Keramik iFokus

Keramik

Läst 652 ggr
bjorn.lindberg
0

Lokalreduktion med aluminium

Hallo, är det nån som provat att reducera glasyrer i el-ugn med aluminium, magnesium eller kisel? Jag har provat med mesh 1200 kiselkarbid i kägla 10 men tycker inte det blev nåt vidare. Det brukar bli ganska mycket som inte reagerar och de som reagerar gör massor med bubblor.

Som jag förstår saken så kan man lokalreducera med andra ämnen, kisel har provats mig veterligen (hittar inte igen artikeln nu bara för det). Kisel är inte helt enkelt att få tag, speciellt inte i mesh 1200. Går att köpa hos Sigma-Aldrich men det är lab grade och kostar på tok för mycket. Aluminium och magnesium är förmodligen enklare att få tag på.

Hur som helst, är det någon som har provat? Eftersom aluminium, magnesium, kisel är ganska ordentligt reaktiva vill jag helst veta att jag inte gör nåt dumt.

ler
0

Du gör inget dumt men kiselkarbid fungerar bra, du får kanske ändra på glasyren? Aluminium ren metall som är ett så fint pulver säljs inte till vem som helst eftersom det går att göra kraftiga sprängmedel av det.

Bo§e
0

#1: Metallpulver: Ja, explosiva blandningar är möjliga….
När jag var en väldigt ung labbpraktikant, inventerade vi kemikalieförrådet, och hittade zinkpulver, vilket vi blandade med svavel, och tillverkade små raketer som vi "lekte" med på luncherna…..😄

"Don't Panic" (Douglas Adams)

bjorn.lindberg
0

#1: Ja det var ju det också, man kan oxidera det och göra tex. termit, det är inte så hett kanske.

bjorn.lindberg
0

#1: Har du nåt bra recept på kopparröd i el-ugn? med kiselkarbid då alltså. Jag har provat lite olika men tyckte inte det blev nåt vidare.

ler
0

Vilken temperatur?

bjorn.lindberg
0

#5: Oh, glömde den lite lätt viktiga informationen, hehe, Kägla 10, 1280

bjorn.lindberg
0
[rolnor]
0

Aluminium brinner nog upp innan glasyren smält tillräckligt för att kapsla in det. Jag har sett fina internred. Oxblod med kiselkarbid men inte lyckats nåt vidare resultat själv. Det är nog väldigt viktigt med mängder, brännschema och glasyrtjocklek.

Bo§e
0

Lokalreducerad kopparröd blir litet annorlunda än klassisk oxblod.

Men jag har sett många fina kopparröda, lokalreducerade saker som bränts i temp. området 1150-1200°

• Redigerat 2021-05-18 23:26 av Bo§e
ler
0

Jag hittar inte någon av mina egna recept men Emanuel Cooper har recept som är beräknad till SK 8/9
Man skall bara veta att det aldrig blir som en normalt reducerad oxblod, blir aldrig så klar i färgen.

nyburgaren
0

En intern reducerad oxblod som är riktigt bra får man laborera fram själv viktigt att ha en glasyr som börjar mjukna tidigt alltså lite bor i gärna en alkalifritta ett tips är fritta 90167.. utan bor så brukat man få kraterglasyrer.. bränningen är också av vikt likaså avkylningen då den röda färgen växerfram så alla ugnar bränner olika så funkar inte alla recept lika.. en utgångs punkt för försök kan vara denna sgerformel. 0,5 Na20 0,5 CaO 0,2 Al203 3,0 SiO2 0,2 B2O3 mycket enkel glasyr, gör testet i en skål rinner det röda ner i mitten i skålen så i med mer kvarts tills det röda stannar kvar längst uppe kvartsen stör ej den röda färgen i rimlig mängd.. får man blå toner i den så byta ut delar av kritan mot bariumkarbonat.. lite tips om man vill börja.. Jag har flera fina röda men ge ut recept skapar ingen ny kunskap utan vill man ska lära sig av proverna men detta är en bra början..

[rolnor]
0

Ja, det var du som hade fin internred. nyburgaren, nu minns jag det. Kan du lägga ut bild? Det du skriver att den ska smälta tidigt låter vettigt så man kapslar in karbid+kopparoxid tidigt. Undras om man kan bli rik på att sälja bra sådan här glasyr, finns säkert många som vill ha fin oxblod i elugn?

bjorn.lindberg
0

#11: Alright, tackar, låter som en rimlig start, gör en verson med 3 SiO2 och en med 4 och gör en line blend mellan. Oklart exakt hur mycket SiC man behöver men jag börjar med 1% och ser om det funkar. Återkommer när jag har nåt slags resultat :)

• Redigerat 2021-05-20 02:37 av bjorn.lindberg
[rolnor]
0

Här är lite läsning, 1% SiC är nog en bra början.
http://www.tomturnerporcelain.com/_files/CopperRed_35DE.pdf

ler
0

Avkylningen skall gå så snabbt som möjligt.

[rolnor]
0

Varför är det viktigt ler? En vanlig oxblod kommer ju inte oxideras vid avkylning?

