Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramikugnarugn
Läst 452 ggr
Bagossa
0

Renovering el-ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 21
Förhandsgranskning av bild 2 av 21
Förhandsgranskning av bild 3 av 21
Förhandsgranskning av bild 4 av 21
Förhandsgranskning av bild 5 av 21
Förhandsgranskning av bild 6 av 21
Förhandsgranskning av bild 7 av 21
Förhandsgranskning av bild 8 av 21
Förhandsgranskning av bild 9 av 21
Förhandsgranskning av bild 10 av 21
Förhandsgranskning av bild 11 av 21
Förhandsgranskning av bild 12 av 21
Förhandsgranskning av bild 13 av 21
Förhandsgranskning av bild 14 av 21
Förhandsgranskning av bild 15 av 21
Förhandsgranskning av bild 16 av 21
Förhandsgranskning av bild 17 av 21
Förhandsgranskning av bild 18 av 21
Förhandsgranskning av bild 19 av 21
Förhandsgranskning av bild 20 av 21
Förhandsgranskning av bild 21 av 21

Hej alla forumläsare!
Jag tänkte dela med mig hur jag skaffade min ugn och hur jag har lagat den. Min förhoppning är att det ska kunna hjälpa någon eller kanske avskräcka någon annan. För att undvika en allt för stor post så delar jag upp detta i olika delar. Samt så vill jag påminna om att arbete med nätspänning är livsfarligt och inte rekommenderat!
Med en stor nypa naivitet gav jag mig iväg på en annons för att köpa min alldeles egna ugn. Förra ägaren hade inte använt den på länge men försäkrade att den kanske fungerade. En uppsättning element och sättmaterial följde med. Automatiken fanns också. Men som allt med ugnen ifråga, skulle det visa sig vara oanvändbart. Så en varning för alla er som tänker köpa en begagnad ugn, be ägaren på något vis verifiera att den är ok. Jag lät dock inte detta hindra mig då jag känner mig ganska säker på hur jag ska tackla alla tänkbara problem som kan uppstå. Till exempel hade jag ändå tänkt byta ut automatiken till en digital. Det första jag gjorde var att plocka isär den för att få mig en bild om hur den mådde. Rosten hade kommit på några ställen så jag bestämde mig för att måla om den. Vanlig ”Hammarlack” verkar fungera ok. Då behövdes allt rivas isär och det var lika bra då jag såg lite glipor i isolerteglet. Under demonteringen ser jag att många stenar är radikalt olika i storlek. Samt att flera stenar har en hylla för kanthal-tråden, fast vända för att få en slät insida. Nya stenar och bruk beställdes. Posten glänste till och levererade en kartong med grus och en torkad klump med bruk. En lång historia kort så försökte jag pussla ihop något med det jag fick, vilket jag i efterhand förstår var långt ifrån tillräckligt. En omgång till med bruk och tätning av glipor gav inte mycket bättre resultat. Jag kom upp i knappt 1000C på >10h. Så nya stenar beställdes på pall och så passade jag även på att minska volymen från 100l till 50l. Det sparade stenar, utrymme där ugnen står och effekt på mina 16A säkringar. Jag kunde inte använda spis etc när ugnen var igång innan volymminskningen. Det finns således inget i ugnen som jag inte har bytt ut eller modifierat. En tidigare Ruben-Lind blev en Franken-Ruben. Vad har det kostat undrar ni? Som en bättre begagnad ugn på grund av två dåliga renoveringsförsök.

