Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 3710 ggr
HelenaM
0

Frågor om gammal ugn

Hej!

Jag som nybörjare har läst detta forum ett tag och fått massor av tips och inspiration, men nu behöver jag lite råd från er.

Jag kan få en ugn gratis mot bortforsling av den. Det är en frontmatad Scandiaovnen typ S90 från 1978. Jag vet inte hur många liter den är på, men yttermåtten b-90cm  d-79cm  h-135cm Den är på 9 kW så den tar tid på sig. Den tar minst ett dygn på sig vid glasyrbränning. Eftersom den tar så lång tid på sig så måste jag eventuellt höja säkringen till 20Ampere då vi behöver ha igång spis och annat samtidigt.  Den har blivit flitigt använd då den står hos ett studieförbund. Två element behöver bytas samt laga spårtegeln i dörren. Ska man byta tegeln eller kan man laga det på annat sätt?  

Det kostar ju en slant att byta elementen, men efter ha läst tråden om att laga element så tror jag det räcker med att byta ett. Dessutom kostar det att ordna transport. På plus sidan har jag en händig man och en far som är elinstallatöroch också händig. Jag kan dessutom få kaowoll att isolera den med. Då hade det kanske gått fortare att bränna. Är det någon som vet vad en sån här ugn väger?

Tror ni att det är något att satsa på? Man blir lite ivrig när det är gratis. Just nu gör jag inte så mycket keramik då jag har tre små barn, men den blir ju stora snart….

Tacksam för alla råd!

/Helena

LenaStina
0

Ja, jag skulle inte tveka. Min ugn är asgammal. Elementen byter jag när den börjar ta för lång tid på sej att gå upp i temp. Det är ju förbrukningsvara, så det låter ju som elementen är slut om det tar ett dygn för en glasyrbränning.

Hörde någon gång att håller man på med stengods får man Byta element kanske vart tredje år (beror ju på hur ofta ugnen går naturligtvis) men med lergods räcker det vart 15:e år.

Det där med amper, kW och uppsäkring vet jag inget om, men händig man och elinstallatör-pappa är ju guld värt.

Hade också tre små barn när jag köpte min ugn, och jag har märkt att de blir stora snabbt! Ugnen har snällt stått och väntat tills det blev mer tid över för den.

lotta2
0

S90 är en 90l ugn, inner mptt 45x45x45/51 cm. Vad jag vill minnas så är S serien bra ugnar ( stämmer det Bosse?) och jag tror att det som sagt beror på gamla element om den går så långsamt upp i temp. Teglet i dörren kan jag inte alls svara på då jag inte förstår hur det är trasigt eller om du behöver mura om hela dörren? Eller om det bara är en mindre skada. Jag vill minnas att S serien var väldigt väl isolerad och ganska tunga.. nu blev jag så nyfiken att jag letade upp en en  Cebex katalog fr 70 talet i gömmorna ( jag har fått den, var tyvärr inte inne på lera på den tiden ..)och tyvärr står det ingen vikt i tabellen, men räkna minst med 300 kg och uppåt mot 500 kg. Däremot står en kul grej om S serien och det är att alla ugnar är försedda med reduceringskanaler…Låter ju mycket intressant, och jag har aldrig läst eller sett något liknande??

Transport behöver inte vara så dyrt om man kan komma åt att ta den med en pallyftare, då kan man tom göra det själv med en minilastbil m sänkbar bakgaffellyft eller ett litet släp. Däremot om den ska bäras så får man anting ha lyftgubbar eller glada starka snälla vänner…

Omöjligt att svara på om det är bra eller inte, det beror på vad allt runt omkring kommer att kosta, om det finns en automatik som fungerar till ugnen, om du behöver flyttgubbar osv. Men om den är gratis så har du ju lite över att lägga på sådant också…

peeolina
0

Jag flyttade min ugn i somras och de kalaset gick på ca 8 000:- så tänk dig för ..då var killarna från en flyttfirma med riktiga grejer min ugn vägde ca 800kg på fyra gubbar.

Bruzapetra
0

Jag har en 180 liters Scandia s-modell. Hur fin o bra som helst!!! Den är lika gammal som din skulle jag tro men i väldigt bra skick, tar också tid på sig i bränning… Ta den, ta den, ta den…

Min väger runt 500 så din kan ju inte vara tyngre iallafall. Med lite kontakter kommer du långt!

Jag har med tre små barn! Men ugnen vill gärna bränna ändå:) Tycker absolut du ska köra på!

Bruzapetra
0

Måste barar tillägga, att min inte går in genom vanlig ytterdörr utan vi får ta bort dörrkarm och foder varje gång vi flyttar den, bara så du vet…

bosse-cebex-gbg
1

S90 är i grunden en jättebra ugn. 9kW är en ganska hög effekt för en 90-liters-ugn, och den borde inte ta mer än max 8-10 timmar till stengodstemperatur. 1 dygn tyder på att elementen är mycket dåliga…om ugnen ändå är gratis (och ok för övrigt), skulle jag satsa på att byta alla element, så att den får tillbaks alla sina 9 kW. S90 innehåller mycket sten, och behöver all effekt den kan få.  Angiven vikt är 530 kg.

En annan sak som kan öka bränntiden för en ugn, är om ugnen någon gång varit utsatt för en "härdsmälta", dvs skenat….det brukar resultera i att teglet sintrar en aning, och tappar en del av sin isolationsförmåga. Mot det, hjälper bara ommurning och byte av tegel.

Om spåren i teglet är skadade, är det enklast att stoppa in ett lagom tjockt porslinsrör i elementet mitt för skadan, så att elementet håller sig på plats.

HelenaM
0

Tack så mycket för all info. Jag har bestämmt att jag tar den eftersom jag har många starka vänner och Lastbilcentralen tog bara 575:-/tim. Sen får min man plocka ner källardörren och tidigarelägga rivning av en vägg för att vi ska få in den… 

Bosse var får man tag på porslinsrör? Det är flera spår som har gått sönder, mister den mycket effekt om man använder porslinsrör?

lotta2
0

Jag tycker det är låter bra. Lycka till både med ugnsflytten och installationen!

Helena, porslinsrör kan du beställa av leverantörerna bland länkarna ex Keramikexperterna. Frågan om ugnen tappar i energi överlåter jag med varm hand till dom mer tekniskt kunniga… Som kuriosa ang porslinsrör vet jag att Uterm hade en underlig konstruktion på en stengodsugn med elementen inlagda i porslinsrör i hela ugnen som det ibland är på porslinsugnar. Däremot hörde jag inte så mycket gott om den ugnstypen utan bara negativt, men det gällde ju en hel ugn…

bosse-cebex-gbg
0

För undvikande av missförstånd: Notera att jag menade porslinsrör/stav inuti elementet, inte utanpå.  Att på det sättet stötta elementet från "insidan" stjäl ingen effekt alls.