Scandia Ovnen T3
Hej
Jag har en Scandia Ovnen T3 som ger mig felmeddelande F1 när jag glasyrbränner. Skröjen går bra men när den ska upp i temperatur så vill den inte de sista 100 graderna ca. Jag har bytt element och försökt se över de potentiella felen som instruktionsboken föreslår. Men tyvärr utan resultat.
Har du något tips eller känner till någon ugs reparatör i Stockholms området eller mälardalen?
MVH
Jenny
#0: min ugn gjorde lika
Min ena fas hade glapp…
kolla så alla skruvarna till faserna är åtdragna både i ugn och automatik samt att alla proppar är hela🌺
Obs dra ur kontakten innan du skruvar!!
Löste mina problem♥️
Vilken T3-ugn är det…?
40 liter, 1-fas
40 liter, 2-fas
60 liter, 2-fas
100-liter, 3-fas
?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-05-10 12:46 av Bo§e
#0: Tack, ska kolla skruvarna i Automatiken oxå. har kollat de andra och även slipat lite på dem så att kontakt ytan ska bli ren
#3: Ok, det är en T3-40, 2-fasmodellen.
(De har nämligen litet olika beteende)
Det betyder att om en fas "släpper taget" någonstans, (antingen pga elementbrott eller som #1 föreslår) slocknar alla element, och ugnen slutar plötsligt värma.
Då visas felkoden F1.
Om allt är "helt" (inga avbrott), men elementen är slut/trötta, avtar uppvärmningshastigheten gradvis, för att till slut avstanna när ugnen inte orkar längre.
Och då visas också felkoden F1.
- Redigerat 2021-05-10 13:06 av Bo§e
#5: tack elementen är nya och förra gången jag fick samma bekymmer så löste det sig när jag bytte elementen. Men tyvärr så fugerade det inte lika lätt denna gång :). Kan det vara ide att byta "sockerbitarna" som håller ihop de olika faserna? och om du tror det fungerar vet du någon som säljer sådana, hittade en tysk leverantör men det kändes lite långsökt.
tusen tack för era tips och råd
Bra med dom kraftiga klämmorna som är beräknade till större strömstyrka.
#6: Ring någon av leverantörerna och fråga efter elementklämmor.
Det är "småpryttlar" som ofta inte syns i webshoparna, och som man får fråga efter.
Instämmer med #7: Bra att välja någon kraftigare modell som går att dra åt hårt.
(Viktigt: Glöm inte att efterdra klämmorna efter några bränningar….de kan släppa en aning i början, när det är nyinstallerat, och då får man ett avbrott vid klämman….)
- Redigerat 2021-05-10 14:29 av Bo§e
Jag kan nämna en annan orsak till "avbrott" när det gäller T3-ugnarna.
Lockkontakten…!
Bygeln med "pinnen" på locket kan komma ur läge, vilket kan göra att lockkontakten slumpartat bryter "någonstans" under bränningen, när metallen på ugnens utsida börjar värmas upp, och allt börjar röra sig en aning.
Detta ger felkoden F1, precis som vid alla andra avbrott.
Och, när ugnen sedan kallnat, återgår allt till sin forna position, och den går fint att starta igen…!…varvid samma sak händer när man bränner nästa gång…och nästa…..osv…
Och, eftersom ugnen oftast är kall när man felsöker, hittar man förstås inget fel….!!!!
Detta har vållat stort huvudbry åtskilliga gånger, inte minst med Scandias T3-ugnar, där bygeln med pinnen är litet "böjlig" och ganska lätt kan hamna ur läge.
Ett enkelt, men förrädiskt fel…..
Använder man bygeln som "handtag" 😮 när man öppnar och stänger locket, ber man om att få detta problem förr eller senare….
(Ett typiskt scenario på skolor, dagis m.m.)
Bygeln kan också komma ur läge vid t.ex. transport av ugnen.
Ja, nu har jag nämnt även denna möjlighet….