Bagossa
0

#0: Nedan följer de erfarenheter jag skulle vilja dela med mig av. Rätt eller fel men här är de i alla fall.
Automatik – de automatiker som fanns tillgängliga för keramikugnar tyckte jag var allt för dyra, så jag bestämde mig att köra på en ”industristandard” så kallad PID temperatur-regulator. De är finns med konfigurering av ramper etc och allt annat man kan önska. Till exempel rätt typ av temp.givare (typ S eller R). Regulatorn fungerar som den ska men användarvänligheten är i stort sett noll jämfört med en ”riktig”. Men kan man stå ut med det kan man få en regulator för ca 1000kr utan tillbehör. Jag frestades att köpa billig Kina, men databladet stämde inte överens med produkten och säljaren gick upp i rök. Se upp för Altec PC-410! Sen finns det EU-tillverkade regulatorer dyrare än keramikugns-specifika. Själva regulatorn har inbyggt relä för utgången, dvs det relä som ska dra för att strömsätta elementen. Den klarar dock inte den effekt som mina element har. Så extra relä fick köpas. Thremocouple (temp.givare) samt kompenserad kabel köptes också separat. Regulatorns alarmutgång kopplades till en kontaktor (NO) vilken stänger av matningen till elementen om regulatorn detekterar fel eller ugnen blir strömlös på något vis. Ugnen blir alltså strömlös om något går snett oberoende av reläna som matar elementen. Bara här tror jag att jag skrämde iväg de flesta. Sen ska PID:en programmeras enligt tillverkarens rekommendationer för ändamålet då den är en generisk produkt. Här vill jag passa på att tacka min vän elektroingenjören. Det finns en del kopplingsscheman på nätet som skulle få ugnen varm, men skulle vara hyffsat farliga att koppla efter.
Elementen – Elementen är också av någon anledning dyra så jag beställde Kanthaltråd A1 från nätet och lindade mina egna. Jag gjorde ett Excell ark som beräknar längd, grovlek, ytbelastning etc på tråden för den ugnsvolym man vill ha. Utgångspunkten är att du vill kunna bränna stengods och att du har tillgång till 3-fas. Det är inte helt enkelt att hitta information om hur man ska utforma sina element. Efter mycket sökning på nätet har jag hittat information som någotsånär stämmer med varandra. Kanthal har även datablad på sin tråd vilket hjälpte till vid dimensioneringen. Framtiden får utvisa om det är ok. I övrigt är det enkelt att linda sina egna spiraler med en liten hemmagjord jigg och borrmaskin.

Bagossa
0

#1: Stenar – Jag kollade runt lite på nätet vad det finns för stenar och köpte de allra vanligaste som används för keramikugnar. Det är frestande att köpa stenar som klarar hög temperatur men man lurar sig själv för de leder värme bättre och du förlorar verkningsgrad och därmed teoretisk maxtemp. Vad jag kan hitta har inga ugnar i handeln stenar som sitter ihop med bruk, så jag gjorde det samma. Det finns en uppsjö av folk som bygger ugnar och visar det på nätet. De flesta verkar gilla att använda bruk mellan alla stenar. Men varför har inte de ”riktiga” ugnarna det frågade jag mig själv. Det hade varit enkelt att använda bruk för inga stenar är exakt kapade. Jag löste det genom att gnugga och slipa stenarna mot varandra i sin position för att så en tät skarv. Det fungerade bra men tog sin tid. Svaret är delvis att bruket leder värme samt gör att stenarna inte kan röra sig med värmeexpansioner. Dock använde jag bruk i botten av min ugn för att få en stabil grund att bygga på. Bättre hade varit att ha en möjlighet att justera botten i ugnen så att stenarna ligger på plats. Men så gjorde inte jag pga tidsbrist och komplexitet. Det får bli en annan gång. Som en säkring mot detta lade jag 20mm isoleringsull för ändamålet i botten om glipor skulle uppstå.
Ugnen i övrigt – Ugnen är i original uppbyggd av vinkeljärn som är svetsade. Jag gick på samma linje när jag kapade och satte ihop den igen för att minska volymen. Har du någon kunskap om att bygga lite i stålprofiler och tunnplåt är det busenkelt att bygga själva chassit. Åtminstone om du ska göra dig en Franken-Ruben. Tänk bara på att ha utrymme invändigt som en luftspalt så att du inte kommer i kontakt med isolerteglet direkt. Jag passade även på att förse ugnen med hjul så att den går att flytta på i verkstaden. Om hjulen skulle fallera finns det stödben som är redo att ta över. Det passar mig för då kan jag använda min ventilationshuv till annat också.
Det var det hela i stora drag. Om någon vill att jag utvecklar något i mera detalj är det bara att säga till så svarar jag om jag kan. Jag drar samma slutsats med ugnen som jag gjorde med drejskivan. Det är kul och lärorikt att genomföra sådana projekt men om det är ekonomiskt eller energimässigt lönsamt kan diskuteras. Hade jag kunnat skicka ett meddelande till mig själv när jag var på ugnsjakt hade jag avvaktat och köpt en som fungerar plus mera komplett. Jag hade även ifrågasatt om jag verkligen behöver 100 liter. Det mesta jag tänker göra får plats i en 50 liters ugn. Det går knappt att flytta den nu mera mindre ugnen, men 100l gick inte alls. Det kan vara värt att tänka på med. Jag kunde plocka ut effekten för en ”stor” ugn hemma men det var inte så praktiskt. Ugnen fick ju gå på natten när jag inte hade någon uppsyn över den, vilket aldrig kändes bra. Allt går att göra och måste inte bli så dyrt men man får fråga sig själv om det inte är bättre att köpa sig tid genom att köpa färdig och fungerande utrustning. Ska man göra någon liten provugn eller så kan det kanske vara värt det. Nu har jag ju det mesta jag behöver, överblivet från första ugnsbygget.