Bo§e
0

Man får ha i minnet att koppar är ganska flyktigt i högre temperatur…..

Föreställer mig att det är positivt om glasyren "sluter sig" snarast möjligt efter att reduktionen har ägt rum…

• Redigerat 2021-05-20 12:07 av Bo§e
ler
0

Det är på grund av att redaktionsmedlen går i förbindelse med glasyren så att en återoxidation bildas. En vanlig oxblod skall ju inte smälta innan reduktionen och blir på så vis inte återoxiderad annat än helt ytligt.

[rolnor]
0

OK, så vissa av dom ämnen som innehåller syre och kan oxidera tillbaka kopparn finns kvar i en internreducerad men inte i en vanlig reducerad när glasyren smällt ut? Låter vettigt! Hur ska man då kyla snabbt, glänta på dörren ned till 400°C? Inga stora fat då, hi, hi. Mindre saker klarar sej bra.

ler
0

Ja öppna luckan men aldrig så länge att godset kommer under 600 grader, men då är det heller inte någon risk mera att återoxidation kan ske.

ler
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stoppade ett prov idag på reducerad med kiselkarbid. Inte så snygg men reducerad blev den ju.

[rolnor]
0

Den kan nog vara riktigt fin om den ligger lagom tjockt på en fin vas eller skål. Så fin täckning med röd färg har jag aldrig fått, inte ens nära.

Bo§e
0

#21: Den blev ju bra…!
Beror den bra täckningen på hastig kylning…?
Vilken temperatur….?

ler
1

Ja den är störtkyld, bränd till 1050.
10 g fritta M 6640
1 g lera MT 500G
0,1 kopparsulfat
0,1 tennoxid
0,1 kiselkarbid
Jag tror jag skall prova med mindre mängd koppar och karbid, och dubbel mängd tenn och så en tur i kulkvarnen.

ler
0

I handen på bilden har jag ett viktigt redskap, en köttpincett. Mycket bra när man skall ta ut prover ur ugnen.

[rolnor]
0

Vad trevligt ler, kul att du delar med dej. Att du använder sulfat och inte karbonat, finns det speciell anledning? Receptet ska ju in i forumets samling givetvis.

ler
0

Oj bra att du är uppmärksam Rolnor, det måste vara stavkontrollen som strular och jag som inte kollar vad jag skriver. DET SKALL vara karbonat och inte sulfat.
Tack Rolnor

ler
1

Samma glasyr med normal avkylning. Jag tycker att det är ett område som man glömmmer, det med brännkurvor, man kan undvika många problem med att styra bränningen.

[rolnor]
0

Visst, det har sett ut precis så för mej ibland, jättelite röd färg. Toppen ler!

Ulla
0

#28: Ojdå! Jag vet att mycket kan påverka resultatet, men blir ändå lika förvånad varje gång. Spännande att se exempel på hur det kan bli.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

nyburgaren
0

Blir sugen att testa konvertera ditt recept till stengods. det är mycket alkali i glasyren det underlättar för koppar röda . Har själv tagit ut prover bitvis under avkylningen och vissa temperaturer är inte gynsamma om man vill ha en giftigt röd färg då får man snabbavkyla men jag har haft hålltid på dom lägre graderna för att optimera färgen

ler
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Halva mängden koppar och kiselkarbid, och dubbelt av tennoxiden. Bilden är dålig, den glasyren är mycket ljusare än den första men solen tittar inte fram så det är ett annat ljus att fota i

• Redigerat 2021-05-25 17:45 av ler
nyburgaren
0

Kör du med samma grund? Googlade och såg att receptet har mycket Na2O och K2O ! HUr är det med krackelering.. Jag brukar köra så lågt som 0,3 procent kopparoxid och 0,5 SiC tennet brukar jag ha på gränsen till nästan tennslöjor.. Tennet förhindrar kopparen att gå över till brunfärg..

ler
0

Ja grunden är den samma. Och 0,5% SiC är egentligen den övre gränsen för just detta ämne. Större mängder går ju men det orsakar ofta blåsor. Om den krackelerar vet jag inte men det förmodar jag att den gör.

[rolnor]
0

Kyler man såhär snabbt går det kanske ha mindre SiC? Tänker att högre mängd SiC kan "skydda" kopparn mot återoxidering vid långsam avkylning?

ler
0

Nej högre mängd skyddar inte det finns liksom inget annat stadium än just reduktion så högre mängd ger endast olämpliga effekter.

[rolnor]
0

Jag tänker att dom oxider i glasyren som kan återoxidera kopparn först måste oxidera överskottet SiC under avkylningen?

ler
0

Den till vänster såg ut som den till höger, blev bränd först, så glaserade jag den till höger och brände igen. Man ser tydligt att det i andra bränningen återoxiderar.

[rolnor]
0

Jo, uppenbart. Vore kul se samma experiment med dubbla mängden SiC? Kommer återoxideringeh bli mindre markant?

ler
0

Har jag provat och resultatet blir det samma.

[rolnor]
0

Aha.
Tack ler för att du bidrar så mycket till forumet, mycket kul tycker jag!

ler
0

Tackar rolnor