- Redigerat 2021-05-10 14:52 av Bo§e
Du har ett PM
#1: ja Bosse- den infon kom upp lite senare :) min är en t3-100 så 3 fas vilket är helt annorlunda👌👍🏻
#9: Hej!
Jag har samma bekymmer och jag tror att det möjligen kan bero på "pinnen" på locket. Allt funkar när ugnen är kall men sedan händer det något senare i förloppet och den visar f1. Jag tror att jag har råkat smälla till den en gång när jag packade ugnen. Vad kan jag göra åt problemet?
Denna sidan är helt fantastisk. Tack för alla kloka inlägg.
#12: "Pinnen" är fäst på en liten plåtvinkel, som är skruvad till locket. 2 skruvar.
Om du lossar skruvarna en aning, kan plåtvinkeln m. pinnen höjas och sänkas, och även riktas in så att pinnen hamnar mitt i hålet.
Sänk plåten/pinnen litet grand, tills du märker att brytaren nere i hålet "klickar", och sänk litet till, så att du har en marginal.
Test:
Ugnslocket skall kunna öppnas åtminstone någon cm innan det säger klick.
Då har du tillräcklig marginal, för att slippa driftstörningar..
Detta är ett ganska vanligt problem med T3-ugnarna, eftersom det är lätt att oavsiktligt böja till eller ändra inställningen på den vinklade plåten där pinnen sitter fast.
T.ex. om man använder den som "handtag", vilket man förstås inte skall göra…🙂
Men det är lätt att åtgärda…..
- Redigerat 2024-02-16 17:04 av Bo§e
#13: Tack för svar Bosse.
Jag ska börja med detta. Jag kan nämligen inte se något fel på elementen. Visserligen är ugnen från 1994 men den är ganska sparsamt använd. Tror du ändå att jag behöver byta elementen för att de är gamla?
#14: Ja, börja med det här. Om bränningen plötsligt avbryts när ugnen är varm, och det fungerar igen vid kall ugn, misstänker jag att det handlar om just detta…..
Elementen: Prova och se.
Om elementen är dåliga, beter inte ugnen sig så som du beskriver.
Har ugnen halvautomatik eller har den någon modernare styrning…?
#15: Konrollautomatiken heter TC-40.
Jag gjorde en glayrbränning som skulle upp till 1250c. Satte igång den på eftermiddagen och när jag kom tillbaka på morgonen var ugnen fortfarande lite varm, ca 100c och displayen visade F1. Det verkade ändå som att glasyren smält ut. Sedan gjorde jag likadant en gång till med resterande gods med samma glasyr. Samma resultat.
Jag börjar med att försöka rätta till "pinnen".
Tack för hjälpen!
#16: Ja, börja med att justera lockkontakten.
Om det ändå slutar med "F1", beror det på att temperaturen inte riktigt orkar upp till din valda topptemperatur.
Om glasyren ändå smälter ut, beror det på att den förlängda tiden medan den "segar" (dvs värmearbetet), gör att smältprocessen ändå kan ske.
I så fall är det elementen som är slitna (dvs hela men slitna).
Om ett element brinner av, bryts hela kretsen, och då blir det ingen värme alls.
(Om ugnen är en 40- eller 60-liters)
Jag skickade dig ett PM.
- Redigerat 2024-02-17 15:40 av Bo§e
Förut hade vi TC-60 automatiken (den med fler program än TC-40)
När TC-60 fick F1 kunde man se var den hade stängt av sig
När det stod F1 i displayen så tryckte vi på valfri knapp (pil, program etc) för att få bort F1
Sekundsnabbt visades då temperaturen i displayen var den hade stängt av sig.
Man måste vara skärpt och titta noga för det går undan med visningen av temperaturen.
Undrar om det går att göra så på TC-40, har ingen aningen.
Om det går och det är slitna element så sänk med några grader under den visade temperaturen så får du se om du får F1 igen eller inte.
#18: Bra tips…!
Men (värt att tänka på) även om lockkontakten "bråkar" blir det också F1, eftersom temperaturen slutar stiga……