ler
0

Det låter struligt det där, men du har nog haft det kul under processen hoppas jag. Men varför startade du med en gammal ugn som allt skulle bytas ut? Då kunde du väl bara börjat bygga en från start.

Ulla
0

Puh! Tack för att du berättar. Jag har definitivt lärt mig en sak: nämligen vad jag inte ska ge mig på. Men säkert kul om man gillar att konstruera saker och lösa problem.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Blev ju jättefint, billig i drift med så tjocka väggar. Men visst, du har ju byggt en ny ugn egentligen…

Bagossa
0

#3: Helt rätt, det hade varit enklare med en mera komplett ugn. Men jag visste inget om ugnar när jag köpte den och litade på personen som sålde den. Det har varit ömsom kul ömsom frustrerande. Jag lägger ut detta som en liten varning för folk och för vissa en inspiration. Det går att göra själv om man vill.

[rolnor]
0

Har du funderar på gas eller vedugn? Om du fått blodad tand? Eller är du som dom som byggt sitt eget hus: -" Det var jättekul men jag gör aldrig om det."

Bagossa
1

#7: Det har jag absolut funderat på. Jag funderade på gas först för att slippa ha huvudsäkringen i huset som begränsande faktor. Men jag tyckte till en början att det verkade enklast med el. Det kanske blir en gasugn framöver om jag kommer över en billig brännare. Ved har jag bra tillgång till bortsett att den är 30mil bort. Framöver ska jag prova att bygga en vedugn. Men först ska det bli en till liten elugn för experiment. Framför allt glasyrer men även härdning av metall.
Det är nästan roligare att hålla på med projektet än att ha den klara produkten!

Bagossa
0

#5: Tackar! Jag har tid att vänta på en ugn som svalnar så verkningsgrad fick bli ledordet. Ha ha ja den lilla/färdiga ugnen bland bilderna är i stort sett den tredje ugnen. Så när jag gjorde den vad det mera ett monteringsjobb.

Bagossa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första riktiga provbränningen nästan avklarad. Väntar på att den ska svalna. Jag har försökt att hitta information om ökningstakt (Celsius per timme) på nätet för att bygga mina egna kurvor. Temperaturer för frigöring av vatten och ungefärliga temperaturer för konor hittar man lätt. Men hur snabbt ska den ta sig till en viss temperatur? Till 600C ska det gå långsamt men sen är det "full gas". Vad är rimligt för full gas? Min ugn verkar klara 170C/h efter 600C. En bild på ugnen med lite testsaker.

