Keramik iFokus

Keramik

Läst 290 ggr
keramikdrömmar
0

Tucker’s Cone Art Kiln

Hej!

Ska köpa min första ugn och följer med stort intresse diskussioner om detta.
Jag undrar om någon har erfarenhet, bra eller dålig av Tucker’s Cone Art Kiln?
Har kikat runt på de ”vanliga” ugnarna men denna var ny för mig.
Annat att tänka på?
Tacksam för svar!

[rolnor]
0

Jag tycker det verkar vara en bra ugn. Bra isolering och lätt att serva/byta element. Smart att ha den i sektioner så den går igenom en vanlig dörröppning.
Rostrfritt hölje är väldigt bra.
Frågan är kvalitén på elektronik/relä etc. det kan nog bara en som använt ugnen en längre tid svara på.
Gissar att dom är dyra?
https://www.sheffield-pottery.com/Tucker-s-CONE-ART-KILNS-s/60.htm

Shop our complete line of Tucker's Cone Art Kilns today! These kilns are known to be very high quality and we are committed to upholding that reputation.
Bo§e
0

Jag har inte tittat igenom alla ugnarna, men finns det någon av dem som är beräknad och anpassad till europeisk el….?
Det vore ju en besvikelse att köpa en ugn som måste byggas om för att fungera här (ja, det har hänt…!)
Detta är fråga nr 1, som måste besvaras.

För övrigt instämmer jag med rolnor.
Amerikansk el och elektronik behöver inte vara "sämre", men den kan innehålla komponenter som inte finns "på hyllan" i Sverige eller Europa, vilket kan göra service och underhåll till en trasslig, dyr och tålamodsprövande historia…..

Så, varför välja just denna, när det finns europeiska ugnar som gör tillvaron betydligt enklare för ägaren….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

keramikdrömmar
0

#1: tack för synpunker!
Tror säkert att det kan vara en bra ugn. Hade inte hört talas om dem innan så blev lite nyfiken.
Vore ju kul att höra om någon har personlig erfarenhet.
Får avvakta och se helt enkelt.

keramikdrömmar
0

#2: Har sett dem hos en återförsäljare i Sverige så då får man ju hoppas att de är anpassade efter våran europeiska el.

Helt klart att det ska vara enkelt att få tag på delar så det är en ju viktig synpunkt!
Tack så mycket för råd och tankar!

Bo§e
0

#4: Ja, om det finns en importör, borde det ju rimligen vara en europaanpassad modell de säljer. Reservdelar…?
Ring och fråga…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[rolnor]
0

Har du tittat på priser? Vem i Sverige säljer dom?

keramikdrömmar
0

#6: Brännpunkt säljer dessa. Ligger någonstans mellan Rhode och Naber i prisläge.

Vad är fördelen med rostfritt hölje menar du?

[rolnor]
0

Oj, brukar lätt bli massa rost på en ugn, min t.ex. är delvis lackad vanlig stålplåt, där färgen bränts bort p.g.a värmen rostar det rejält. När man skröjar blir det massa vattenånga som är mycket korrosivt, även vid glasyrbränning bildas vatten och även svaveldioxid, fluor, klorväte som fräter på metall.