Keramik iFokus

Keramik

Läst 422 ggr
anna.berg59@gmail.com
0

Sio2 argila gul etikett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina lergodsleror från CEBEX har maxtemp på 1150 grader C. Min dotter har köpt en lera från Sio2 som heter argila och det står Low firing och sedan står det 950-1050. Är maxtemp 1050? Vi har mejlat dem men inget svar ännu. Är det någon som har erfarenhet av den typen lera. Vi har varit in på hemsidan men det står ingen Max temp. .Min dotter har drejat så fina saker men jag känner mig osäker. Hur skall man göra?Hon vill ha CEBEX glasyrer på och de ligger på 1020, 1050, 1100. Åh känns inte bra detta. Någon som har tips?

ler
2

Ni får hålla er till Max 1050, annars så börjar det sintra om ni bränner till 1100 grader så välj en glasyr till 1020-1050.

Bo§e
1

Om man går in på SIO-2:s hemsida, hittar man 10 leror med gul etikett.

Vilken av dem har du…?

Går du in på respektive lera, hittar du "Firing Range", dvs min och maxtemperatur, som varierar en del mellan de olika sorterna.
Länk:
https://www.sio-2.com/clays-materials-and-accessories

Tittar man t.ex. på "PB Traditional White Earthenware Clay", hittar du maxtemperaturen 1080°C.

Men lerorna har olika maxtemperatur, och vissa lerors brännintervall anges i Fahrenheitgrader.
Här är en kalkylator Fahrenheit till Celcius:
https://www.metric-conversions.org/sv/temperatur/fahrenheit-till-celsius.htm

Vad det detta som en svensk leverantör inte klarade att få fram….?
Och, tänk vilken nytta en liten etikett på paketet hade gjort…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-03-29 07:25 av Bo§e
ler
1

Det står ju på många olika språk, och samma temperaturangivelse på alla språk. Klart att man lägger in en säkerhetsmarginal.

anna.berg59@gmail.com
0

#1: tack👍

anna.berg59@gmail.com
0

#2: tack jag kör försiktigt med den.

anna.berg59@gmail.com
0

#3: jag tar säkerhetsmarginal på den

Bo§e
1

#3: Jag får känslan av att texten på paketet (på många språk) är en standardtext, dvs samma text på alla.

Går man däremot in på hemsidan ser man att de 10 lerorna under "gul etikett" har olika brännintervall.

Om man verkligen vill veta sin egen leras specifika maxtemperatur, bör man m.a.o. gå in där och kolla…

ler
1

Men vi vet ju inte vad som står på dom andra etiketterna.

Bo§e
1

Om man går in på SIO-2:s hemsida, står där en individuell maxtemperatur för varje lera.
Och den varierar.

Det gäller bara att veta vilken av dem man har.
Under "gul etikett" finns 10 st att välja på.

anna.berg59@gmail.com
0

Nu har jag fått svar på just denna lera skröjbränning 970 glasyr inte varmare än 1100 och de anger inte maxtemp mer än att den är större än 1100??? Min dotter har inte köpt mer lera som tur😂😂😂 nu blir det CEBEX leror.

Tack för alla svar❤️👍✅