[rolnor]
0

170/h är nog ok men längre upp runt 1200-1300 kan det ju vara bra ligga runt 100/h om koner ska böja sej vid ungefär rätt temp? Just hur fort det går mellan 600-topptemp är mindre kritiskt.

[rolnor]
0

En positiv sak med gas/ved är ju att du kan reducera så du får fina glasyrer, har du funderat på det? Har man tillgång till billig ved blir det mindre kostsamt bränna, gas kostar en del om man inte har en stor anläggning så man får lägre kg-pris. Vi har andra här på forumet som bränner med gammal frityrolja om du har nån kineskrog i närheten, den oljan brukar man få gratis.

• Redigerat 2021-05-23 22:15 av [rolnor]
Bagossa
0

#12: Tackar för svar!
Ok, då får jag eventuellt lägga in ett steg till i programmeringen. När jag söker på nätet brukar det rekommenderas att ha en utjömningsfas/hold i slutet för att få konan att vika sig, utan någon ändring i hastighet.
Jodå alternativ uppvärmning ligger i framtiden. Just nu är el det enklaste för mig.

[rolnor]
0

Jo, det är ju helt riktigt, ofta har man runt 30-60 min utjämning också. Brännscheman är något du lätt hittar på nätet.

[cbhank]
0

Jag renoverar mina egna ungar också, fixar egna spiraler och så vidare, men jag använder Raspberry Pi datorer och detta datorkod och instruktioner att bygga min kontroll enhet:

https://github.com/jbruce12000/kiln-controller

Funkar utmärkt, inte många hundra kr kostar det heller!

Turns a Raspberry Pi into an inexpensive, web-enabled kiln controller. - jbruce12000/kiln-controller
Bagossa
1

#15: Kul! Ja det ser verkligen intressant ut. Jag kollade på att bygga en PID själv mha rasberry eller tillockmed en arduino. Det finns även färdiga att köpa på nätet som någon annan har satt ihop. Men det finns ett problem för mig. Jag vill ha typ S eller R tempgivare och inte typ K. Många verkar dock använda typ K utan problem. Typ K har några begränsningar som noggrannhet och hållbarhet. En "breakout board" för typ S och R kostar ungefär lika mycket som en färdig PID av den typen jag använder. Då finns det ingen mening med att lägga den tiden som krävs för att bygga den själv just nu. Men jag har några idéer om hur man kan vidareutveckla en sådan styrning, så jag kommer att bygga en så småningom.

[cbhank]
0

#16: Programmet jag visade nu had stöd för Max31856 kortet, som stöder alla sorts thermocouple. Jason Bruce har kanske bara inte uppdaterat hans översikt text beskrivning tydlig.

Jag ville ha typ S, så han fixade till stöd för Max31856 kortet, och jag hittade små bugg i programmet, och nu är det klart. Funkar utmärkt!

Jag har nu skrivit till Jason och frågat om han kan uppdatera hans beskrivning av projektet.

Förresten, jag har köpt min Max kort på Elektrokit, mycket bra pris och super kundservice https://www.electrokit.com/

Jag hjälper gärna till med ditt bygge, kan ge dig lite råd angående material inköp och sånt. Jag kontrollerar två ungar med samma pi dator, en i taget så klart- och växlar mellan dem med dubbel dubbelpolig brytare! - och det fungerar hur bra som helst. Du kan ringa mig om du vill 0730264112 Mark

• Redigerat 2021-06-05 11:27 av [cbhank]
Bagossa
1

Ha ha jag har precis köpt en lika dan PID som jag redan har för att göra en liten experimentugn. Det var bara det som saknades att bygga en till ugn av alla delar som blev över från förra bygget. Jag ska definitivt kolla närmare på detta för användarvänlighet. Förbättringar är aldrig fel!