Glasyrfråga med kopparoxid
Hej alla
Jag har en glasyr bestående av Bosses blanka där jag har tillsatt 6% zirkon och 2% kopparoxid. Den blir vackert turkos på vit lera och lite mörkare grön på grå lera. Själv är jag en glad amatör men vill gärna ha råd av er proffs angående att använda den på bruksgods. Zirkon är väl inga problem med men kopparoxiden?
Jag säljer inte min keramik men vill ju gärna veta ändå.
Jag läser ofta på den här sajten och vet ju att här finns många väldigt kunniga keramiker.
/Katarina
Zirkon är inte giftigt så vitt man vet, Koppar är giftigt i tillräckligt stora mängder. Hur stora mängder? Minns inte vad gränsvärdena är men det är ganska högt. Som exempel så används kopparrör filtigt för varmvatten i bostadshus. Om jag tex. tappar upp ett bad så kan man se att vattnet är lite grönt av koppar, detta är vatten som jag dricker varje dag utan att fundera på det.
Du kan testa om din keramik läcker koppar (leaching på Engelska). Skär en skiva citron och lägg den på en tallrik eller liknande, glaserad med kopparglasyren. Täck med plast så att den inte torkar ut. Kolla efter ett par dagar. Om citronskivan är grön har du nåt form av kopparläckage. Är det ett problem eller inte? Oklart, för att veta med nån slags säkerhet behöver du skicka ett alster för analys till nåt slags laboratorium som kan göra den typen av testning. Min gissning är att det kommer vara extremt klyddigt och dyrt.
- Redigerat 2021-06-15 12:39 av bjorn.lindberg
Inuti ditt gods kan du ju ha bara zirkon, strunta i kopparoxiden.
#1: Zirkonen är jag inte orolig för. Det är bara kopparoxiden jag oroar mig lite för. Det enklaste är väl egentligen att bara ha den glasyren på utsidan samt icke bruksföremål. Jag ska dock testa med en citronskiva. Jag har lagt i en limeskiva över natten för att se om glasyren har förändrats. Det har den inte.
Ja, precis, vill du ha likadan glasyr som ej är giftig blandar du till samma glasyr utan kopparoxid och denna kan du tryggt använda inuti dina saker.
#4: Fast då får jag inte den gröna färgen som ju är den som jag är ute efter.
Nej, men inuti muggar t.ex. är det finare med vitt tycker jag.
#6: Jag får nog göra så. Det är bara det att jag har svårt att få det snyggt om jag har två olika glasyrer. Det är mycket enklare att bara doppa hela godset i en glasyr. Amatör som jag är:)
Om du glaserar utanpå med en grön så kan du ju använda en transparent glasyr inuti, då gör det inte något om det även kommer lite av den transparenta på utsidan, speciellt om du använder den transparenta till att färga in med koppar så är du helt säker. Zirkonvit samman med koppar är inget vidare
#8: Varför är inte zirkon med koppar bra?
Tråkig färg
Smaken är som baken….
Inget som man blir sjuk av alltså.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det handlar inte om smak, men klart om man använder grovt rågmjöl till sockerkaka så kan man naturligtvis också säga att det är tycke och smak. Jag personligen har inte provat en sådan sockerkaka men jag tänker att det inte blir så bra. Om det blir farligt kan man som vanligt inte ha någon mening om utan att veta allt om sammansättningen och andra saker så som temperatur.
ler, skulle tennoxid vara bättre med koppar? Det är väl svårt få till någon trevlig grön färg som inte är giftig, stains ser ju ut som plast tycker jag.
Kopparoxiden färgar med joner så den optimala färgverkan uppnås i en transparent glasyr på vit botten, man skall undgå magnesium, bor och hålla aluminiumhalten så låg som möjligt. Det funkar även med kalcium-zink-barium matta glasyrer. Naturligtvis går det att ha i tennoxid eller zirkonsilikat men det är inte optimalt.
Hur ser glasyren ut, kan du posta bild?
#15: Jag lägger gärna ner den här diskussionen nu. Jag inser att koppar inte är helt riskfritt att använda inuti bruksgods så jag använder det bara på utsidan. Och på krukor mm. Att skicka prov till lab kommer jag inte att göra , det är inte så viktigt.
Det hade bara varit så roligt att få entydiga svar att det inte alls är farligt. Men tyvärr är det nog inte så. Det får bli en köpeglasyr :)
Jag lyckas inte ta någon bra bild tycker jag.