Skarvsladd till ugnen?
I manualen till min ugn, en Rohde TE 134 S, står det att man får absolut inte använda skarvsladd till ugnen. Jag undrar varför?
Bästa platsen för min ugn innebär att befintlig sladd inte räcker fram till 3-fas uttaget. Fattas ca 2 m.
Jag måste alltså be en elektriker komma och flytta uttaget??
#0: Kan inte garantera att det här gäller för din ugn också men jag har hört i andra sammanhang att en skarvsladd som blir överbelastad kan bli överhettad och orsaka brand.
Förstår om det känns surt, men för säkerhetens skull hade jag anlitat en elektriker för att flytta uttaget.
// Harley
Troligen vill man undvika att långa skarvsladdar används, vilket kan ge spänningsfall och effektförlust.
Det är en realitet som bör tas på allvar.
Men om det bara fattas 2 m, kan du utan problem använda en skarvsladd, om den är av rätt typ..
Viktigt: Kabelarean måste vara anpassad för din ugns amperestyrka, dvs inte för klen…!
Om din ugn t.ex. är säkrad med 16A proppar, måste du använda en 16A skarvsladd. Absolut inget klenare…!…vilket då kan resultera i det som beskrivs i #1.
Dessutom: Om du t.ex. får tag på en 5 m skarvsladd, bör du korta av den.
Så kort som möjligt skall den vara, för att undvika effektförlust.
Men om du själv kortar av den, måste du vara noga så att kontakten inte blir felkopplad. Det är 5 kablar som måste hamna på rätt ställe. (Varning för "stekt automatik"…😧 )
Och skruvarna skall dras åt ordentligt.
Vid minsta osäkerhet, be en elektriker korta av kabeln…det tar 5-10 minuter…
Om det hade handlat om en längre sträcka, hade jag förordat att flytta väggkontakten, men när det nu bara handlar om 2 m, kan du använda skarvsladd….dvs av rätt sort, och så kort som möjligt….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-06-29 14:38 av Bo§e
#1: ok. Tack för ditt svar!
#2:
Låter jättebra!!!
Ja jag har förstått att det måste vara exakt rätt kabel!
Tack snälla för så tydligt o utförligt svar.