man den här skadliga kolbildningen, och reduktionen blir inte heller"bättre" av det……
Om element plötsligt brinner av, synbart "oförklarligt", läs detta stycke en gång till…

Problemet med kolbildning kan vara riktigt lurigt, eftersom kolet ofta brinner upp när bränningen avslutats, och ingen förstår sedan vad som orsakat elementavbrotten… Vi lyckades dock att "fånga" kolet några gånger, och fick därmed lära oss något nytt…. En gång fick vi ut bitar som liknade "Weetabix-block", fast förstås svarta….. 🙂

Och så detta med återoxidering: "Tumregeln" säger, som Björn nämner, att man bör köra minst 4 - 5 "vanliga" bränningar mellan varje Reduktionsbränning, för att viss återoxidering skall kunna ske, vilket förstås är hälsosamt för elementen.
Men elementen tar ändå en hel del stryk, och livslängden kan aldrig bli riktigt densamma som hos en "ren" elugn….

Och så….igen……se upp med kolmonoxiden….! 🤢

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-03-20 17:18 av Bo§e
keramikaela
0

#2: Tack för uttömligt svar!!! Flera nya tankar! Det låter ändå som om du har prövat!?

keramikaela
0

#3: Detta har jag inte hört talas om, tack för info. Varför kan man inte se på lågan på samma sätt som på en vanlig gas-ugn? Min tanke är att jag bränner t 950-1000 grader m el och sen upp till 1280 med gas.

Bo§e
0

#5: Det beror på att in- och utloppshålen inte är så stora, och vid reduktion ser man även här en liten låga komma upp, men den ser ganska "diskret" ut jämfört med hos gas- och vedugnar som använder bränslet till uppvärmning, och därför har stora in- och utloppshål.

Detta kan fresta många att vilja "öka dramatiken" 😀 och brassa på med mer gas än vad som är nödvändigt, vilket då kan skapa denna kolbildning…..
Helt i onödan, och som dessutom kan skada elementen.

Man får helt enkelt lära sig att "titta på ett annat sätt"…..det ser inte riktigt likadant ut på en sådan ugn…. även en ganska obetydlig låga kan innebära full reduktion….
Fördel: Mycket låg gasförbrukning och mindre avgasvolymer hos denna ugnstyp.

Men sedan finns också kombinationsugnar som delvis använder gasen till uppvärmning, och de har självklart större genomströmning (större brännare, större öppningar), och här brottas man inte med riktigt samma problem…..men förbrukar påtagligt mer gas….

• Redigerat 2021-03-20 18:05 av Bo§e
Bo§e
0

#0: Du frågar också kring placering och ventilation.

Ugnen skall placeras "luftigt" i rummet (inte för nära någon vägg), och du bör ha en kupa strax ovanför ugnen.
Kupan strax ovanför ugnen, för att den även skall kunna föra med sig varm rumsluft (viktigt), och för att man skall kunna se och bedöma lågan vid reduktion.
Från kupan, en kanal med inte för liten diameter, som skall kunna jobba med "självdrag" (en fläkt skulle inte klara den varma miljön i kanalen).

Uttryckt principiellt och litet förenklat…..🙂

• Redigerat 2021-03-20 18:28 av Bo§e
[rolnor]
1

Jag har en el/gas-ugn från Uterm, den fungerar bra. Man bränner med el hela vägen upp, gasen används bara under reduktionsfasen. Den är på 170l och förbrukar en P11-tub gasol på 10 bränningar ungefär. Inga problem undvika sådant sot, ser inget av det. Reduktionen går lätt att reglera. Elementen ska brännas oxiderande ibland för att hålla längre, detta gör jag vid skröjbränning. Jag har även haft en skandia-ugn el/gas-ugn, den var också bra. Jag har en huv ovanför ansluten till en sån skorstenspipa som man har till braskaminer. Överlag fungerar tekniken mycket bra tycker jag. Gasol-anslutningen är enkel, samma som till en vanlig gas-grill. Du kan ju kontakta Uterm om du har fler frågor.

keramikaela
0

Tack snälla #8 för svar, ska kolla upp det!

• Redigerat 2021-03-22 23:23 av keramikaela
Fredrik1976
0

#9: Blev det någon gas ugn för dig?